• Liiii

Gastric Bypass (GBP)

SvartLucia skrev 2013-02-02 19:33:59 följande:
    Är mest nyfiken på hur det syns..
    Har som inte förstått det riktigt och har aldrig fått så bra svar på det..
    trodde denna tråd handlade om innan och efter op..så frågde här.. kanske fel av mig??
    Det är aldrig fel att fråga :) Frågar man inget så får man inget veta :D Jag var mest bara nyfiken på varför du undrade :)

Det som det kan synas på om man har fuskat mycket är att man inte har gått ner "sina" kilon man ska innan och att fettet runt levern inte har reducerats tillräckligt så att kirurgen kan lyfta undan den och operera. När man flyter så kommer man i ketos efter 3-4 dagar och efter det så är det fettet runt levern som försvinner när man går ner i vikt, det är det kirurgerna vill och det är därför många sjukhus har flyt krav innan operation för att leverns storlek ska minska så att det lätt kan flytta undan den vid operation.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    SvartLucia skrev 2013-02-04 18:10:40 följande:
    Tjatmoster här igen haha..
    Hur länge flöt ni och hur mkt gick ni ner?
    Och var då levern "fin"? =)

Sen hur länge låg ni kvar efter op?
    Jag flöt i 2 veckor, där jag opererades på S:t Görans i sthlm så var det så att alla med BMI under 45 flöt 2 veckor, BMI över 45 flöt 4-6 veckor.

Jag gick ner 6,5 kg på mina två veckor då fuskade jag ingenting och åt aldrig över 600 kcal/dag, de sista 4 dagarna innan op så höll jag mig på 450 kcal/dag. Jag hade redan flytit och gått ner i vikt innan jag ens fick min op tid så jag behövde inte gå ner så mycket så på mina 2 veckors flyt de ville att jag skulle gå ner 5 kg. Min kirurg sa att min lever var "fin" och open gick lätt.
    Pga att jag inte är i från sthlm så fick jag ligga kvar 2 dygn på sjukhuset, de som bor inom sthlm:s landsting var kvar ett dygn.
  • Liiii
    sextiotrekg skrev 2013-02-07 08:02:01 följande:
    Hej! Jag har gjort en utredning i över ett år nu och hoppats på denna operation och ser detta som min sista utväg.. Jag låg precis på gränsen när ja skrev in mig första gången och har nu följt deras tips och trix om att äta mera regelbundna tider och så för att ha en bra grund att stå på. Idag träffade jag en läkare som sa att jag antagligen inte kommer få göra op då mitt BMI gått ner.. Jag har på ett år tappat hela 4kg!! Oj va mkt! Ja ligger på BMI 37,8 har släkt med diabetes och hjärtproblem jag sj har astma och ryggproblem och min chans till att få må bra har nu rykts ifrån mig :( hur gör jag nu? Läkaren skulle prata med kirurgen men jag ser min chans som borta.. Jag är för fet för mig själv för att orka med min vardag men för smal för en op! Hur sjukt är inte det? Ett år helt bortkastat och jag finner inga ord och har bestämt mig för att aldrig mera hoppas eller tro.. Fan!

Vad har de för BMI gräns? Vad var anledningen till att han inte trodde du skulle få op?

Här har vi 35 i gräns och jag hade 36 i BMI när jag sökte, var min astma läkare som ville jag skulle göra det pga att mina lungor inte längre klarar av påfrestningen av min övervikt.
  • Liiii
    Princessan skrev 2013-03-11 07:40:37 följande:
    Vad dumpar ni på?
    Tänker på sött och fett.
    Olika för min del, kan dumpa på vad som helst när som helst. Har dock inte dumpat på godis när jag ätit det blir typ 5-6 bitar bara. Däremot så tok dumpade jag på 2 tuggor päron och banan är ingen höjdare för mig heller, mjukt bröd klarar jag inte heller kan dock äta vitt mjukt bröd som jag rostat.
  • Liiii
    Denajs skrev 2013-03-21 17:56:23 följande:
    Hejsan, jag undrar bara hur svårt det är att få remiss?
    Dom flesta här har ju lyckats men var det lätt att komma dit?
    Hur högt BMI hade ni ?
    Jag är 21, väger 97 och är 164. Jag har vart överviktig hela mitt liv, har försökt att gå ner flera gånger
    men det enda som i princip funkar är att inte äta alls och det håller inte :P
    När jag kontaktade vc första gången för min övervikt så fick jag gå hos en dietist i 1 år, pratade lite om gbp redan då men pga min svåra astma och allergi så trodde vc läkaren att ingen kirurg skulle vilja operera mig. Andra gången jag var på vc var januari-12 och då var jag där för att få remiss till en gastric (hade opat bort gallan akut i dec-11 och visste då att jag kunde sövas) min allergiläkare skrev ett brev till vc om att han önskade att jag skulle få en remiss iväg skickad för en gbp pga min övervikt påverkar min astma negativt. Så det var min allergi läkare som drog igång det hela.

