Inlägg från: JohannaLund |Visa alla inlägg
  • JohannaLund

Gastric Bypass (GBP)

Nu så händer det grejer. Jag har nu BMI 30 och gått ner 36 kilo snaaaaart är jag "bara" överviktig. Om 1 kg för att vara exakt. Så nu är 70% av övervikten borta, så enligt Landskrona är jag nu en lyckad gbp. 3,5 månader efter operation. Har precis flyttat och tappat alla matrutiner så jag måste verkligen skärpa mig. Usel på att dricka fortfarande. Mellanmål lika så. (Blir ofta två riskakor med smör, uruselt) Känns som en evig kamp med mellanmål och vatten. Börjat dumpa på godis, viss sort i allafall. Dragerade mandlar från anton berg fungerar verkligen inte alls ;) Hur går det för er alla andra?

• JohannaLund
    Bubbles skrev 2014-03-24 18:15:25 följande:
    Har inte varit härinne på evigheter, gjorde min operation februari 2010. Läste nu bara sista sida och blev så himla ledsen när jag läser "blev av med 2 kilo till fast vi proppade i oss chips och godis som galningar, däremot har jag varit trött hela veckan efter så jag ska nog ringa VC för en liten extra-koll." Då har man inte förstått meningen med en operation, borde inte fått en och det är sån inställning som gör att folk tycker att operation är en genväg osv och borde inte bekostas av skattebetalare. Hoppas verkligen inte att ny-opererade eller ni som vill opereras tror att man ska göra så.  Sjukt besviken vandrar jag ut igen och räknar med påhopp. Men kunde inte bry mig mindre med den taskiga attityden på en del inlägg.  Tack och hej!

Varför skulle du få påhopp? Den person du citerar kanske känner för att försvara sig. Men alltså, jag tycker du har en taskig attityd, varför skulle nyopererade eller de som vill opas tro att det är ett sund sätt att leva? För ett en person i ett forum gör så? Det är ju den livsstilen som gjorde i allafall mig tjock från början. Om det är så att man tror att ens kropp mår bra av att leva så ska man nog inte opereras, för baserar man sitt leverne på en person ett forum behöver man helt annan hjälp. :) Men för nyfikenhetens skull, om en person missköter sig under en vad jag förstår semestervecka, så har man alltså diskvalificerat sig som duktig GBPare? Jag äter 4 chokladpraliner varje fredag, är jag också en sån som inte borde fått min operation betald? Jag har hittills inte stött på en enda person som tyckt att gbp är en genväg. Förutom tjockisar som själva misslyckats med sin viktnedgång. Om man ni vill lägga sig i hur någon annan lever opad eller inte, så kanske man kan göra det med tips och råd. Inte pekpinnar och skuld. Så tänker jag i allafall!
  • JohannaLund
    Bubbles skrev 2014-03-24 18:16:59 följande:
    Dessutom kan man visst bli laktosintolerant efter operationen. Vet massor som har blivit det, eller känsligare mot laktos. 

Personen skrev väl bara att laktos inte var ett problem för henne?
  • JohannaLund
    ASD03 skrev 2014-03-24 18:17:39 följande:
    Innebär detta att ni måste äta mer för att få i er samma mängd nyttigheter? Jag tänker på om födan passerar systemet snabbare? Eller är det bara att det knyts åt och görs mindre så att man känner sig mätt?

Vi kan inte äta mer så magsäcken gjorts mindre och tarm kopplats om. Således är vitamin och mineralbehandling viktigt efter en gastric bypass. Själv ska jag äta multivitamin, kalk, D vitamin, b12 dagligen och järn vid mens för resten av livet. Även om det finns studier enligt min kirurg som pekar åt att fler än man tidigare trott skulle kunna klara sig utan vitaminer.
  • JohannaLund

Anna hbg:

Jag försökte lägga upp en bild på mitt resultat hittils men det verkar inte gå från mobil? Men på min blogg har jag lagt upp bild på resultatet hittills. 38 kilo! :)

GBP fika ja! Jag är mammaledig så jag kan eg när som, fast planerar vi in en söndag typ så kanske vi kan ta det barnfritt. Alltid lättare att få en syl i vädret då! :)

• JohannaLund

Anna: Vad duktig du är! Hälften är borta och kommer aldrig mer igen. Vilka är det mer här inne från Skåne som vill träffas och var åker ni i från så bestämmer vi en plats som är okej för alla. Och kanske i början av maj? Kom med förslag.

• JohannaLund
    Hängde endel i tråden när jag precis gjort min operation och kom och tänka på den idag när jag varit på min ettårskontroll i Landskrona. 

Alla mina värden var perfekta och jag har gått ner 80% av min övervikt och idag är det exakt 1 år sedan jag börja med mitt flytande inför operationen. 

Nu, efter ett OK från sjukhuset så är det dags för baby making! Nu ska här bli syskon gjorda. Detta har varit mitt stora mål med operationen, att på ettårsdagen få ok att bli gravid och nu är jag här! 

Det firar vi med lite kvarg
  • JohannaLund

Anna hbg: Ja, vi opades samtidigt :)

Jag fattar det som att hela Skåne har samma riktlinjer och att det är Akademikliniken som utför operationerna. Hur har du det med häng om jag får fråga?

