• Yaimie

Gastric Bypass (GBP)

Metallica87 skrev 2011-04-13 13:00:26 följande:
    Hehehe operationskläderna är för jävla heta !!! Har fått en liten piller blandning med bara nån timme kvar sen är jag där på operationsbordet !!! Stor kram alla
    spännande!! Du får berätta hur det går/är sen!! Jag hoppas också på tt få göra Op .. :)
  • Yaimie

npgon som vet vart BMI gränsen går i norrbotten för OP och om de tär lång kö?

• Yaimie
    Full av förhoppning skrev 2011-04-13 19:32:11 följande:
    ETT ÅR IDAG

Har lagt in bild i bildtråden
    skit du är ju jättefin!!! Hur mycker överflödigt skinn har du fått?
  • Yaimie
    Yaimie skrev 2011-04-13 23:49:41 följande:
    skit du är ju jättefin!!! Hur mycker överflödigt skinn har du fått?
    haha. "shit".. skulle det stå
  • Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-14 09:25:25 följande:
    Det är en ganska dålig inställning att man ska ta vad man får anser jag.
    Vad hjälper psykologkontakt anser du om patienten inte vill ha den?

Jag tror inte du kan sätta dig in i hur det är riktigt, då hade du inte ens funderat på att fälla sådana dumma kommentarer. Att man inte svarar i telefon, ja det är för mig naturligt när man blivit behandlad (eller inte) såsom Anne inte blivit.

Det gör mig ont att en del här inne har så lite förståelse. Vi alla är ju här för att en sak förenar oss, tänk om det är DU nästa gång som far illa? För problemen kring denna op talas det ganska tyst om och man får en klapp på axeln med rådet "det går över"
    Personligen skulle jag avråda alla från att ta denna op.
    Komplikationer händer ca 5% av alla som gör den och dödsfall är 0,2 ca, det är man medveten om när an ska operera ju.. Är men inte berädd att ta den så borde maninte göra den.
  • Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-14 15:51:06 följande:
    5%? Jag tror inte alls på den statistiken, ledsen men jag tror det finns ett storrt mörkertal.

Jag var medveten om att jag kunde dö, ja även om risken var liten MEN jag var ALDRIG beredd på allt som kommit efteråt, det talades det inget om alls.
    Det är mycket som framkommit nu efteråt och jag hade kanske låtit bli att göra min op om jag vetat faktiskt.

Eftersom du vet siffrorna utan källa så måste jag fråga vilka de komplikationerna är ?
    Det är dom siffrorna jag fått av sjukhusen. tre olika som jag hört av mig till.. men dom är ju bara legitimerade läkare, vad vet dom.  *ironi*  Det är ju löjligt att du inte tror på det bara för att DU råkade bli en av dom.. som sagt det finns alltid en chans.

ja jag vet riskerna. har även en god vän som nästan dog av riskerna.. Men det är den chansen man får ta om man nu gör operationen.

Vad är det som framkommit nu efteråt som skulle göra att du inte hade gått igenom med operationen då? Du menar att dom undanhöll info?

• Yaimie
    PetraD skrev 2011-04-15 22:13:08 följande:
    till er ang op under sommaren... gör de ens op då??

jag blev godkänd 14/1-10, sen fick jag op-tid 2/2-10
    så hann inte med så mycket emellan där, skulle inte flyta heller, ner 3-4kg "bara"
    Vilket län var detta? vilket sjukhus? Det gick fort
  • Yaimie
    Annicka skrev 2011-04-15 22:35:17 följande:
    Jag blev godkänd 3/12-09 och op 20/1-10 och jag skulle ner 5kg och gick ner 8kg innan op och jag gjorde min op i Stockholm på Sophiahemmet och hade en betalningsförbindelse från Västra Götaland till Stockholm och Petra gjorde sin där också på Sophiahemmet.

Lycka till!
    okej! Så man måste inte göra operationen i samma län som man ansöker? det visste jag inte!
  • Yaimie
    Annicka skrev 2011-04-16 15:08:58 följande:
    Det jag vet är att det är inte så lång väntetid på Sophiahemmet om du väljer en betalningsförbindelse från  ditt landsting och det är inte så lång väntertid heller på Calanderska så här har du två alternativ du kan välja på. Hur går det med din remiss och du skulle eventuellt skicka en egenremiss?

Lycka till!

Det tog inte alls lång tid för mig jag var på vc i oktober 09 men han ville inte ge mig en och sen hade jag en tid till en annan läkare på en annan vc i november 09 och där fick jag en remiss och sen efter helgen så ringde jag upp till Sophiahemmet för bedömmning och fick en tid  den 3/12-09 och jag åkte upp och fick optid med mig hem den 20/1-10 så det gick väldigt snabbt för mig!
    Kram
    Så du var hon VC sen skickade dom remissen direkt till sophiahemmet? Jag trode att remissen först behövde gå till ett sjukhus i ditt län ovch sen fick man be dom skcika en ny till sophiahemmet och först sen fick man bedömmning där? det känns som att det ska ta lång tid.. =/
  • Yaimie
    Annicka skrev 2011-04-16 15:21:17 följande:
    Jag fick en remiss skriven till Sahlgrenska och jag kontaktade Sophiahemmet innan Sahlgrenska han att bedömma den och jag ringde och bad om en betalningsförbindelse mellan Göteborg Stockholm Sophiahmmet  och dom behövde inte min remiss Sophiahemmet bara att det fanns en betalningsförbindelse mellan Göteborg och Stockholm.

Ja om du vill att det ska gå snabbare så får du betala själv.

Lycka till!
    jasså! Så du kontaktade dom innan du ens blivit godkänd att du fick göra en? Hur fungerar en betalningsförbindelse? För vad jag förstått så är det väl inte säkert att man får göra OP bara man får en läkare att skicka remiss..? Så hur kunde du veta att do skulle godkänna den innan du fått svar från sahlgrenska då?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)