• MoGi

Byta sitt namn som vuxen?

Visste inte vart jag skulle posta detta inlägg så det fick bli här...

Jag är 30 år och har aldrig riktigt gillat mitt tilltalsnamn Pernilla. Vet inte riktigt varför.

Har länge velat heta något annat (mer internationellt) men det är först de senaste tre åren som jag verkligen funderat på att byta.
    Det finns ingen i min närhet som tycker om den tanken, mina föräldrar skulle nog till och med bli ganska besvikna om jag gjorde det och en del tycker att jag är "konstig".

Det är ganska svårt att välja ett nytt namn. Jag vet flera namn som jag gillar mycket, men har lyssnat på andras åsikter alldeles för mycket så att jag nu blivit osäker.
    Det är ju jättesvårt att VETA att jag kommer trivas med det namn jag väljer innan jag liksom vant mig vid det och lyckats få alla att kalla mig för det nya namnet och jag kan ju inte byta flera gånger.

Vad tycker ni, är det helt galet att byta sitt tilltalsnamn som man haft i 30 år?
    Borde jag skita i alla andra och vad dom tycker?

• Svar på tråden Byta sitt namn som vuxen?
  • Alicias

Tycker du ska göra precis som du själv vill. Du har ett liv och det är ditt, följ din egen vilja. Vill bara inflika att jag tycker ditt namn är jättefint men kör ditt race

• MoGi

Alicia:

Tack så mycket för ditt svar och för åsikten om mitt namn.
    Jag gillar namnet Alicia massor! :9

• elles mamma

Jag tycker du ska göra precis som du känner i ditt hjärta och inte bry dig på vad din familj säger. Du kan ju behålla Pernilla som andra namn. Jag har en kompis som bytade både för och efternamn när vi var lite över 20 och det var bara precis i början som man sa fel sen vande man sig snabbt, även hennes familj började säga det "nya" namnet.

• Filipa92

Byt om du inte trivs med namnet. Har en släkting som bytte namn när hon var ca 45. Det tog ett tag för de äldre släktingarna att vänja sig vid namnet men nu kallar de flesta henne för det nya namnet. Hon bytte dock till ett namn som i princip inte förekommer bland kvinnor i hennes egen ålder, utan bland de som är 25 och yngre så det blir ju lite konstigt ibland kan jag tycka...

~ Ines 29/4-09 & Lillebror 11/2-11 ~
  • ljuvliga

Jag funderar också på att byta tilltalsnamn. Tänkte isf ta mitt andranamn som tilltalsnamn istället. Har ett ovanligt förnamn nu, trivs väl si sådär med det namnet.

Tycker du ska byta om du känner för det. Du har ju ändå funderat på det några år så varför inte? De andra får helt enkelt vänja sig. Det är ju du som ska trivas med ditt namn.Glad

• MiniJi

Folk har alltid åsikter om allting men de vänjer sig! Ditt liv, ditt namn!

Behåll namnet Pernilla och lägg till det nya namnet så känns det inte så konstigt om någon envis släkting fortsätter att kalla dig Pernilla.

• MoGi

Elles Mamma:
    Tack för ditt svar!
    Tanken är att jag ska ha kvar Pernilla som andranamn :) Jag tror också att folk vänjer sig ganska fort, men det blir säkert en lite jobbig period då man ska rätta alla och speciellt alla envisa som inte vill vänja om sig.

Filipa92:
    Tack för svar!
    Det är svårt det där med val av namn. Samtidigt som jag vill ha något liiiite trendigt namn när jag ändå byter så vill man ju inte att det ska vara föööör trendigt så att andra människor (vars åsikter jag inte kan låta bli att bry mig om) ska tycka att man försöker vara märkvärdig liksom.

Ljuvliga:
    Tack för att du svarade!
    Så typiskt att man lyssnar så mycket på andra. Jag vet ju att jag innerst inne vill byta, det är bara vad alla andra tycker som hindrar mig. Jag vill ju inte att andra ska tycka att jag är konstig.
    Lycka till med ditt namnbyte :)

MiniJi:
    Tack! Det är lite så jag tänker, men ändå tvekar jag liiiitegrann pga av andras åsikter :)

---

Jag vet att det inte spelar någon roll vad någon annan tycker, men det skulle vara kul att höra vad ni har för åsikter om mina namnalternativ.

Emily, Elise, Ellie eller Stella.

Namnet Julie är nog min absoluta favorit, tycker det är superfint. Men jag har en liten i magen som beräknas komma om sisådär 7 veckor och OM det blir en flicka så vill jag (och min man) troligtvis ha det namnet till bebisen :)

Vad tycker ni om namnen? Passar dom en 30-åring och ihop med namnet Pernilla? :)

• Filipa92

MoGi: Om jag ska vara ärlig så har jag svårt att se Elise och Ellie på någon över 10 år. Emily och Stella är också på gränsen, men de känns ändå lite mer vuxna. 
    Jag passar på att föreslå Perla och Nilla. Det blir ju inte såå stor förändring från Pernilla, men ändå lite mer modernt. Kanske de namnen faller dig mer i smaken än Pernilla?
    Hur som helst, lycka till med namnvalet! Det är ju DU som ska känna dig nöjd med ditt namn, skit i vad vi andra tycker.  

• MoGi

Filipa92:
    Tack, jag vet att jag ska skita i vad andra tycker, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter även om det slutgiltiga beslutet så klart är mitt och bara mitt.
    Tack för dina förslag, men då jag tänkt ha kvar Pernilla som andranamn tycker jag att namnen blir lite för lika varandra :)
    Ett annat namn som jag tycker är fint är Isabel.

• Filipa92
    MoGi skrev 2011-02-17 15:20:23 följande:
    Filipa92:
    Tack, jag vet att jag ska skita i vad andra tycker, men det är alltid kul och intressant att höra andras åsikter även om det slutgiltiga beslutet så klart är mitt och bara mitt.
    Tack för dina förslag, men då jag tänkt ha kvar Pernilla som andranamn tycker jag att namnen blir lite för lika varandra :)
    Ett annat namn som jag tycker är fint är Isabel.
    Ja Isabel är fint! Det tycker jag passar både stor och liten dessutom.
Svar på tråden Byta sitt namn som vuxen?