• entity

Gastric Bypass (GBP)

VirrAnna skrev 2011-06-22 11:14:23 följande:

Nu är det ingen som skrivit här på länge men hoppas ändå få svar...

Jag opades i mars 09 och har hunnit med att få barn däremellan (okt-10) Allt har gått bra även om jag kanske inte gått enr riktigt så mycket som ajg hoppats men jag tror att det kommer

Senaste 3 veckorna har jag dock fått väldigt ont i amgen till coh från. Får liskom som anfall och det krampar och gör galet ont...Det likanr typ mensvärkssmärtor och ibland känns det nästan som förlossningsvärkar...Det gör ont som ett bälte långt ner i magen och runt hela ryggen...Är de någon mer som känt så här? Borde väl boka tid hos en läkare men jag tänkte kolla om ni tror det kan vara något operations relaterat? Jag har också mått illa rätt ofta och dumpat lite oftare än jag gör annars.

Jag säger som Höjdarna, kolla upp så det inte är gallsten, det brukar som sagt vara smärtor runt magen och upp på ryggen och det gör galet ont! :( Hoppas hur som helst att du slipper ha ont!
  • entity
    MizzPiggy skrev 2011-11-05 22:30:23 följande:
    Fyfan säger jag bara, jobba 14 timmars pass i vården (som jag gjorde idag) och enbart leva på kaffe och flytande föda är (Gud hjälpe mig) ett eld prov. Det serverades pizza och god fika och allt man får är att glo. Jag vet att det blir bättre, men idag var det riktigt jävla tungt. Hungrig är jag oxå :(
    Usch jag minns, det var apjobbigt, men det blir bättre - så håll ut!!
  • entity
    anli00 skrev 2011-11-06 17:16:25 följande:
    D är bara fyra dagar kvar till op, jätteskönt men helt plötsligt känns d så overkligt, att d liksom inte kommer hända! Vem vet dom ångrar sig när jag är på läkarbesök på torsdag...ingen kul känsla d här :(
    Det är normalt att ha en massa funderingar och att man "nojjar upp" sig. Det kommer säkert att gå jättebra!

Vad roligt för dig att snart vara nyopad :)
  • entity
    MizzPiggy skrev 2011-11-06 18:05:39 följande:
    Entity: tack! Jag härdar , men fyfan vilket Hellvette, jag bara längtar tills open är över och man iallafall kan få äta goda soppor!
    Ja usch, ingen höjdare. Men som sagt, det blir bättre :) Men inte längtar man efter att stiga upp och sippa i sig det direkt, hu så fruktansvärt!
  • entity

Ja usch *skratt* tacksam över att den delen är över. När jag fick gå över på puree så var det nog det godaste jag ätit trots att det var smakfattigt. Men det var bättre än flytet!

• entity

Det var precis så det var för mig, den inföll sig kring jul, och oh vad det var gott!! :D

• entity
    MizzPiggy skrev 2011-11-07 21:21:53 följande:
    Det må va hänt men du missförstår nog mig lite, att få en måltid före op, ser jag som en belöning, då 4 veckor flyt plus 4 veckor efteråt innan jag får
    Äta fast mat igen, är Väldigt lång tid.
    Om man har gått ner det
    Man ska och kanske lite till , vilket kommer vara läget för mig, varför i all världen skulle jag inte få det då tycker du? Att jag levt fel innan och det är därför jag behöver en op behöver man inte vara hjärn kirurg för att räkna ut , men hela processen är en jävligt stor omställning och är det då enbart läderpiskan som gäller så far
    Åt Hellvette. Jag skulle börja flyta i fyra veckor med två dagars varsel! Så det är lätt för dig att komma med "lösningar ".
    Jag tycker egentligen det är lite skumt att sjukhusen har så himla olika, till och med inom landstinget har jag märkt. Jag opade mig på ett sjukhus av 2 här i norrbotten som utförde GBP, nu är det bara ett av dem, men iaf, de direktiven jag fick stämmer inte överens med vad andra som opats på det andra sjukhuset fått med sig.

