Inlägg från: ljuvliga |Visa alla inlägg
  • ljuvliga

Byta sitt namn som vuxen?

Jag funderar också på att byta tilltalsnamn. Tänkte isf ta mitt andranamn som tilltalsnamn istället. Har ett ovanligt förnamn nu, trivs väl si sådär med det namnet.

Tycker du ska byta om du känner för det. Du har ju ändå funderat på det några år så varför inte? De andra får helt enkelt vänja sig. Det är ju du som ska trivas med ditt namn.Glad

• ljuvliga

tycker dina namnförslag var fina, men är lite osäker på stella. fint namn men har svårt att se en vuxen heta stella men det skulle säkert funka.Glad men de andra namnen funkar oavsett ålder Glad fastande extra för ellie, men alla namn var väldigt fina. även isabel.

• ljuvliga
    Ljuvliga:
    Tack för att du svarade!
    Så typiskt att man lyssnar så mycket på andra. Jag vet ju att jag innerst inne vill byta, det är bara vad alla andra tycker som hindrar mig. Jag vill ju inte att andra ska tycka att jag är konstig.
    Lycka till med ditt namnbyte :)
    tack förresten för lycka till-önskningen! Glad
  • ljuvliga
    MoGi skrev 2011-02-17 16:25:27 följande:
    MiniJi:
    Tack för din support!
    Ja Julie är ett jättefint namn. Om jag skulle veta att vi väntar en pojke då hade jag nog tagit det själv :) hehe.

Ljuvliga:
    Jag tänker på Stella McCartney så för mig är det inte bara ett namn på en liten flicka, men det är ganska populärt på minstingarna just nu, så jag förstår vad du menar :) 
    Annars tycker jag också att de andra namnen funkar på både en ung och gammal.
    Tycker du att Pernilla Ellie / Ellie Pernilla blir för många l och i tillsammans?
    Aha... Jag tänkte inte på henne Flört Men där har du en poäng.Glad Jag vet bara en yngre stella som är ett barn.

Njee.. När du frågar så är det ju några l och i tillsammans, men annars är det ingenting som jag tänker på eller reflekterar över.
  • ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-11 11:48:07 följande:
    Nu har jag bestämt mig och skickat in en ansökan om att byta namn.
    Jag ska behålla Pernilla som tilltalsnamn ett tag till och tar så länge det nya namnet som andranamn.
    OM jag vågar så byter jag plats på namnen sen och byter därmed tilltalsnamn :)

Det blev Emily! :)
    Det låter ju bra att mjukstarta så, då hinner du också känna efter innan du bestämmer dig för om du ska byta helt. och fint namn du valdeGlad
    själv har jag inte kommit så långt än. ska nog ta tag i saken och börja funderare mer på om jag ska byta till andranamnet. har ju som sagt haft det i åtanke i flera år sen barnsben.
  • ljuvliga
    Goonie skrev 2011-03-11 14:33:46 följande:
    Jag bytte när jag var runt 20 eftersom jag insåg att man lever bara en gång och då ska man baske mig se till att gör allt man vill denna enda gång man lever. Så kör på.
    Kanske jag får passa på att fråga en sak? Hur tog närmsta familjen att du bytte namn? Accepterade dom? Kallade dom dig för gamla namnet eller det nya efter bytet? Sa dom ofta fel isf?

Många frågor men jag funderar nämligen också på att byta, så det vore kul att höra hur folk kan reagera.
  • ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-11 14:42:16 följande:
    Ljuvliga:
    Tack. Ja, det var lite så jag tänkte, en mjukstart :)
    Lycka till vad du än bestämmer dig för, det är ju ändå ett ganska stort steg.

Goonie:
    Tack för stödet! Skön inställning ;)
    Tack så mycket! Glad
  • ljuvliga

vet nån hur det blir med praktiska saker som körkort? för det måste man väl ändra om man bytt namn. kostar det något?

• ljuvliga
    MoGi skrev 2011-03-13 19:54:32 följande:
    Ljuvliga:

Du måste byta ut körtkort och pass (om du ska åka någonstans).
    Körkoret kommer det automatiskt hem papper om att förnya, tror det bara kostar 250 kr att få ett nytt.
    Passet är upp till dig att fixa och det kostar lite mer, runt 500 kr tror jag. :)
    Okej, tack då vet jag Glad
Svar på tråden Byta sitt namn som vuxen?