Inlägg från: Philippa |Visa alla inlägg
  • Philippa

Gastric Bypass (GBP)

Yaimie skrev 2011-04-07 00:59:57 följande:
    Kommer inte ihåg vad det hette. Har en kompis som också opererat sig där det det också har ingått.. SÅ det är inte vanligt?
    I Västernorrland ingår inte plastik alls. Man får betala det själv......
  • Philippa
    MissHellen skrev 2011-04-07 09:38:06 följande:
    När jag var på infomötet, var de nån som tog upp de och då sa läkaren, att när de var aktuellt för oss - så trodde han att de skulle vara fixat. Har du hört nått om de? Man kan ju hoppas iaf!
    Jag har oxå hört det, men enligt Cengiz (läkare) så var det inget att hoppas på.....
  • Philippa
    Yaimie skrev 2011-04-11 15:00:30 följande:
    en fråga, måste alla somska göra operationen flyta? även om man har minsta tillåtna BMI? Då har man ju helt plödsligt så lågt bmi att man inte får operara sig längre..
    Alla måste flytra eftersom de vill att levern ska avfettas, det spelar ingen roll om man ligger under BMI vid op....
  • Philippa
    Yaimie skrev 2011-04-11 15:10:33 följande:
    Okej. :) Så dom ite ändrar sig sen menar jag.. :P Men hur länge ska man flyta?
    Det är olika på vilket BMI man har och vilket sjukhus man har... Mitt sjukhus har två veckor till det BMI jag hade....
  • Philippa
    ullis83 skrev 2011-04-24 20:47:29 följande:
    Vad tror ni, jag har fått tillsagt att endast promenera och inte träna..jag vill kanske köra lite grann (typ 30 min) på min Wii Fit varje dag..förbränner det mer fett eller kan det få motsatt effekt?

För er som inte vet, jag ska opas det 19/5, har cirka 9-14 kg kvar att gå ner
    Vad är anledningen till att du har fått dig tillsagt att inte träna?
  • Philippa
    LillaBibbi skrev 2011-05-03 21:02:42 följande:
    under vilka omständigheter kan kirurgen neka en op?? är så rädd för det:(
    För högt/lågt blodtryck, andningssvårigheter, för lågt BMI.....
  • Philippa
    Ådi skrev 2011-05-04 11:11:01 följande:
    Jag har bara fått veta att operation kommer ske under tidiga hösten, OM jag har tur kan den ske innan sommaren, vilket jag tror är uteslutet med tanke på att vi är inne i maj månad redan. Jag antar att de hör av sig i god tid innan det är dags med restriktioner. Undrade mest vad som gäller generellt, är nyfiken.
    Jag väger 107 kg så jag antar att jag bör gå ned 10,7 kg innan operation. Tänkte då, att om jag tar en kur nu, och kanske går ned 5-6 kg och sedan en kur till i höst - då lär jag ju fixa gränsen..
    Känner mig nervös, letar information överallt om gastric bypass! Ju mer jag vet detsto lugnare blir jag.

/Mia
    Om de säger ex 4 veckor så kan  du inte dela up dessa veckor som du föreslår. Anledningen till flytperioden är inte bara en viktnedgång det är även för att levern ska minska så mycket som möjligt innan op eftersom de går in med en del av titthålen vid levern. Så får du ex 4 veckor så ska dessa veckor vara sammanhängande.

Lyckla till!
  • Philippa
    littlemisstrouble skrev 2011-05-15 10:06:14 följande:

berättar ni för alla att ni gjort op? jag har inte berättat för mer än familj och närmaste vännerna.

dom på jobbet är på mig heeela tiden och undrar varför jag varit sjukskriven.
    Jag blir smått irriterad när jag redan sagt att jag det är av privat anledning, dom godtar inte det utan nästan kräver att få veta vad jag har gjort hemma.

Jag berättar för alla, även de på jobbet, de kommer annars fundera om man är allvarligt sjuk när man rasar ned i vikt.... och hellre berättar jag om operationen än att de ska spekulera om cancer etc.....
  • Philippa
    littlemisstrouble skrev 2011-05-15 10:16:34 följande:
    För mig hör de på jobbet till den kategorin som inte har med det att göra. Kanske i framtiden att man säger något men just nu har jag inget intresse av deras åsikter om op. dom undrar ju såklart varför jag äter så lite och då säger jag bara att äter mindre för att gå ner i vikt. sen får de spekulera när jag inte är där så mycket dom vill
    Oj, vad jobbigt att ha en sån arbetsplats där ma trots allt sepnderar så mycket av sin tid.... själv är jag trygg med mina arbetskamrater....
  • Philippa
    eya skrev 2011-05-16 22:55:42 följande:
    Hej igen!

Frågade förut om tiden innan op. Men ingen  har svarat så jag försöker igen.
    Veckorna innan op. Får man bara dricka flytande, eller får man "fuska" med frukt eller liknande?
    Hos oss får man inte fuska med nåt alls......
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)