Inlägg från: Philippa |Visa alla inlägg
  • Philippa

Gastric Bypass (GBP)

Anne B M skrev 2011-02-28 15:14:14 följande:

Min om-operation misslyckades. Maten kommer fortfarande inte ner dit den ska, och ont har jag för att min kropp försöker tänja ut passagen av sig själv. Ytterligare en operation att vänta, men först en gastroskopi på onsdag.

ORKAR PÅ RIKTIGT INTE MER NU *Gråter*

Oj, vad jobbigt du har... fick du besvär direkt efter din allra första op eller kom alla dessa komplikationer efter flera månader?
  • Philippa

Många av oss stora har ju ett matmissbruk och problemen finns ofta kvar i hjärnan fastän man är opererad och inte kan äta som man gjorde innan...

Men hur har ni gjort för att komma över detta beteende och tankar man har om mat.. har ni fått professinell hjälp eller hjälp av någon litteratur?

Jag känner att jag vill jobba vidare med mitt psyke oxå... helst med hjälp av litteratur....

Har ni tips?

• Philippa
    littlemisstrouble skrev 2011-03-04 12:25:53 följande:

Hur lång tid tar det igentligen innan komplikationer upptäcks? man blir ju hemskickad från sophiahemmet dagen efter funderar jag på.

Oj, vad tidigt ni blir hemskickad.... i vårt landsting (västernorrland) ligger man första dygnet på IVA sedan två dagar till på avdelningen för att de ska hinna upptäcka de allvarligaste komplikationerna...(som märks inom några dygn).
  • Philippa
    tittelito skrev 2011-03-07 13:11:23 följande:
    Hej här är jag som är med i trailer för kalla fakta....
    Som det är idag så pratas det ofta om hur bra denna operation är och ALLA vi som fått de mest jobbiga komplikationer, tystas ner.
    man har sett program och följt debatter om hur bra den är, och absolut för dom som gör den och som slipper komplikationer är den säkert suverän, ngt jag inte kan yttra mig om då jag haft denna skit sen open gjordes januari 2007.
    Jag trodde jag a ensam i att må så här, men efter att jag va med på lokalnyheterna och att jag öppna min blogg har så många andra trätt fram, och som precis som jag gjort ialla år jämt mig pga att man känner sig som ett enormt misslyckande.
    Kalla fakta denna gång tar upp mitt o några andras fall, men även en person som det gått bra för.
    Men genom att det görs mer o mer såna här operationer så kommer det oxå fram mer o mer komplikationer som ingen tänkt på.
    Vi är många som lidit i det tysta men hoppas nu på hjälp o att få ett värdigt liv =)
    Berätta, vilka komplikatopner har du och när kom de? Direkt efter op??
  • Philippa

Idag tog jag ett STORT steg och besökte en psykolog för att ta itu med mitt tänkande och känslor kring mat och hunger....

Det kommer bli ett hästjobb ska jag säga, men jag investerar i mig själv

Jag ska bota med matmissbruk även i hjärnan

*stolt*

• Philippa
    MIJV skrev 2011-03-09 21:15:05 följande:
    Åh vad skönt... =) Vart vände du dig? till vc, sjukhuset eller privat?
    Jag ringde psykologen som var med på infomötena... och han tog emot mig!
  • Philippa
    littlemisstrouble skrev 2011-03-10 10:45:18 följande:
    hur många ska se kalla fakta idag?

bör man se om man inte har gjort op än?
    Jag ska självklart se den och jag hade sett den även om jag inte var opad ännu för att göra mig förberedd på vad som KAN hända.....
  • Philippa
    zookie skrev 2011-03-13 02:13:30 följande:

Nu har det gåt sex veckor sedan min op och jag har gått ner 14 kilo..men jag har kommit på att jag saboterar för mig själv..eftersom jag verkar tåla det mesta så äter jag det mesta ja det blir ju inte mycket som får plats men jag vet att jag äter fel och rör mig för lite, jag var inte alls reda för en Op rent mentalt och jag har begärt både psykolog och dietist hjälp nu men det dröjer ju alltid innan man får tider och sådär.
    Någon med lite tips på vad man kan göra själv?, jag har alltid varit en person som hatar förändrig och den ger mig ångest men nu är det absolut livsviktigt och nu vill jag att detta ska funka.

En fundering... varför opade du dig om du visste att du inte var redo mentalt?
  • Philippa
    Munchies skrev 2011-03-14 23:56:07 följande:
    Maddisen: Jo socker finns det ju massor av i ketchup. Tänker testa sockerfri, har för mig att det finns. Jag älskar verkligen ketchup, vet inte om jag klarar mig utan det.

Men är fortfarande rädd för att man ska äta för mycket. Är sjukt dålig på att äta regelbundet och att komma på andra mellanmål än knäckebröd... Svårt att komma på mat öht, man vill ju ha snäll mat för magen eftersom det är så kort tid som gått efter open.

Är det farligt att äta ris eller pasta kort efter operationen? Fått för mig det...

När har ni kunnat äta mjukt bröd igen? Fått för mig att det också är dåligt att äta. Är det bara vitt bröd som brukar ge dumpning?
    Jag började äta pasta och ris ca 3-4 veckor efter op och det funkar bra för mig....

Mjukt fiberbröd går bra oxå för mig men inte vanligt vitt bröd, då får jag ont i magen...

Prova dig fram i sakta fart och se vad som går bra...!
  • Philippa
    christer01 skrev 2011-03-16 15:29:52 följande:
    Hej!

Efter min op i maj så gick jag ner 25 kg första månaden, men har sedan dess stått stilla. Har någon stått stilla så länge (7 mån).

Under julhelgen då jag åt något större portioner gick jag ner 1.5 kg

Jag följer annars instruktionerna på portionsstorlek och innehåll.

Med tanke på julhelgen så undrar man ju om man äter för lite?

Ska träffa Aleris dietist i slutet av månaden för att se vad som kan göras.
    Hur ser en matdag ut för dig med tider och mängder?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)