Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

Gastric Bypass (GBP)

BinniBoo skrev 2012-01-31 08:51:47 följande:
    Tack!
    Jag är väl det sämsta exemplet gällande mat och träningsrutiner. Äter nästintill aldrig frukost, har aldrig gjort och har nog aldrig ätit 6 ggr/dag som man egentligen ska, utan det brukar oftast bara bli 3-4 ggr/dag. Sen har jag inte tränat en enda gång sen operationen pga att jag haft en del att ordna kring mitt liv och träning har inte varit en prioritering. Men jag hade tänkt att dra igång och börja träna nu när allt har rett ut sig.
    Vi kan ta varandra i hand, GUD vad uppfriskande att inte vara den enda som i en dels ögon (ingen här inne) missbrukar open genom att inte bli fanatiker med frukost och träning *s*
    ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • PruttPottan
    workmonday skrev 2012-02-01 08:50:27 följande:
    Ska träffa kirurg den 22 mars :) så glad. Vilken fin födelsedags present de blev
    Grattis!
  • PruttPottan
    Felidae skrev 2012-02-01 21:42:32 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt att man ska behöva åberopa vårdgarantin över huvudtaget - den borde ju gälla automatiskt! Vem vill vänta i onödan liksom?
    Jag tycker det är bra att det är väntan.
    Det är ingen quickfix och tiden man får vänta hinner man verkligen fundera. Det går ju inte å göra ogjort.

Tycker det finns andra saker som är viktigare som borde ingå i vårdgarantin faktiskt.
  • PruttPottan
    workmonday skrev 2012-02-02 19:22:34 följande:
    Aha Okejokej :) duktigt och grattis!
    Tror du det är möjligt och gå ner 58 kg med hjälp av operationen?
    Man går ner ca 70-80% sägs det ju så om man kämpar lite på slutet så tror jag nog det ska gå =)
  • PruttPottan
    Vitamin skrev 2012-02-03 10:18:27 följande:
    En sak som vi kan lära oss för framtiden av det här med vårdgarantin, och allt trassel runt våra operationer, är att vårdgarantin gäller för all slags sjukvård.
    I alla fall har jag tidigare haft tendensen att bara "rycka på axlarna och vänta på min tur".
    Men nu har ju vi lärt oss att vårdgaranti gäller bara om man aktivt åberopar den, och man kan faktiskt påverka ganska mycket om man ger sig tusan på det.
    Den gäller inte riktigt all sorts sjukvård hur mycket du än skriker. Läs på lite innan du slänger dig med sådana påståenden.
  • PruttPottan
    sophiemedPH skrev 2012-02-05 09:10:16 följande:
    hur många kg måste man gå ner innan operation?
    jag har ett bmh på 37 
    Beror helt på vilket sjukhus du ska opas på. En del har inga viktkrav alls =)
  • PruttPottan
    Moflo skrev 2012-02-08 12:12:54 följande:
    En operation är ju ett väldigt stort steg och jag tror inte alltid att det är till en nackdel att behöva vänta ett tag, så att man verkligen får tid på sig att fundera och gå igenom vad det här verkligen innebär. Även om man förstås helst vill ha operationen gjord igår så är det en livslång förändring!
    EmmaHenke skrev 2012-02-08 12:22:30 följande:
    Skulle precis skriva det du skrev moflo. Jag är glad att det dröjer lite, då hinner man vänja sig med tanken och man kan göra förändringar i livet innan. För mig dyker det upp nya frågor hela tiden!
  • PruttPottan
    MrC skrev 2012-02-19 07:49:38 följande:
    Hur smakar det?
    Får jag gissa? -Bläääää? Flört
    Modifast är ganska okej faktiskt =) Det är ju inte vägen till målet som är det viktigaste =)
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2012-02-19 12:31:55 följande:
    Workmonday - För lågt BMI, vissa psykiska sjukdomar, du har inte haft din övervikt tillräckligt länge, att de tror att du ser operationen som en quick fix och en enkel utväg, att du inte försökt gå ner i vikt på annat sätt tidigare, om narkosen kan vara farlig för dig... några orsaker till varför man kan bli nekad.
    workmonday skrev 2012-02-19 12:37:27 följande:
    Vad för psykiska sjukdomar?
    Precis vad jag också undrar, vilka?
  • PruttPottan
    SilverEmma skrev 2012-02-20 09:43:53 följande:
    Det ändras hela tiden så det det inte att säga att DEN får opereras men inte DEN.

Men pgående missbruk, suicidala personer, borderline som inte är stabila (de opas men då får de inte vara i det mest destruktiva skeendet), schizofreni, begåvningshanddikapp....Ingen diagnos sätter stopp men det är en bedömning som bör göras och görs mer och mer. De nekar ingen av elakhet så det är alltid bättre att säga som det är än att ljuga tror jag. De vill ju operera dig om de kan och om de tror att det hjälper. Finns dock inga absoluta NEJ, läkarna tar oftast hänsyn till den enskilda människan.

Jag har tyvärr sett flera stycken som inte mått bra innan op och som tror att en op är lösningen på deras problem, vilket inte är bra. Det visar sig ofta att dessa personer borde ha tagit itu med sitt mående INNAN op istället. Det MÅSTE inte bli så men det händer.
    I många fall hjälper en op trots alla hemskheter du räknar upp.
    Om man borde ta tag i sina problem innan open så borde du också ha gjort det mao, typ gått ner lite själv kanske?
    Tänk om det är så enkelt att det är vikten som ÄR problemet?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)