• MoGi

Byta sitt namn som vuxen?

Visste inte vart jag skulle posta detta inlägg så det fick bli här...

Jag är 30 år och har aldrig riktigt gillat mitt tilltalsnamn Pernilla. Vet inte riktigt varför.

Har länge velat heta något annat (mer internationellt) men det är först de senaste tre åren som jag verkligen funderat på att byta.
    Det finns ingen i min närhet som tycker om den tanken, mina föräldrar skulle nog till och med bli ganska besvikna om jag gjorde det och en del tycker att jag är "konstig".

Det är ganska svårt att välja ett nytt namn. Jag vet flera namn som jag gillar mycket, men har lyssnat på andras åsikter alldeles för mycket så att jag nu blivit osäker.
    Det är ju jättesvårt att VETA att jag kommer trivas med det namn jag väljer innan jag liksom vant mig vid det och lyckats få alla att kalla mig för det nya namnet och jag kan ju inte byta flera gånger.

Vad tycker ni, är det helt galet att byta sitt tilltalsnamn som man haft i 30 år?
    Borde jag skita i alla andra och vad dom tycker?

• Svar på tråden Byta sitt namn som vuxen?
  • ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-11 11:48:07 följande:
    Nu har jag bestämt mig och skickat in en ansökan om att byta namn.
    Jag ska behålla Pernilla som tilltalsnamn ett tag till och tar så länge det nya namnet som andranamn.
    OM jag vågar så byter jag plats på namnen sen och byter därmed tilltalsnamn :)

Det blev Emily! :)
    Det låter ju bra att mjukstarta så, då hinner du också känna efter innan du bestämmer dig för om du ska byta helt. och fint namn du valdeGlad
    själv har jag inte kommit så långt än. ska nog ta tag i saken och börja funderare mer på om jag ska byta till andranamnet. har ju som sagt haft det i åtanke i flera år sen barnsben.
  • Goonie

Jag bytte när jag var runt 20 eftersom jag insåg att man lever bara en gång och då ska man baske mig se till att gör allt man vill denna enda gång man lever. Så kör på.

• MoGi

Ljuvliga:
    Tack. Ja, det var lite så jag tänkte, en mjukstart :)
    Lycka till vad du än bestämmer dig för, det är ju ändå ett ganska stort steg.

Goonie:
    Tack för stödet! Skön inställning ;)

• ljuvliga
    Goonie skrev 2011-03-11 14:33:46 följande:
    Jag bytte när jag var runt 20 eftersom jag insåg att man lever bara en gång och då ska man baske mig se till att gör allt man vill denna enda gång man lever. Så kör på.
    Kanske jag får passa på att fråga en sak? Hur tog närmsta familjen att du bytte namn? Accepterade dom? Kallade dom dig för gamla namnet eller det nya efter bytet? Sa dom ofta fel isf?

Många frågor men jag funderar nämligen också på att byta, så det vore kul att höra hur folk kan reagera.
  • ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-11 14:42:16 följande:
    Ljuvliga:
    Tack. Ja, det var lite så jag tänkte, en mjukstart :)
    Lycka till vad du än bestämmer dig för, det är ju ändå ett ganska stort steg.

Goonie:
    Tack för stödet! Skön inställning ;)
    Tack så mycket! Glad
  • MoGi
    ljuvliga skrev 2011-03-11 14:46:11 följande:
    Kanske jag får passa på att fråga en sak? Hur tog närmsta familjen att du bytte namn? Accepterade dom? Kallade dom dig för gamla namnet eller det nya efter bytet? Sa dom ofta fel isf?

Många frågor men jag funderar nämligen också på att byta, så det vore kul att höra hur folk kan reagera.
    Jag är också nyfiken på det "Ljuvliga" frågar :)
  • Goonie
    ljuvliga skrev 2011-03-11 14:46:11 följande:

Nja, först sa jag att det inte spelade någon roll om de sa det gamla eller nya namnet, så då höll de sig till det gamla. Efter några år så väntade jag barn och berättade att jag inte ville att de skulle använda det gamla namnet när barnet kom, och efter det så används bara det nya. Men det är klart att det blivit fel många gånger men de har rättat sig direkt efteråt. Det är klart att det är svårt att bryta en vana när man sagt samma namn i 20+ år.
  • Julgodis

MoGi: Hoppas du blir nöjd med ditt nya namn! Både jag och min ena syster har bytt namn, och jag tyckte det var superskönt när jag hade skickat in papprena och när jag verkligen kund börja använda mig av mitt namn!

• MoGi

Goonie: Tack för ditt svar. Julgodis: Tack! Ja, det ska bli skönt att få allt klart :) Får jag fråga vad du och din syster bytte från och till för namn?

• Julgodis
    MoGi skrev 2011-03-11 21:29:16 följande:
    Goonie: Tack för ditt svar. Julgodis: Tack! Ja, det ska bli skönt att få allt klart :) Får jag fråga vad du och din syster bytte från och till för namn?
    Min syster bytte från Jovanna till Jonna (namnet hon alltid kallats för). Själv bytte jag från Judith till Alice. Stor ändring, åtminstone för mig.
  • Julgodis
    MoGi skrev 2011-03-11 22:01:52 följande:
    Julgodis: Ni valde fina namn båda två :)
    Tack!
    Det kan dock bli lite förvirringar ibland på dagis för både mig och min syster. Vissa undrar om det är vi eller barnen som heter Jonna/Alice.
  • MoGi

09Lias: Ja det tar nog ett tag innan alla vänjer sig :)

• ljuvliga

vet nån hur det blir med praktiska saker som körkort? för det måste man väl ändra om man bytt namn. kostar det något?

• MoGi

Ljuvliga:

Du måste byta ut körtkort och pass (om du ska åka någonstans).
    Körkoret kommer det automatiskt hem papper om att förnya, tror det bara kostar 250 kr att få ett nytt.
    Passet är upp till dig att fixa och det kostar lite mer, runt 500 kr tror jag. :)

• ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-13 19:54:32 följande:
    Ljuvliga:

Du måste byta ut körtkort och pass (om du ska åka någonstans).
    Körkoret kommer det automatiskt hem papper om att förnya, tror det bara kostar 250 kr att få ett nytt.
    Passet är upp till dig att fixa och det kostar lite mer, runt 500 kr tror jag. :)
    Okej, tack då vet jag Glad
  • berra0000
    elles mamma skrev 2011-02-16 23:20:05 följande:

Jag tycker du ska göra precis som du känner i ditt hjärta och inte bry dig på vad din familj säger. Du kan ju behålla Pernilla som andra namn. Jag har en kompis som bytade både för och efternamn när vi var lite över 20 och det var bara precis i början som man sa fel sen vande man sig snabbt, även hennes familj började säga det "nya" namnet.

elles mamma skrev 2011-02-16 23:20:05 följande:

Jag tycker du ska göra precis som du känner i ditt hjärta och inte bry dig på vad din familj säger. Du kan ju behålla Pernilla som andra namn. Jag har en kompis som bytade både för och efternamn när vi var lite över 20 och det var bara precis i början som man sa fel sen vande man sig snabbt, även hennes familj började säga det "nya" namnet.

Hej!

Jag funderar själv på att byta förnamn är 20 år. Hur togs det emot av familj? Arbetsplatser? Släkt? Vänner hon känt länge? Klassåterträffar?

Tacksam för svar!

• berra0000
    Goonie skrev 2011-03-11 14:33:46 följande:

Hur fungerar det nya namnet idag kallas du det av alla?
Svar på tråden Byta sitt namn som vuxen?