• Liiii

Gastric Bypass (GBP)

ad astra skrev 2012-12-28 03:29:18 följande:
    Åh grattis har det gått så fort för dig nu?? Jag var ju på mitt gruppmöte i nyköping och ska nu åberopa vårdgarantin men är lite lost med hur jag ska fylla i blanketten jag fick och vart det ska skickas mm. Men jag hoppas på att jag skickar den rätt och att jag också kan få igång min resa ordentligt nu

Nja fort och fort vet jag inte. Jag åberopade vårdgarantin den 20 sep fick tid till infomöte på st Görans den 5 nov och fick därefter tid till kirurg och dietist den 5 dec fick då tid till op fick välja lite fritt op tid så då passade den 28 e bra så jag kan fira min 30 års dag fritt. :D

Hmm vart du ska skicka papperna vet jag inte jag fyllde aldrig i några då jag åberopade när jag redan var godkänd i Nyköping. Fick du ingen info om hur du ska göra? Nyköping har ju avtal med st Görans så du kanske blir flyttad dit på en gång!?
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Liiii
    Dixabilly skrev 2012-12-29 15:47:18 följande:
    Ja köpte chokladpuddingen igår som så många rekommenderat, men fick bara i mig några få skedar..

Fattar inte varför man måste svälta inför operationen i 4 veckor, varför räcker inte 2? :(

Ska ringa min dietist på onsdag, antar att det är stängt tills dess..

Förstår, jobbigt att vara från :(

Verkar vara olika från sjukhus till sjukhus. Där jag ska opas på st Görans går de efter BMI över 45 är det flyt 4 veckor och under 2 veckor.

Jag ska flyta i två veckor inför op har redan provat och flyta och har inga problem med det. Pga min allergi kan jag bara använda allevo och det funkar bra, visst det e inte gott men jag bara hivar det och dricker ett glas vatten efter.
  • Liiii

Idag är det min första flyt dag inför op den 28e. Är inte hungrig men är så sugen, inte blir det bättre när man måste stå och laga mat till barnen :S

• Liiii
    LillaBibbi skrev 2013-01-14 14:32:29 följande:
    Äntligen haft möte med kirurgen Han sa att jag uppfyllde alla kriterier och att jag skulle bli opas inom 3mån. Är det han som tar det beslutet på egen hand? Jag höll på att tappa hakan nämligen. Skulle också flyta 2veckor innan. Hoppade glädjeskutt ut från mottagningen

Grattis :D
  • Liiii
    Rottis77 skrev 2013-01-15 19:50:55 följande:
    Ja, det har gått fort, men har funderat på detta i mååååånga år.

Dock hade varken jag eller min läkare koll på att jag va tvungen att vänta 6 mån pga 2 veckors kortison ätande! 

Varför måste du vänta pga att du ätit kortison?

Själv så äter jag betapred när jag behöver pga min astma och allergi och jag ska opas 28/1 och min kirurg har inte sagt något om det alls.....
  • Liiii
    Rottis77 skrev 2013-01-16 21:22:50 följande:
    Enl kirurgen så läker man inte som man ska och att det tar 6 mån för vävnaden att bli sitt normala efter kortison!

Jag verkar vara den enda i hela sverige som måste vänta 6 mån pga kortison och det känns så jäkla surt då jag vill ha operationen gjord så jag sen kan börja med mina andra mediciner så jag kan bli en normal människa igen för just nu har jag sjukt ont och jag ska ju "bara" vänta 5 månader till!!

Låter väldigt konstigt, jag får i mig kortison dagligen genom mina mediciner och salvor. Sen tar jag extra kortison vb. Jag skulle aldrig kunna klara mig utan kortison... Och inte har de sagt något om det då de ändå har mitt A4 ark med mediciner..
  • Liiii

På måndag morgon kl 8 ska jag infinna mig på ST Görans för min operation :D

• Liiii
    ad astra skrev 2013-01-30 16:18:18 följande:
    Helt fantastiskt!! Grattis!

Jag var och träffade kirurgen i nyköping i måndags och blev godkänd för operation. Nu ska jag bara vänta i ca. 9 månader till för att bli opererad. Jag kunde ha åberopat vårdgarantin och blivit förflyttad till S.t. Göran och ha blivit opererad inom 3 månader men eftersom att jag nyligen började ett nytt jobb efter att ha varit mammaledig i ett år så jag jag nu prövtid i 6 månade och jag vill helst få fast tjänst innan jag ska opereras och vara sjukskriven och allt vad det innebär. Dock så berättade jag för min chef redan när jag sökte jobbet att jag hoppas på att bli opererad i år och både hon och mina arbetskompisar har varit väldigt positiva och stöttande

Grattis :)
  • Liiii

Nu är jag oxå över på andra sidan :) opades i måndags på ST Görans och kom hem igår. Mår jätte bra och har inte ont alls känner mig väldigt pigg nästan så jag skulle kunna återgå till jobbet på en gång :D

• Liiii
    SvartLucia skrev 2013-02-01 18:01:16 följande:
    Oj..ja då var det tur du fick gå på lågdiet!

Men kan dom se på annat än levern om man fuskat?

En fråga varför är du så nyfiken på om det syns om man fuskar på sitt flyt innan op?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)