Inlägg från: Näbbmusen |Visa alla inlägg
  • Näbbmusen

Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?

Ananasochäpple skrev 2011-02-16 13:16:30 följande:
    Ja, visst kan man göra det - ta marsvin från olika ställen alltså. Två bebisar brukar inte vara några som helst problem. Det är när det är två väldigt jämlika hanar som det KAN bli problem när de sedan växer upp och ska ordna rang emellan sig. Men det spelar alltså ingen roll om de har varit syskon eller kompisar från början eller ej.

Jag har haft två hanar tillsammans utan problem. Då var den ena lite större och starkare, så det föll sig naturligt med rangen. Två väldigt jämlika honor KAN oxå börja gnuffas. Men oftast löser sig det där med rangen utan problem. Men det är en process som flockdjur har, det ska man veta. Och det är ju ett ganska intressant beteende att studera oxå. :)

Får man vara nyfiken och fråga vilken typ av marsvin som ni fallit för? Marsvin är underbara djur :)
    Åhh det där svaret var ju härligt att höra, då är det inte lika svårt längre =)

Vi vill helst ha två honor men annars är kraven inte super höga. Dom är ju så söta allihop! Men det lutar ialla fall mer åt två släthårade.. då jag tycker att dom är finare. Sen velar jag fram och tillbaka om alla möjliga färger!
  • Näbbmusen

Är ringorm förövrigt ett vanligt fenomen man bör oroa sig för eller är det ovanligt? Sanering är ju ingen man gärna gör!

• Näbbmusen
    Culete skrev 2011-02-16 13:33:14 följande:
    Tillägg, typiskt för ringorm är att det blir en rödare kant runtom svampinfektionen...
    www.horsezone.se/bilder/ringormM.jpg

Det låter ju riktigt hemskt det där! Synd att ni råkade ut för det! Har ni några nya marsvin idag?

Förhoppningsvis kan jag köpa marsvin från uppfödare, det är främst där jag letar. Dock kommer dom inte vara med i SMF men det ska nog gå bra ändå!

Jag är jätte tacksam för alla svar och råd!

• Näbbmusen
    Culete skrev 2011-02-16 19:00:53 följande:
    Nej vi har inga nya marsvin. Det tog emot att inte hämta ut dom andra men eftersom vi endast hade dom en mánad och dom senare var pá behandling i 2 sá hade vi inte hunnit fästa oss för mycket. Jag och min man valde dá att inte ta nágra risker. Vi har dock djur sá det räcker ;)
    Fiskar, fáglar, leguaner, hund och ráttor.... =)
    Låter som att det var ett bra val för er del =) Ni verkar ha gott om sällskap där hemma ändå! Solig
  • Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-16 22:01:51 följande:
    Ringorm är inte farligt men det är mycket jobb att bli av med det och kräver mycket noggrann sanering... En mardröm för oss som föder upp och ställer ut kan man säga. Man kan aldrig vara helt säker på att inte få med sig ohyra osv hem när man köper djur... Men uppfödare har oftast mer koll än vad djuraffärer har på detta, och vet vad man ska kolla efter.

För att säkerställa ringorm krävs ett skrapprov hos veterinären. Det är inte ett ovanligt fenomen, därför ska man noggrannt kolla igenom djuren man köper. Det dyker upp hos registrerade uppfödare också, men när det är konstaterat så ska man hålla sina djur i karantän, dvs inte sälja vidare förrän de är behandlade.
    Jag håller tummarna för att vi ska slippa det där!
    Vi var och tittade på 2 grisar igår, tanken är att vi ska hämta hem dom imorgon om dom finns kvar!
    Dom var mycket pigga och glada, väldans energiska och åt massor med mat. Pälsen såg fin ut och inga rinniga ögon eller näsa. Glömde dock kolla tänderna!
  • Näbbmusen
    standby skrev 2011-02-16 22:09:55 följande:

Tips för marsvin är att se till att de inte blir för mulliga, blir lätt överviktiga är min erfarenhet. Sen att man klipper klorna ordentligt och regelbundet, de "lockar" sig lätt.

