Inlägg från: littlemisstrouble |Visa alla inlägg
  • littlemisstrouble

Gastric Bypass (GBP)

J2010 skrev 2011-04-20 09:29:59 följande:
    Min kompis var på enskilt möte i går och fick reda på att hon ska gå ner 20 kg, innan op. Hon har nästan gett upp nu. Hon ska opas den 4 juli om allt går enligt planerna. Hon tror inte hon kan gå ner 20 kg. Jag har försökt och peppat henne, jag ska gå ner 15 kg, hon ska gå ner 5 kg mer. Hårt jobb gäller.
    Vad kan man annars ge för råd? Tycker inte hon ska ge upp nu, när hon väntat i ca 2 år.
    ni fixar det om ni går på flytande ett par veckor skulle jag tro. testa modifast. jag gick ner 6 kilo på 2 veckor med ren kur. man kan ju flyta fler veckor. det är bara ge sig fasen på att det SKA GÅ.

anledningen till att en del sjukhus vill att man ska gå ner i vikt är ju för att det är mindre risker på mindre patienter. har man ex ett bmi på över 60 så är det inte alla sjukhus som gör operationen.
    Planering är a och o......
  • littlemisstrouble
    lizagirl skrev 2011-04-20 21:23:42 följande:
    En vecka sedan op och jag har så jävla ont fortfarande :(
    vet hur det känns. 3 veckor sedan min och de två och en halv veckorna har varit hemska. nu har det äntligen börjat släppa lite. du får trösta dig med att det blir bättre för var dag som går även om det inte känns så nu.
  • littlemisstrouble
    Tulebo skrev 2011-04-21 00:47:32 följande:
    Vad är det som gör ont? Att äta eller att det stramar i själva op området? Berätta så man vet vad man har att vänta sig... lättare att ta det då? Vad är svårast så här direkt efter op? Maten? att röra sig? Att tänka på vad man skall äta? När man ska äta? F'låt alla frågor men det börjar ju närma sig nu för några av oss... Ni får gärna beskriva...Hjärta Hoppas att ni snart mår bra!
    det gjorde riktigt ont i vänster sida under revbenen ungefär i ca 2,5 vecka. nu har det som sagt börja släppa och gör bara lite ont då å då. kan svida i opsåren ibland också.
    svårast direkt efter op är att få i sig att dricka/äta det flytande. Mådde illa de första dagarna så det var extra svårt. man är jättetrött de första dagarna, var iallafall jag. ville mest sova hela tiden och det ska man nog göra.

du får ju följa det matintag som ditt sjukhus har gett dig. jag vågade inte prova tidigare med något eftersom man känner sig svullen som en ballong ungefär. de första veckorna känns det som om någon drar åt ett bälte där magsäcken sitter när man äter något. ingen kul känsla men det går över mer och mer för varje dag.

När man ska äta är inte så krångligt. bara att kolla på klockan och försöka få i sig så mycket som man ska.

röra sig de första veckorna är inte svårt men efter en stunds promenad var jag tvungen att gå hem och lägga mig en stund för vänstersidan värkte så in i.

Hoppas svaren hjälpte något?
  • littlemisstrouble
    Ilona b skrev 2011-04-21 22:07:41 följande:
    Ska ringa på tisdag och dra igång hela processen för en op. Eksjö är tydligen närmaste sjuklhus för mig om allt går väl. Någon som vet något om dem och väntetider osv??
    sist jag hörde så var det 50st i kö i eksjö. om du vill ha enligt vårdgarantin så får man om man går via värnamo opas i stockholm på sophiahemmet. det gjorde jag
  • littlemisstrouble
    Tulebo skrev 2011-04-22 00:46:46 följande:
    Lite ångest i dag... drack vin fast jag ska flyta... snart bara en vecka kvar till op... men jag har tagit en lååång promenad med hundarna och det var så varmt och gött att sitta på altanen och föll då dit... hade dock inte druckigt alla shakes jag skulle så kalori intaget var nog detsamma...
    Nä nu är det skärpning. Ser verkligen fram emot op nu!
    Lilla bus: Tack för info. Det underlättar alltid att vet ungefär vad man har framför sig så man kan deala med det mentalt i förväg. Tack för info!!! Hoppas att din påsk blir varm och full med kärlek!!Hjärta
    ja det är ju alltid bra att vara inställd på att det kommer att vara jobbigt ett tag men det ger med sig. idag gör det dock väldigt ont i musklerna. har varit ute och promenerat ett par timmar så nu känns det att det bara är ett par veckor sedan op.

hoppas du också får en fin påsk
  • littlemisstrouble
    SilverEmma skrev 2011-04-22 19:52:34 följande:
    Glad påsk! Njuter av en modifast chokladpudding, påsken till ära!
    mmm gott
    fast det är helt ärligt inte alls dumt med modifasts chokladpudding
  • littlemisstrouble
    Full av förhoppning skrev 2011-04-23 09:32:53 följande:
    svarar här istället på din fråga i bildtråden.... så ditt citat här ovan har inget med frågan att göra egentligen utan var bara för att du ska se att det är dig jag svarar

Jag gör bukplastik den 17 maj på akademikliniken i malmö. Jag kommer även att behöva göra låren, armarna, brösten och ryggen även om det inte syns med kläderna på. Mina armar ser bra ut på bilden men om jag lyfter på dem har jag som påsar med kycklingskinn i armhålorna som väller över bh-kanten förutom gäddhänget. Har en del bristningar på insidan av överarmarna så där drar det inte ihop sig så bra.

Insidan av låren ser ut som de håller på att smälta eller nåt... kommer att göra ett snitt i ljumskarna och dra upp skinnet där och fästa.. .men behöver inte göra snitt ner längs med låret som det ser ut nu. Har mkt hud på ryggen och ändan så jag kommer att göra cirkumferent bukplastik i två steg och ta ryggen senare med samma princip som magen. Min ända hänger i dubbla veck.

Men det är värt vartenda dugg... jag mår som en prinsessa och känner mig fin!
    va  bra att du får hjälp med huden fast på bilden såg det då verkligen inte ut som om det skulle behövas. du är så fin så

blir man sjukskriven pga ett sådant ingrepp?
  • littlemisstrouble
    Full av förhoppning skrev 2011-04-23 09:53:29 följande:
    ja man blir definitivt sjukskriven.... 2-4 veckor oftast när man gör full bukplastik (beroende på vilken typ av jobb man har)
    Buken får jag betald då min hängde 6 cm och deras krav var 3 cm, men resten kommer jag att få betala själv så det kommer att kosta mig någonstans runt 130-150 000

Nej det syns inte om jag inte lyfter på armarna och det andra döljs av klänningen

Tack för dina fina ord!
    ah okej. tack för svar
    i mitt län måste man ha häng på 5cm och det måste gå 2 år efter operationen innan man kan bli godkänd för det.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)