• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Maddisen80
    Ådi skrev 2011-04-18 11:20:07 följande:

Precis hemkommen från min bedömning! TJHO!! Jag är godkänd och operation kommer ske, om jag har tur nu i vår, men mest troligt på tidiga hösten. Vilken otrolig lättnad. Jag hade laddat mig till tänderna med argument varför jag skulle få genomgå en operation men jag behövde inte något av dem... Jag har fått min biljett ut ur den här kroppen!!!! WIEEEEEEE!

Grattis att du har fått godkänt för en operation ,de var ju en rolig måndag för dig :)
  • Maddisen80
    Yaimie skrev 2011-04-18 13:01:17 följande:
    Nervös!!! Ska till läkaren idag och be om att få göra detta.. Så man får iväg en remiss. Jag har BMI 35 så det är på gränsen men alla i min släkt har diabetes i princip så dom borde ej säga nej.. (ska jag vara ärlig så har jag både sminkat mig och klätt mig så stort som möjligt för säkerhets skull!) det är en kvinnlig läkare.. Undra om det är bra eller dåligt?
    Hej hoppas att det gick bra hos läkaren idag håller tummarna :) du får updatera sen hur de har gått.
  • Maddisen80
    fikonskalle skrev 2011-04-18 14:40:12 följande:
    Hej!
     Jag är en 22årig sthlms tjej med BMI på 55. Jag har inga sjukdomar eller sånt, men en stor risk o få i framtiden (diabetes, hjärtproblem)  pga dåliga gener. Jag har bestämt mig för att genomgå en GBP.
    Har dock några små frågor o ställa. Hoppas att ni har svaren till dem Glad

Jag har redan varit hos min husläkare som skickade en remiss till danderyd. Och idag fick jag en remissbekräftelse i brevlådan. Där står det att jag kommer få en kallelse för besök om cirka 8mån och att jag har rätt vårdgaranti och kan om jag vill få min remiss skickad till annan vårdgivare.

nu kommer mina frågor.

1: Är Danderyd ett bra GBP sjukhus?
    2: Finns det någon bättre? Hört ganska mkt gott om ersta.
    3:Brukar det ta 8månader att bara få prata med dem?

Blir väldigt glad o tacksam för svar. Hjärta
    Anne b som är här ibland har inga bra erfarenheter av ersta så du vet, hon har fått komplikationer och åker in ut från sjukhuset ,  jag tycker synd om anne för nu vill inte ersta hjälpa henne,
  • ullis83
    J L86 skrev 2011-04-18 10:12:11 följande:
    Hejsan.,
    Jag har varit opad sen okt  2010. Sedan start av flyt gått ner 40kg, men nu står jag helt still. Kan röra sig om ett kg - eller + detta har vatt så typ en månad. Börja bli väldigt orolig att det inte kommer att hända mera. 

Visst jag har genomgått en seperation med mycket deppression och träningen inte legat på topp. Finns det nått man kan göra för att viktminskningen ska starta igen....?? 

Väldigt orolig och vill det ska hända mera på vågen.... Tips och ideér är välkommet =D

EN SOLIG VÅRKRAM =) 
    fick veta på mitt infomöte att det kan stå stilla runt 6 månader, så kanske inte är någit att oroa sig för..dessutom, ju mindre övervikt du ha, dessto långsammare går det ju
    Lukas 070410 och Tilde 090501
  • lizagirl

Nyopererad, opades på Ersta Sjukhus den 12 april..

Nu har mit nya liv börjat!!

Haft lite komplikationer såsom smärta och fick åka in på sjukhus då mitt crpvärde steg till 180.

Idag ligger det på 100 och jag är utskriven från sjukan...
    men för övrigt mår jag jättebra :)

♥ Julia, Alice, Meya ♥
  • lizagirl
    fikonskalle skrev 2011-04-18 14:40:12 följande:
    Hej!
     Jag är en 22årig sthlms tjej med BMI på 55. Jag har inga sjukdomar eller sånt, men en stor risk o få i framtiden (diabetes, hjärtproblem)  pga dåliga gener. Jag har bestämt mig för att genomgå en GBP.
    Har dock några små frågor o ställa. Hoppas att ni har svaren till dem Glad

Jag har redan varit hos min husläkare som skickade en remiss till danderyd. Och idag fick jag en remissbekräftelse i brevlådan. Där står det att jag kommer få en kallelse för besök om cirka 8mån och att jag har rätt vårdgaranti och kan om jag vill få min remiss skickad till annan vårdgivare.

nu kommer mina frågor.

1: Är Danderyd ett bra GBP sjukhus?
    2: Finns det någon bättre? Hört ganska mkt gott om ersta.
    3:Brukar det ta 8månader att bara få prata med dem?

Blir väldigt glad o tacksam för svar. Hjärta
    jag fick tid på ersta inom 3 månader.. dom är hur bra som helst! :)
    ♥ Julia, Alice, Meya ♥
  • ullis83
    SilverEmma skrev 2011-04-18 20:50:06 följande:
    Grattis till alla som blivit godkända, fått tider eller opererats!
  • ullis83

I morgon är det en månad kvar till operationen, börjar bli nervös att inte hinna gå ner mina kilon

• Yaimie
    PruttPottan skrev 2011-04-18 13:20:16 följande:
    Hur sminkar man sig stort? *fniss*

Förbered bara dina argument så går det nog bra =)
    Jag tog massa rouge på kinderna för att få dom att se stora ut och dölja kindbenen.. Sen tog jag eyeliner för att minska ögonen och ingen mascara (för det förstorar).. Försökte framhäva allt som fick mig att se större ut helt enkelt :D

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)