-
jo så är det väl. jag hoppas man fortsätter gå ner iaf i ett år efter op. det är nu ca 9 mån sedan jag gjorde min op. man har ju 1-2 veckor det står still på vågen sen vecka 3 kan det plötsligt gå ner 2 kilo. bara att kämpa på för min delSelma1966 skrev 2011-12-02 07:35:44 följande:Lillabus81: det beror ju på startvikten! De flesta kanske gör det på ett år medan andra fortsätter. Man rasar ju relativt snabbt i början men sedan går det saktare. Tänk på att det kan stanna upp redan i början så du inte tappar modet. Det kommer igång igen! Jag stod rätt stilla första månaderna men nu till hösten rasade jag en del, och nu står det stilla igen. Men jag har gått ner mina 75% så hädanefter är varje kg ett bonus!
-
jag tror inte att du ska använda dig av reductil sista tiden innan op. enligt min läkare skulle man helst inte ta något alls inte ens vanliga värktabletter så kan du så undvik reductilen. bättre du kör på flytande, ger bäst resultat på vågen och bäst för levern.Muneca skrev 2011-12-02 10:15:57 följande:
Hjälp please!
Opereras i början av februari. Har redan nu börjat äta fetsnålt, räknar mitt dagliga intag av kalorier, ligger på ca 900-1000. Har svårt att behärska mig i alla stunder. Är fd "reductilare", vilket har gjort att jag har 11 tabletter av reductil kvar, sedan länge sedan. Har vanligtvis lågt blodtryck (även vid reductilintag).Nu är min fråga, är det farligt att ta reductil sista månaden? Tänker då om det är blodförtunnande eller nått (är inte så kunnig inom ämnet)?
Tänkte börja ta det varannan dag. Vet ej dock om jag ska ta dom i januari eller om jag ska börja med detta i december för att motstå frestelserna bättre och vänja magen vid mindre portioner?
Eller är det bara dumt att ta dom sista reductiltabletterna?
-
Både ja och nej. Allmänt märker man inte av att man har gjort en operation förutom när man äter och dricker. Man kan ju inte äta lika mycket och man blir mätt på ett annat sätt. Man får lära sig själv att äta i rätt takt och rätt mängd.Muneca skrev 2011-12-12 11:43:12 följande:En fråga till er som opererat er redan. Känner ni er annorlunda i kroppen? (Utöver det att ni gått ner en massa kg )
Jag menar, känns det annorlunda på nå vis att magen är bortkopplad? Känner man av det? -
Tycker det är lite dålig uppföljning efter op faktiskt. läkaren ringde en gång efter 3 månader. han fråga om man mådde bra och om man hade mediciner så det räckte ett år sen la han på. hann inte ens ställa nån fråga. efter det har jag inte haft nån uppföljning alls.
om drygt 3 månader har det gått ett år.
hur mycket uppföljning har ni andra haft?
-
ja det tycker jag också verkar skumt.MizzPiggy skrev 2012-01-04 11:55:53 följande:Lillabus81: men fy vad dåligt!! Jag fick en kallelse om första återbesöket typ en vecka efter op.
min uppföljning ska se av värnamo sjukhus eftersom remissen gick dit men jag hade hellre haft uppföljning av sophiahemmet trots att det är så jäkla långt bort. dom är änglar där,trots att det inte är dom som har uppföljning får man ringa dit alltid med sina frågor. -
kalk, vitaminer och b12 ska du äta livet ut. sen får dom ju kolla dina värden ifall du kanske bara ska ta b12 varannan dag tex.MizzPiggy skrev 2012-01-04 12:07:37 följande:okej bra de att man är välkommen att ringa iaf :)
kan bara konstatera att skillnaderna mellan olika sjukhus och landsting kring dessa operationer är totalt utom kontroll ,
någon som vet föresten om man ska äta medicinerna livet ut ( alltså kalk järn, multivitamin b12 som är domjag fått) eller är det bara i ett år? jag har fått för mig att det var livet ut men nu sa en kompis till mig att hon skulle bara äta sina i ett år, ?? -
och järnet vet jag faktiskt inte om det är bara tills att man är i den ålder att mensen upphör.MizzPiggy skrev 2012-01-04 12:07:37 följande:okej bra de att man är välkommen att ringa iaf :)
kan bara konstatera att skillnaderna mellan olika sjukhus och landsting kring dessa operationer är totalt utom kontroll ,
någon som vet föresten om man ska äta medicinerna livet ut ( alltså kalk järn, multivitamin b12 som är domjag fått) eller är det bara i ett år? jag har fått för mig att det var livet ut men nu sa en kompis till mig att hon skulle bara äta sina i ett år, ?? -
när jag började jobba så fick jag ont i musklerna i sidan lite då å då men inte så farligt att jag inte kunde jobba. ta det bara försiktigt och känn efter att du inte anstränger dig alldeles för mycket i början.CharmingGirl skrev 2012-01-11 16:27:01 följande:Idag har jag jobbat för första gången efter op, varit sjukskriven i fyra veckor. Lite från och till har jag haft ont, eller mer som en molande värk i magen som kommit och gått. Alltså inte typ vid magsäcken utan mer i magmusklerna längre ner (tror jag). Är det vanligt? Har ni andra känt på liknande sätt när ni precis börjat jobba?
-
tycker det här med maten är enkelt efter operationen faktiskt. jag kan gå ut med mina vänner och äta utan problem. jag äter självklart inte lika mycket som personer som inte gjort en op, inte heller äter man den fetaste maten på menyn men det funkar. på ex lunchbuffe kan man ju ta den mängden som passar mig och välja det man vill ha.
trodde före op att det skulle bli väldigt besvärligt med mat men sålänge man håller sig till en viss mängd och sådant man inte dumpar på (för fett ex) så är det inga problem.
-
För er som ännu inte upptäckt hur det är att ha magsjuka efter en op så kan jag ju meddela att det känns tusen resor värre än före op eftersom det är i princip omöjligt (för mig iaf) att kräkas...HUUUA!
Ja jag vet inget trevligt ämne men blääääh säger jag bara