• Yaimie

Gastric Bypass (GBP)

Annicka skrev 2011-04-16 15:35:45 följande:
    Jag tog en chansning bara och det är väldigt lång väntertid på Sahlgrenska upp till 5år för op men Göteborg godkände min betalningsförbindelse till Stockholm och Sahlgrenska hade ju min remiss.

Kram Annicka
    Nice!! Så hur fick du en betalningsförbindelse från gbg om du inte blivit godkänd än?
  • Yaimie

Något jag inte förstar... Ni som gjort GBP, ni ska väl äta ca 1 och en halv deceliter per måltid? Men samtidigt äta väldigt sakta.. Jag läste att någon ska att man ska äta i minst 20 minuter. Min fråga är du hur man äter en och en halv deceliter på 20 minuter?! Jag äter väldigt fort.. för fort. Så det är og detta jag tror blir svårast.. man måste tugga varje tugga tills det inte finns något kvar eller äta en tugga var femte minut typ? :S

• Yaimie

Nervös!!! Ska till läkaren idag och be om att få göra detta.. Så man får iväg en remiss. Jag har BMI 35 så det är på gränsen men alla i min släkt har diabetes i princip så dom borde ej säga nej.. (ska jag vara ärlig så har jag både sminkat mig och klätt mig så stort som möjligt för säkerhets skull!) det är en kvinnlig läkare.. Undra om det är bra eller dåligt?

• Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-18 13:20:16 följande:
    Hur sminkar man sig stort? *fniss*

Förbered bara dina argument så går det nog bra =)
    Jag tog massa rouge på kinderna för att få dom att se stora ut och dölja kindbenen.. Sen tog jag eyeliner för att minska ögonen och ingen mascara (för det förstorar).. Försökte framhäva allt som fick mig att se större ut helt enkelt :D

• Yaimie

Det gick jättebra på mitt läkarmöte!!! Hon tog mig verkligen på allvar och jag var där i en timme och en kvart! :) Fick svara på alla möjliga sorts frågot plus att hon tog blodprov och mätte och vägde.. (ska kolla diabetes och allt möjligt)

jag har BMI 35,3 och det var godkänt sa hon!! :D Eftesom gränsen här är 35. Nu måste jag ha intyg från min psykolog och är dom okej med det tror jag det går bra!!!! (pratade med honom efter jag var där och han är inte negativ till det)

Nu håller jag verkligen tummarna och hoppas allt går fort..! 

• Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-18 22:55:48 följande:
    Hmm.. Intressant sätt att sminka sig. Med andra ord blire inge påskkärring-springande iår för det var den looken jag skulle satsat på *s*
    Haha .. men påsk-kärringar ska ju vara lite runda! :D
  • Yaimie

Hej! Hur hittar jag facebook gruppen? Ser alla ens kompisar att man är medlem där...? Har inte sat till någon än...

• Yaimie
    Emma 89 skrev 2011-04-22 20:26:22 följande:
    Ja det är ju den man är lliksom. Känns skitläskigt bara att tänka på att vara smal. Vem skulle jag vara då? Jag har alltid gömt mig bakom att vara tjockis, ursäktat massa saker i mitt liv med att jag är tjock.
    Det är nog något du borde ta tag i nu innan också och förbereda dig på.. jag har läst om och känner folk som haft hög ångest och mår väldigt dåligt för det har varit en storomställning. tex blivit illa till mods av att kilalr tittar ofta osv.. vet inte riktigt allt dom säger. Själv har jag varit smal när jag var 16 så jag tror inte det blir något nytt så sätt..Jag är 24 nu (ska också göra OP snart)
  • Yaimie
    MrC skrev 2011-06-05 08:02:24 följande:
    Du ska inte jämföra viktminskningen i kilo, utan i % av startvikten.
    Om du opererade dig 2005 kan jag garantera att man ändrat opmetod både 1, 2 och 3 ggr sedan dess. Har en kompis som gjorde op för 2 år sedan, han gjorde en annan.
    Skillnaden är att med den metod som användes förr så kan man töja ut sin magsäck och efter ett tag äta samma mängder som man gjorde innan op. Därför var det så många som misslyckades.
    Nu går det inte längre. De som opereras nu har ingen magsäck att töja ut, vilket också gör att ingen går upp i vikt igen. Det är omöjligt helt enkelt.
    Såg du dokumentären på Tv4 Kalla Fakta? Där var en tjej som hade stora problem med dumpning. Hon hade gjort den gamla metoden... hon fick göra om och fick den nya. Så försvann problemen.
    Jag är 178 cm och väger 120-125 kg. Vill gå ner till 85 kg, sen lägga på 10 kg muskler.
    95 kg på 178 cm blir perfekt.
    exakt VAD är det som är annorlunda nu än för två årsedan..? Jag ska göra min nu snart. Men dom sa då inget på sjukhuset om att dom har ändrat operationen på nåt sätt? Vad gjorde dom med magsäcken innan som dom inte gör nu?
  • Yaimie
    Helena 671 skrev 2011-06-06 00:50:44 följande:
    Hejsan tjejer är ny här ska till läkaren i veckan för att försöka få gastric bypass. Är less att hela mitt liv ska vara upp och ner í vikt, Nu har jag också fått reumtatiskt har nu ett bmi på ca 35,6 ungefär. Har hört att dom har ökat bmi gränsen men undrar om det är någon här som fått dispens för bmi gränsen, har båda föräldrarna med hjärt och kärlsjukdommar samt diabetes på mammas sida så min reumatism också som gör att allt är fan så mycket tyngre ju tyngre jag blir. Har haft problem med vikten hela mitt liv.
    Någon här som har reumatiskt och har opererat sig?  
    Jag har inte reumatism men jag ligger väldigt nära diabetes och andra sjukdommar då dom finns i min släkt. jag hade 35 när jag sökte och det gick. 35 är gränsen här i norrbotten.. däremot sökta min vän som har raumatism här i norrbotten men har bmi på 33 och hon fick inte. dom verkade väldigt strikta med den linjen här iaf... och så måste man testat medicin innan och gått till dietister osv.. Eftersom en op kostar över 100 000.
  • Yaimie
    MrC skrev 2011-06-05 20:57:57 följande:
    Kan vara så att det skiljer sig från sjukhus till sjukhus också. Kanske vissa sjukhus kör äldre metoder ännu?
    Som jag förstått det så förr kapade man bort en större bit av magsäcken och lämnade allt som annars.
    Nu kopplar man bort magsäcken på ett annat sätt, den finns kvar, men är liksom på sidan för att producera magsaft. I det infohäftet jag fick fanns bilder också. Tyvärr är jag inte hemma och kan inte scanna och visa er ännu.
    Förr fanns magsäcken kvar, nu går maten liksom direkt till tarmen. Finns ingen magsäck att töja ut.
    Så ha det väl alltid varit.. Om inte magsäcken skulle finnas kvar och producera magsyra så kan ju inget förbrannas i tarmen? Då kan man ju inte äta något.. Det skulle ju vara rent livsfarligt.
  • Yaimie
    Helena 671 skrev 2011-06-11 01:36:47 följande:
    33 är ju i underkant till och med för dom gamla bmi värderna dom gick för. Jag har 36 med alla sjukdommar så hoppas jag för har provat allt i den himelens väg åh inget hjälper. 

Madde tack för ditt svar :)
    Ska ringa sunderbyn och höra hur lång väntetid det är. 
    Har du 36 så borde du få göa en. 35 är gränsen här inorrbotten så bar aman är över den och inte har psykiska roblem så får man ju göra det
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)