Om man köper långhåriga och inte tänker ställa ut så tycker jag man ska klippa dem.

Marsvin är så mysiga och trevliga djur! Känsliga dock så små barn ska ej lyfta själva, sen får man passa för värme/kyla. Går dock utmärkt att ha i utebur på dagtid på sommaren.

Vi ska åka iväg och köpa en köksvåg för att kunna väga de små och skriva upp.

Klippa klorna är ungefär 1 gång i månaden om jag förstått det rätt..

Neej barnen ska absolut inte bära själva..vill dom hålla/klappa så sitter vi ned på golvet! Det är framför allt efter barnens läggdags som grisarna kommer få utforska huset i lugn o ro =)
  • Näbbmusen

Kom på en sak till.. en jätte dum fråga säkert =)

Vill marsvinen att man släcker lampan åt dom på natten? Och ska man tända lampan om man åker hemifrån och det kan hinna bli mörkt innan man är hemma? Eller bryr dom sig inte kanske..

• Näbbmusen

Ja just det! Saltsten.. Jag har läst mängder med sidor som säger att dom måste ha saltsten (detta säger även djuraffärerna) men samtidigt har jag läst till mig att många avråder från detta pga risken för njursten. Hur gör ni, har ni saltsten till era små?

• Näbbmusen
    mikroE skrev 2011-02-17 11:17:53 följande:
    Att de är rätt könsbestämda, till min systerdotters lycka och min systers olycka var en dag buren full av små marsvin en dag...
    Jag ska be dom kontrollera IGEN innan vi tar hem dom, ska även kika själv men har ett extremt otränat öga!
  • Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-17 14:37:48 följande:
    #41 De ska inte ha saltsten. Detta kan leda till att de får urinstenar... Återigen något som djuraffärer säger att de måste ha för att sälja på en så mycket som möjligt. Eller för att de inte vet bättre.
    Tack! Då köper vi ingen sådan! Mineralsten, hur är det med dom då?
  • Näbbmusen

Igår fick vi hem våra två små grisar =) Jätte goa!

Dock är dom väldigt rädda och sitter inne i huset eller gömda i höet mest hela tiden. Dom har ätit både pellets och lite grönt som vi gav igår. Däremot är det omöjligt att veta om dom dricker vatten.. hur ska jag veta det när dom springer in i huset av minsta ljud av oss?

Det är spån överallt sen vi gjorde iordning buren, men jag vågar inte dammsuga, vill ju inte skrämma livet ur dom små =) haha.. blir till att köpa en sopborste idag!

Har ni några tips på hur jag ska få dom att känna sig lite mer trygga här med oss?

Tack för alla super bra svar innan! {#emotions_dlg.flower}

• Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-18 10:53:48 följande:
    #52 Vad roligt, vad blev det för några? :) När det gäller vattnet så ser du ju om det minskar i flaskan.. De kan ta ett tag innan de börjar dricka mer, små marsvin brukar inte dricka så himla mycket.

Var inte rädd för att börja introducera ljud för dem så småningom, så att de vänjer sig vid ljud kring buren. Det behöver inte vara knäpptyst :)

Ta upp dem varje dag, greja med dem så mkt som möjligt men korta stunder så blir de tama snabbare. Du behöver inte låta dem vara ifred till att börja med. När du ska plocka upp dem ur buren, närma dig hellre framifrån än bakifrån så att de ser dig. Många gör felet att liksom "jaga" dem i buren. Det kan ta ett tag innan de blir orädda, men så småningom kommer de lära sig vem som kommer med maten ;) Och det kommer även med åldern.
    Det är 2 honor, skulle gissa på blandras ( dom blev tyvärr köpta i djuraffär, men ialla fall en bra sådan ). Dom är släthåriga och flerfärgade. Jag är urusel på raser och teckningar =)

Jaa jag hoppas att dom vågat dricka lite.. jag har ju aldrig sett dom utanför buren/höhagen utan att jag flyttat dem. