Inlägg från: Anna Hbg |Visa alla inlägg
  • Anna Hbg

Gastric Bypass (GBP)

Lite dåligt håll igång i den här tråden numera tycker jag :) Hur är det med alla och hur går det för er?

• Anna Hbg

Gbpbyme: Jag opererade mig 27/11 och det har gått rätt bra faktiskt. Haft lite problem med magont vilket antagligen beror på för mycket magsyra men inget allvarligare än så :) Har hittills gått ner ca 45 kg och är en bra bit på väg. Hoppas du får tid snart! :)

• Anna Hbg

gbpbyme: Ja, det är inget lätt beslut att ta att man vill försöka få igenom en operation, i alla fall var det inte det för mig, så man behöver en viss startsträcka för att bli mentalt förberedd på sitt nya liv.

• Anna Hbg

Annie Me: Jag hade också en sådan fas efter ca 2 månader och hände typ inget med vikten på 8-10 veckor men sen lossnade det igen. Hur segt det än är är det bara att vänta ut det och fortsätta äta nyttigt och träna så kommer det snart igång igen :)

• Anna Hbg

Hej! Jag kände precis som dig att jag var trött på att vara tjock. Hade provat det mesta som man kan göra på egen hand flr att gå ner i vikt men det höll aldrig och när jag efter min graviditet bara ökade i vikt fick det räcka. Hade dessutom inte bara mig själv att tänka på längre utan även min lilla familj som behövde mig. Var ett otroligt stort beslut att ta både för mig och min blivande men när han försäkrade mig om att han stöttade mig fullt ut fanns det inga fler tvivel. Kände att det var värt risken som en operation innebär när det kom till att äntligen få leva "ett normalt" liv igen. Kunna röra på mig, leka med min son, handla kläder i vanliga butiker och ur det vanliga sortimenten, slippa bli hånad och uttitad på stan osv. Än så länge har jag tappat ca 54 kg sen min operation 27/11-13 vilket har tagit mig från ett bmi på 49,8 till 30 :) Har haft mindre biverkningar efter operationen men jag har aldrig ångrat det! Om du undrar något får du görna fråga här eller pm:a mig :) Lycka till i ditt beslut. Kram Anna

• Anna Hbg

Det spelar ingen roll för min del :) Jag har haft problem med magont/magknip och väntar nu på att få göra en gastroskopi (stavning?) för att konstatera/utesluta tarmbråck. Om det inte är det är det antagligen ett magsår men det kan avhjälpas med mediciner. Känner även av en del yrsel men det beror antagligen på att jag är lite dålig på att äta som jag ska :/ Tycker inte att det är patetiskt alls! Förstår dina känslor till 100%. Jag har försökt att verka oberörd när det kommer till stirrande och hånfulla kommentarer osv men det påverkar en vilket i sin tur får en att försöka undvika sådana situationer som tex att visa sig i baddräkt och sakta men säkert drar man sig undan mer och mer från samhället och sociala situationer. Var så för min del i alla fall :( Blir bemött på ett helt annat sätt nu än innan och tror det beror delvis på att jag ser mer "normal" ut nu än innan men också på att min självkänsla har höjts iom vikrtminskningen vilket gjort mig säkrare och gladare.

• Anna Hbg

Anni Me: Grattis! :) Kul att det gått så bra. Själv har jag en bit kvar till normalviktig då jag ligger på bmi 29 nu men är ändå jättenöjd med mitt resultat som är minus 56 kg sen i november.

• Anna Hbg

Kaschmir: Om du inte har några extrema hälsoproblem skickas din remiss troligtvis till Landskrona och/eller Simrishamn.

Jag var på min vc i början av augusti förra året. Blev kallad till första infoträffen i slutet av september tror jag och blev opererad 27/11.

• Anna Hbg

JohannaLund: Kul att höra hur det gått för dig! Visst opererades vi samma dag, 27/11 2013?

Jag ska inte på återbesök förrän 16/12 i Simrishamn.

Hoppas de har samma regler som Landskrona angående plastiken.

Hur mår du i övrigt?

• Anna Hbg

JohannaLund:

Ok, kan ju alltid hoppas att det är samma för hela skåne.

