• MrC

Gastric Bypass (GBP)

Badfantasten skrev 2012-01-18 10:55:13 följande:
    Hur ser er medicin ordination ut???
    Kalcium 1 tablett 2 ggr/dag
    T. Betolxex 1 tabl/dag
    Multivitamin 1 tabl/dag.
    Järn tablett vid menstration 1 tabl/dag

Har förstått att läkare orinarar olika, hur ser din ordination ut???
    Calcichew (Kalcium 1 tab/dag) (jag dricker 1 liter mjölk om dagen så 1 tab räcker)
    Betolvex B12 1 tab/dag
    Aco Vitamineral Kvinna. 1 tab/dag
  • MrC
    Halime skrev 2012-01-23 19:43:53 följande:
    Tjoho...bara två dagar kvar här också
    Hehe ... någon som är nervös nu?

Vägde in på 94,8 kg igår. Med mina 178 cm över havet innebär det att jag är under 30 i BMI (29,92) nu och kan officiellt kalla mig för överviktig istället för fet - enligt www.dietguiden.com/bmi
    Från 132 kg till 94,8 på 31 veckor.
    Jag tränar hårt och äter rätt.
  • MrC
    workmonday skrev 2012-01-23 22:07:22 följande:
    Är SÖS bra eller inte? :/ hittar ingenting på internet. Nån som vet om SÖS är bra? /Maria
    Muneca skrev 2012-01-24 08:07:48 följande:
    Visste inte att dom utförde operationen på SÖS?
    Har bara hört bra saker om sös dock, födde även barn där, men har ingen aning om hur det ser ut för just detta område..
    Jora, SöS gör några GBP per år.
    2007 - 2 st
    2008 - 69 st
    2009 - 100 st.
    2010 - 148 st.

Kan jämföras med Ersta, ligger bara några kvarter bort från SöS, som gjorde 860 st 2010. Näst flest i landet efter Aleris (892 st). (Källa Soreg)
  • MrC
    workmonday skrev 2012-01-24 22:09:13 följande:
    jätte bra!! ös på bara ju mer desto bättre, ta upp om du har ont i rygg/ben och sånt också :) allt du kan komma på
    Ont i ryggen, svårt att sova, snarkar, ont i fotleder, knäna, sura uppstötningar/magsaft, extremt trött när du går i trappor, dålig kondition, diabetes i släkten, hjärt- & kärlsjukdomar i släkten, högt blodtryck i släkten, kusiner som dött unga pga övervikt, hälsporre, berätta om alla bantningsförsök man gjort, ätit Xenical, vlcd, gi, viktväktarna, Modifast, lchf, att man "matknarkar" för att man inget har att göra, sockerberoende  ... när du sagt allt sånt blir du godkänd.
  • MrC
    Lillan Angelique skrev 2012-01-26 13:31:28 följande:
    Vad bra:) undrar lite kring tarmvred , vet att dom har haft en studie typ hälften av patienterna opererar dom ihop slittsarna just för att se om det hjälper- men det kanske var ett tag sen och att man gör det alltid nu mer, vet inte om jag missuppfattat något. Var bor du ?
    Moflo skrev 2012-01-26 17:19:24 följande:
    På Ersta sys alla slitsar numera. Det har visst gjorts en studie, men om den är klar eller inte verkar det finnas olika åsikter om. När jag var på mitt bedömningssamtal på Ersta i nov så sa iaf kirurgen att studien var klar och att man skulle börja sy alla slitsar efter nyår, åtminstone där.
    Jag är opad på ersta i juli 2011 och blev inte sydd i slitsarna.
  • MrC
    workmonday skrev 2012-02-11 20:02:20 följande:
    till de opade: Hur mkt har ni gått ner hittils? och på hur lång tid har viken tagit?
    7 månader och jag har gått ner 38 kg.
    Har kvar ca 12-15 kg till målet (79-82).
    Började på 132 kg och väger nu 94 kg.
    Går fortfarande ner ca 0,5 kg per vecka. Ibland mer och ibland mindre.
    Tränar stenhårt också, 3-6 ggr i veckan. Oftast kör jag crosstrainer i 60 min och hinner nästan 11 km.
    Som uppvärmning kör jag roddmaskin 1 km på 4:30. Bränner iväg nästan 1000 kalorier på ett träningspass.

Kolla min blogg: fitaspitt.blogspot.com/
  • MrC
    Förändras2012 skrev 2012-02-14 11:14:13 följande:
    Hur går det för er som är opade? Vad äter ni nu?:)
    Jag kan äta allt i princip, men i mindre mängder.
    Att dricka till maten är inte att rekommendera för mig. Inte mycket iaf.
    Starksprit och vin på tom mage är ingen hit.
    Iskalla drycker i stora mängder är svårt.

Mina portioner är ungefär 1/4 av vad dom var förr.
    Läsk, chips, godis, glass, friterad mat osv kan jag äta ungefär 5-10% av vad man kunde förr. Alltså typ smaka.

En kycklingfile tillsammans med ris/grönsaker räcker typ till 3-4 måltider.
    Mättnadskänslan är nästan samma som förr.
    Opad i 7 månader.
  • MrC
    EmmaHenke skrev 2012-02-16 21:08:38 följande:
    Berättade för min syster i dag att jag eventuellt ska göra op och hon blev helt hysterisk.... Frågade om jag verkligen vågade ta den risken... Hur har ni hanterat människor som har varit neg till op?
    Vänd på det...vågar du ta risken att inte göra gbp?
    Risken att dö i förtid pga övervikt är betydligt större än att göra en gbp.

Läs soreg-rapporten!
  • MrC
    Pearl skrev 2012-02-18 23:32:10 följande:
    Hallå alla! Nu har jag fått tid för operation. Den 6/3 smäller det. Håller på med modifast diet nu. 
    Hur smakar det?
    Får jag gissa? -Bläääää? Flört
  • MrC
    K89 skrev 2012-02-24 10:48:20 följande:
    På ersta, sitter i sängen nu o väntar med drop, min op är planerad till kl.13.45
    Snart dags att vakna :) Jag är opad på ersta också.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)