I västerbotten vet jag en som opades, hon åt  tydligen vanlig mat och behövde inte alls gå ner innan op, och inga direktiv på vitaminer efteråt.

Men hur som helst, här fick vi då inte äta innan, för att svara på din fråga ;)
  • entity

En snabb fråga, ni som varit opade ungefär ett år, eller mer, och börjat stanna av i viktnedgången.. har någon av er provat kickstarta den igen med flyt-kost?

Jag pratade med sköterskan om det och hon sade att det var ok, men jag tänkte ändå avvakta ett tag för att se om det kommer igång igen, jag står inte helt still men det går otroligt sakta nu och det känns som det kanske är på g att stanna av helt.

Dock så undrade jag om någon annan gjort det, flytat efter op dvs, och hur det funkade?

• entity
    littlemisstrouble skrev 2011-11-20 08:57:37 följande:
    Får man använda sig av flytkost efter att man har gjort en operation? det trodde inte jag
    Sköterskan sade att det var ok och jag har då hört folk prata om det förr så det tror jag väl allt att man ska få. Däremot är det kanske inte rekommenderbart nära inpå op då man är extra känslig i näringsintaget, innan kroppen hunnit ställa om..och så är det väl extra viktigt att få i sig alla vitaminer. Men det kanske är olika direktiv även där från landsting till landsting.
  • entity
    Smileycat skrev 2011-11-23 23:15:01 följande:
    Jag prövar lite med det nu..
    I feb är det två år sen jag opades (oj!! redan?) men stått still i ett år!! nu orkar jag inte mer.. Vill att det ska synas mer att jag äter bra mat, tränar osv.. inget kul att fof vara "tjock" ändå.. 
    nej jag vet precis vad du menar. Du får berätta hur det går Lycka till! :D
  • entity
    Vitamin skrev 2011-11-27 11:14:00 följande:
    Nu har jag mått riktigt illa i några dagar, men idag tror jag att jag är liiite bättre. Har varit nästan omöjligt att äta/dricka sedan jag kom från sjukhuset. Idag har jag fått i mej 2 dl te med mjölk och 2 dl proviva och bara mått måttligt illa.
    Jag vägde mej i morse,  2,5 kilo minus, sedan operationen i måndags. Jag har hoppats på 5 kilo per månad så det är jag mer än nöjd med!
    Jag mådde också jätteilla ett tag efter open minns jag, främst då jag vaknade. Men det går över :)

Grattis till dina minskade kilon! :D
    BängtRagnhild skrev 2011-11-27 10:40:37 följande:
    Jag är nere på tvåsiffrigt för första gången sedan -08! Vilken underbar känsla!
    Grattis :D vad roligt för dig! :D
  • entity
    MizzPiggy skrev 2012-01-14 22:05:14 följande:
    Är jag den enda jäkeln som INTE fått ett sådant kort att visa upp!?
    Vitamin: har du fått något??
    Nej jag har inte heller fått något sådant kort.
  • entity
    workmonday skrev 2012-04-19 16:02:53 följande:
    Nån mer som vart lite osäker av operationen efteråt pga smärta och ovana osv?
    Jag grät och mådde skit första två veckorna efter open, psykiskt var jag rejält nere i skoskaften, och jag ångrade mig och jämrade mig. Sedan gick de känslorna över! Nu, 1 1/2 år sedan op (herregud vad tiden går) ångrar jag inte ett dyft och har inte gjort sedan de där veckorna, det är mitt livs bästa beslut. Jag hoppas du också får känna så! Skickar en tröstkram!
  • entity
    minafinastebarn skrev 2012-05-10 14:03:58 följande:
    Jag är sjuuuukt spruträdd.... hur fixar man att sticka sig själv efter OP??? (Blodförtunnande)
    Du fixar det, jag lovar, jag är också hysteriskt rädd för sprutor, men det går jättebra!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)