När min remiss skickades från vc så var mitt BMI 37 och jag var 29 år.

Jag startade min resa med info möte och kirurgmöte i nyköping, blev godkänd för op i aug-12. Pga långa köer här i nyköping så använde jag mig av vårdgarantin och blev överflyttad till St Görans i sthlm och jag blev opad den 28 januari-13
  • Liiii
    Sofiaochjonas skrev 2013-04-15 00:19:26 följande:
    Jag ska kolla upp alternativet att få valfrihet i vården, och flytta remissen till st-görans eller sophiahemmet tänkte jag..
    Jag är opad på St Görans har bara gått och säga om dem :) , infomöte 5e nov, kirurgbesök och dietist besök 5e dec opererad i januari -13 :) Jag blev flyttad till St Görans genom vårdgarantin från Nyköpings lassaret och St Görans mottog min remiss i mitten på oktober.
  • Liiii
    Mimmipigg skrev 2013-06-17 12:57:35 följande:
    Hej :)

Jag e ny här på tråden och hoppas att jag oxå snart ska få en GBP operation. Skickade egenremiss till Nyköping som dom borde ha fått 4 juni. Har fortfarande inte fått nån bekräftelse om att dom fått den min hoppas på denna vecka. Har hört att det är sjukt lång väntetid i Nyköping så vill helst opas i sthlm. När efter att jag fått min remissbekräftelse kan jag be o få den skickad till sthlm (antar att det blir st Görans då). Nån annan som kommer från södermanland och vet hur allt funkar i Nyköping?

Hej, jag bor i Nyköping :)

När min remiss skickades in från vc i början på förra året så tog inte Nyköping i mot egen remisser, vet inte hur det är nu. Vet dock att det står helt still i op kön här pga att 2 kirurger som opererat har slutat nyligen.

Jag blev uppstatt på väntelista för op i aug-12 (de fick min remiss i feb-12) då var väntetiden 1,5 år för att få op. Jag åberopade vårdgarantin och min remiss blev flyttad till ST Görans som Nyköping har samarbete med. Jag blev kallad på info möte på st Görans 5e nov-12, läkarbesök, dietistbesök 5e dec-12 och blev sedan opererad den 28 jan-13

Något mer el något speciellt du undrar över är det bara och fråga :)
  • Liiii
    sextiotrekg skrev 2013-08-12 10:38:14 följande:
    Hur klarade ni pulvret? Jag mår så dåligt att ja just nu vill ge upp! :s Jag har så ont i magen när ja dricker pulvret och efter 15-30min så är de bara toan som gäller. Vill spy upp skiten! Luktar illa gör jag med! :s Är just nu hellre utan pulvret helt än att ha så här ont.. Leva på vatten kanske?

Vad använder du för pulver? Kanske värt att prova byta?

Jag gillade inte mitt pulver heller, jag hällde bara upp det och svepte glaset i ett nafs och drack sen fort lite vatten efter. Jag bytte även ut pulvret och drack några färdiga shaker jag fick dricka då jag tyckte de var goda. Dricker det en i dag ibland som mellis.
  • Liiii
    ad astra skrev 2013-08-19 17:36:57 följande:
    Tack för era svar  
    En till fråga. Någon som vet operations situationen i nyköping nu efter sommaren?? Har dom fått/när får dom igång operationerna igen???

Si´st jag hörde så hade några av de som opar här i nyköping slutat och det stod till i op kön, de visste väl inte hur det skulle lösas.

Har du blivit godkänd för op? Vad har de sagt för väntetid till dig? 
  • Liiii
    ad astra skrev 2013-08-21 11:54:02 följande:
    Ja dom hade bara en kirurg innan sommaren och behöver ha två för att operera. Jag har blivit godkänd och blev lovad att jag skulle opereras inom det här året. Men sist jag pratade med dom skulle dom försöka hitta en till kirurg under sommaren för att kunna börja operera igen. Jag ska ringa dit vecka 36 för att kolla hur allt ligger till. Dom flesta hade ju flyttat till st. görans så det var inte lång kö men nu kan dom ju inte heller operera innan det finns minst två kirurger tillgängliga.

Jag är en av dom som flyttade över till st Görans. Är opad sedan januari i år. Har en kollega som oxå väntar på op här och de sa någon gång i höst till henne. Problemet är att de var 3 kirurger som opererade men två har slutat och den som är kvar får inte operera sj.

Hoppas du får något svar snart. Du har inte övervägt och använda vårdgarantin?
  • Liiii
    sextiotrekg skrev 2013-08-28 07:10:33 följande:
    Idag smäller det! :D

Lycka till ????
  • Liiii
    Penny80 skrev 2013-09-11 19:49:08 följande:
    Hej! Åh vad glad jag blev när jag hittade den här tråden. Ska operera mig på St:Göran i Sthlm om 13 dagar!

Jag opade mig på st Görans i Sthlm den 28 jan i år ????
  • Liiii
    Frida2013 skrev 2013-10-15 21:06:22 följande:
    Hej.

Hoppar in här med en liten fråga till er som vet lite mer. BMI 37-38, Stockholm. Vad är mina chanser att bli godkänd för gbp?

Tror sthlm har BMI gräns 40, är många landsting som har den gränsen. Jag gjorde min gbp på ST Görans i januari via remiss från Nyköping där våran gräns i södermanland ligger på BMI 35. Har för mig på info mötet i sthlm så  pratade de om att de hade gräns på 40.

Någon som rättar mig om jag har fel!? 
  • Liiii
    JohannaLund skrev 2013-12-26 11:50:03 följande:
    Anna hbg:Jag har provat mineralvatten och light julmust. Julmusten skadade jag lite innan men mineralvatten går bra som det är.
    Jag dumpar inte på choklad, dock har jag enbart ätit efter mat. Ca 30 mimuter efter. För blodsockrets skull. Äter man det som mellis lär blodsockret skjuta i höjden.

Är det förresten någon som har tips på Facebook grupp för opade? En stängd som det inte syns att man är medlem i.
    Det finns en stängd grupp på fb för oss opade :)
  • Liiii

Idag firar jag 1år som opererad, -36,3 kg :) vågen rör sig sakta nedåt fortfarande fast det inte är nödvändigt. Jag mår hur bra som helst, ska till St Görans nästa vecka på 1-års koll :)

• Liiii
    FemmeM skrev 2014-01-28 23:00:46 följande:
    Hej på er!

Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu? 

Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare?

Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart.

Lite kort om mig iaf:

Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting.

Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

Hej :)

Det tar lite olika lång tid och ser olika ut beroende på vilket landsting man tillhör. Visa landsting har BMI krav på minst 35 och vissa har 40.

För mig som tillhör Södermanlands landsting så såg vägen ut så här:

Januari-12 remiss skickades

April-12 kallad till info möte om op

Maj-12 läkarbesök (hade tur och få en återbuds tid vanlig väntan 3 mån.

Augusti-12 godkänd för op

September-12 använde vårdgarantin och blev flyttad till St Görans i Sthlm som min sjukhus har avtal med

November-12 gruppmöte igen i Sthlm

December-12 godkänd igen för op

28 januari-2013 opades jag i Sthlm.
  • Liiii
    Anna Hbg skrev 2014-02-03 09:15:04 följande:
    Hej allihopa! Hur går det för er? Jag står fortfarande och stampar på ungefär samma ställe viktmässigt fortfarande. Dumma platå :( Någon som vet hur länge en platå kan/bör/ska vara ?

Tyvärr ser platåerna lite olika ut, mina har varit allt från 2 v till 2 månader. Lite tråkigt men rätt som det är så tar det fart igen.

När jag har hamnat i platå så har jag upptäckt att jag har ätit lite för lite. När jag börjat äta lite mera och bättre proteiner så har vågen börjat röra på sig igen....
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)