Jag mår superbra, står still i vikt så börjat acceptera att jag inte når bmi 25 utan får nöja med med 28. Det var lite jobbigt i början men samtidigt så mår jag så bra och har sluppit häng så det kanske är en bra deal ändå. Även om det är lite konstigt, senaste veckorna har jag hållt koll på kalorier oxh snittar på 1200 per dag så lite konstig är det men Jag började ju på bmi 41 så det är väl okej.

Nu är det som sagt förhoppningsvis syskon snart och då är det ju bra att jag står still :)

Hur mår du?

• JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-14 12:29:31 följande:

JohannaLund:

Ok, kan ju alltid hoppas att det är samma för hela skåne.

Jag ser ut lite som om jag håller på att smälta. Liksom skrynklig och hängig överallt men inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara. Ser ok ut med kläder på :)

Mest brösten som jag vill fixa för de hänger rätt så bra efter amning och 60 kilo minus :O

Är ju bara 34 så vill inte se ut som 70 i de regionerna hihi

Jag började på bmi 49,8 och hade sist jag kollade ett bmi på 26,8 så jag är också rätt nöjd.

Mitt mål var att komma under 70 kg, vägde 130 kg som mest, och det har jag lyckats med nu så borde vara nöjd :)

Ååhh, kul med syskon!

Vi har också pratat om det. Har en son född februari 2013 så känns som om det börjar bli dags :D

Men vad bra det gått, vad roligt! :) 

Jag har klarat mig ganska bra med hänget, men jag hade inte riktigt lika många kilo att gå ner, så det är ju inte så konstigt. Men vi kommer toknjuta av att vara gravida när magen fyller ut hänget ;) 

Mentalt hänger jag inte alls med, när folk kallar mig för normalviktig så undrar jag varför dom ljuger. På bild kan jag se, men då övertygar jag mig själv om att det är "rätt" vinkel. Det är så konstigt. Även om jag ju ser att jag köper M och typ 42 så går det inte in. Det är nog det jobbigaste med hela grejen! 

Om vi får syskon hyffsat lika så måste vi starta en GBP-mammagrupp!
  • JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-19 14:41:57 följande:

JohannaLund:

Vet vad du menar med kläder och kommentarer osv även om jag fortfarande är överviktig enligt bmi med mina 66 kg till 160 cm.

Har nästan alltid sambon med mig när jag handlar kläder numer eftersom jag alltid tar alldeles för stora storlekar fortfarande :)

Är en xs-s på överkroppen och en 38-40 på nedre delen men är ändå på L storlekarna hela tiden och undrar varför de är så stora.

Känner inte igen mig själv i speglar eller på foto heller.

Senast igår var jag halvt om halvt övertygad om att det var en trickspegel jag kollade i när jag såg mig själv för så smal är jag ju inte hihi

Ohhh, det hade varit kul med en mammagrupp :)

När ska ni börja försöka?

Grattis till viktnedgången, vad bra det går! 
    Hur gick det förresten, har för mig att du hade lite problem med magont? Fick du svar på vad det beror på? 

Förresten, i dag är det ett år sen vi opererades!
    Jag är så glad att jag opererades, inte ångrat mig en sekund. 
  • JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-27 11:17:37 följande:

JohannaLund:

Det stämmer att jag haft ont men de hittade inget fel som tur var. Tydligen rött vanligt att man kan ha ont och vara svullen upp till ett helt år efter operationen. Har ätit Omeprazol ett bra tag nu och det har hjälpt.

Ja, för ett år sen vid den här tiden lågjag på operationsbordet :O

Också glad att jag till slut tog steget och opererade mig även om det var ett svårt beslut att ta.

Hur går det med bebisplanerna? :P

Ja, herregud vad jag velade fram och tillbaks innan jag beslutade mig. Tänk om jag vetat vad bra allt skulle bli!  

Jodå, efter nyår är det dags för bebisverkstad. Vad spännande att vara normalviktig och gravid. Sist var jag ju toktjock och oroade mig mycket över det. På ultraljudet fick jag höra att jag var så tjock att jag var svårundersökt. Så förnedrande men helt och hållet mitt fel ju. Men kul att få vara normalgravid liksom!

Och då kommer ju magen fylla ut fluffet liksom ;) 
  • JohannaLund

Anna hbg: jag beklagar! Jag hoppas julen blev okej ändå och att du inte har allt för ont!

Jag känner mig okej ,ed viktuppgång, med sonen gick jag upp 20 kilo ungefär, 15 hade jag gått ner 2 veckor efter förlossningen. Så mycket vätska. Nästa gång ska jag hålla igång hela graviditeten hoppas jag, tänkte typ gravidyoga och vattengympa för att det ska kännas bättre. Sen tänker jag kanske försöka att inte kolla på vågen hos barnmorskan om det skulle bli en grej för mig. Jag har en ganska avslappnad inställning till min vikt nu, jag är inte rädd för att gå upp i vikt i sig under graviditeten, jag är rädd att jag pga ökad hunger ska få tillbaks fel vanor igen. Hur känner du?

• JohannaLund

Anna hbg: Jag hoppas du återhämtar dig snabbt! Får jag fråga hur långt gången du var?

Herregud vad du varit duktig, 65 kilo? Då måste du nått målvikten nu? Vad har du för bmi?

Nu är det snart nytt år, och visst f-n ska detta blir året då vi får syskon till våra söner. Visst var din pojke också 12a? Vi är mitt uppe i brinnande tvåårstrots!

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)