Inlägg från: morochmer |Visa alla inlägg
  • morochmer

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Jag har inga konkrta tips men får jag fråga vad du ska ha böckerna till?

• morochmer

finns det böcker som inte är till mångkulturela barn? och hur många barn är mångkulturella?

• morochmer
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:04:43 följande:
    Läsa för mina barn och de barn jag passar?
    Hoppasdu inte tar illa upp nu. Men vad är syftet? din ts uppfattas som både ointeligent och fördomsfull. Är det så du vill att barnen i din närhet ska uppfattas?
  • morochmer
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:09:40 följande:
    Jag vet att folk inte tycker det är ok att vara s.k svensvänlig idag, men det är så jag vill uppfostra mina barn, det är så jag kommer att uppfostra mina barn, så låt inte det här bli nån tråd där ni kan förfasa er över politiska åsikter, utan har ni inga tips, så hoppa vidare till nästa tråd.
    Självklart kan jag svara på frågor om nån undrar nåt men korkade påhopp undanbes Glad....
    Jag bara informerar dig om hur du uppfattas. Vad är "svensvänlig"?
  • morochmer
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:14:58 följande:
    Nej jag tar inte illa upp Glad.
    Jag uppfostrar barn på det sätt jag tror är rätt, precis som folk med andra åsikter gör, t.ex om du är en regnbågsfamilj läser du och uppmuntrar barnen till det, får den förstå det positiva med den familjen, är du vänstervriden så uppfostrar du troligtvis barnen till det, är du moderat likaså.
    Med andra ord, alla vill sina barns bästa och försöker ge dem det, både materiellt, ekonomiskt, moral och politiskt.
    Tror du att det ger dina barn bäst möjligheter i livet att vara okunniga, rädda och fientliga?
    Vad vinner de på fintliga åsikter?
    Eller har jag missförstått?

Skulle du kunna svara på ifall det finns böcker som inte mångkulturella barn ska läsa och vad svensvänlig är.
  • morochmer
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 13:35:28 följande:
    Böcker för äldre barn har jag men inte för yngre.
    Jag har ju gjort några själv, men hade varit kul att se om det fanns att köpa, t.ex finns ju det en pekbibel så varför inte en pekbok om asagudarna Flört

Jag vill inte tvinga på mina barn massa genustänk, mångkultur eller liknande.
    Att vara svenskvänlig för mig är att se till Sverige och svenskarna först, inte som dagens politik.
    Jag vet att den här tråden kan anses som provocerande men låt bli att läsa den då?
    Jag vill ha tips på böcker, inte en politisk diskussion.
    Vill ni diskutera min politik, finns jag bland annat på Nordisk.nu
    Att sen folk tror att man är okunnig p.g.a sin politiska åsikt är bara skrattretande.
    Även folk utan mina åsikter väljer att flytta till "bättre" områden när de skaffar barn, de vill inte bo ute i förorterna, de vill inte låta sina barn gå i skolor eller dagis där svenskar blivit minoritet, varför?

Men som sagt tips på bra böcker tack Glad
    Inte alls provocerand. Jag har själv varit ung och okunnig. Det är väldigt mycktet skönare att vara fördomsfri, orädd och lycklig. Empati är också härligt. Jag tycker däremot att det är väldigt ledsamt att så vuxna människor så att det har egna barn fortfarande väljer att vara så fördomsfulla och sprider det vidare till barnen. Men jag lämnar det här, jag tror inte du är mottaglig.
  • morochmer
    Alexandra0102 skrev 2011-02-19 14:01:42 följande:
    Att vara fördomsfri innebär att man låter folk tycka vad dom vill?
    Att inte klanka ner på dem, pga av deras livsval?
    Så med andra ord hur fördomsfri tror du att du är?
    Ja nu får du ju chansen att ha en diskussion med en "hemsk" rasist men jag står i alla fall för mina fördomar Glad
    Hur har du bildat dig din uppfattning om oss?
    Jag har extremt stor empati, mer än genomsnittet av befolkningen, lycklig, tja det är jag också, har mina mål i livet och jobbar hårt för att uppnå dem, gott om vänner, familj och allt annat som gör livet värt att leva.
    Okunnig, nja har förmodligen högre utbildning än de flesta härinne Flört.
    Att jag däremot inte är mottaglig för dina åsikter stämmer, jag tycker det är jättekul att föra en diskussion, speciellt om man inte har samma åsikter, det är ju så man ser om ens egna argument är hållbara, men är såpass trygg i mina åsikter att jag inte behöver vädra dem jämt.
    Jag tycker det är helt ok att folk inte gillar mina åsikter, jag gillar inte alltid deras, sen kan det säkert finnas små bitar här och där som är vettiga men på det stora hela passar deras åsikt och politik kanske inte mig och det gör inget, visst är det härligt med olika åsikter Flört
    Jag låter dig tycka vad du vill men om det är så att du är rasist mm och vill föra över det på dina barn så tycker jag att det är sorgligt. Det är en åsikt inte en fördom.

Jag anser att du har och ska ha rätt att tycka vad du vill.

Jag har själv varit både rasist och så kallad nationalist i många år. Det begränsar människor och det vill jag inte för några barn.
  • morochmer
    Rosahjärta skrev 2011-02-21 08:41:19 följande:
    varför är de så fel om man nu skulle vilja ha icke mångkulturella barnböcker ? Förvånad
    Man behöver inte va fördomsfull för det . eller "främlingsfientlig" -vad nu de menas med ..
    Nu skriver ts att det ska vara böcker till BARN som inte är mångkulturella. En helt annan sak.
    Jag tolkar ts dom fördomsfull och främlingsfientlig. Men jag kanske har fel.
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?