Jag ser ut lite som om jag håller på att smälta. Liksom skrynklig och hängig överallt men inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara. Ser ok ut med kläder på :)

Mest brösten som jag vill fixa för de hänger rätt så bra efter amning och 60 kilo minus :O

Är ju bara 34 så vill inte se ut som 70 i de regionerna hihi

Jag började på bmi 49,8 och hade sist jag kollade ett bmi på 26,8 så jag är också rätt nöjd.

Mitt mål var att komma under 70 kg, vägde 130 kg som mest, och det har jag lyckats med nu så borde vara nöjd :)

Ååhh, kul med syskon!

Vi har också pratat om det. Har en son född februari 2013 så känns som om det börjar bli dags :D

• Anna Hbg

JohannaLund:

Vet vad du menar med kläder och kommentarer osv även om jag fortfarande är överviktig enligt bmi med mina 66 kg till 160 cm.

Har nästan alltid sambon med mig när jag handlar kläder numer eftersom jag alltid tar alldeles för stora storlekar fortfarande :)

Är en xs-s på överkroppen och en 38-40 på nedre delen men är ändå på L storlekarna hela tiden och undrar varför de är så stora.

Känner inte igen mig själv i speglar eller på foto heller.

Senast igår var jag halvt om halvt övertygad om att det var en trickspegel jag kollade i när jag såg mig själv för så smal är jag ju inte hihi

Ohhh, det hade varit kul med en mammagrupp :)

När ska ni börja försöka?

• Anna Hbg

JohannaLund:

Det stämmer att jag haft ont men de hittade inget fel som tur var. Tydligen rött vanligt att man kan ha ont och vara svullen upp till ett helt år efter operationen. Har ätit Omeprazol ett bra tag nu och det har hjälpt.

Ja, för ett år sen vid den här tiden lågjag på operationsbordet :O

Också glad att jag till slut tog steget och opererade mig även om det var ett svårt beslut att ta.

Hur går det med bebisplanerna? :P

• Anna Hbg

JohannaLund:

Jag är/var gravid, pågående missfall, och det kändes mycket bättre än första graviditeten så länge det varade.

Vägde bla 64 kg på inskrivningen gentemot 108 kg förra gången :O

Bara tanken på att kunna handla mammakläder i vanliga butiker den här gången var svindlande :)

Hur tänker och känner du runt viktuppgången vid en graviditet?

• Anna Hbg

JohannaLund: Blev ett MA istället så var inlagd 12 h i måndags och fick 3 omgångar cytotec så var/är en aning mör just nu.

Hade dessutom julfirandet hos oss det här året med båda våra familjer men det gick bra.

Jag är också mest rädd för att falla tillbaks i gamla vanor under graviditeten.

Gav mig själv att 10-15 kg var ok att gå upp och berättade för min bm om mina farhågor så vi gemnsamt skulle hjälpas åt att hålla koll på det vilket kändes bra.

Tanken på att få en "ny kropp" igen pga graviditeten innan jag vant mig vid mitt smalare jag kändes pckså lite konstig.

Tar ett bra tag för huvudet att hänga med i förvandlingen.

• Anna Hbg

Johanna:

Enligt bmi ärjag fortfarande överviktig :/ Har ett bmi på 25,1 nu mot 49,8 när jag började. Har gått ner halva mig själv ( -65 kg) så jag är nöjd ! :)

Min idealvikt är ca 4-5 kg minus till men jag blev överlycklig när jag kom under 70 för det trodde jag ALDRIG.

Handlade lite nya kläder på rean igår och fick ha xs/36 i toppar och 28 tum i jeansen jag köpte. Så jä-la sjukt det kändes!!!!!!

Ska blikul att se vilket "betyg" man får på årsbesöket :)

Min son är född i februari -13 men trotsar också för fullt just nu. Trött mamma på kvällarna! :)

Ja, eftersom det inte blir någon julibebis nästa år så får vi satsa på en i oktober/november istället!

Kände verkligen hur gärna jag ville ha en till nu när jag var gravid. Gjorde bara längtan ännu starkare än tidigare.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)