Tulebo skrev 2011-04-21 00:47:32 följande:
Vad är det som gör ont? Att äta eller att det stramar i själva op området? Berätta så man vet vad man har att vänta sig... lättare att ta det då? Vad är svårast så här direkt efter op? Maten? att röra sig? Att tänka på vad man skall äta? När man ska äta? F'låt alla frågor men det börjar ju närma sig nu för några av oss... Ni får gärna beskriva...
Hoppas att ni snart mår bra!
det gjorde riktigt ont i vänster sida under revbenen ungefär i ca 2,5 vecka. nu har det som sagt börja släppa och gör bara lite ont då å då. kan svida i opsåren ibland också.
svårast direkt efter op är att få i sig att dricka/äta det flytande. Mådde illa de första dagarna så det var extra svårt. man är jättetrött de första dagarna, var iallafall jag. ville mest sova hela tiden och det ska man nog göra.
du får ju följa det matintag som ditt sjukhus har gett dig. jag vågade inte prova tidigare med något eftersom man känner sig svullen som en ballong ungefär. de första veckorna känns det som om någon drar åt ett bälte där magsäcken sitter när man äter något. ingen kul känsla men det går över mer och mer för varje dag.
När man ska äta är inte så krångligt. bara att kolla på klockan och försöka få i sig så mycket som man ska.
röra sig de första veckorna är inte svårt men efter en stunds promenad var jag tvungen att gå hem och lägga mig en stund för vänstersidan värkte så in i.
Hoppas svaren hjälpte något?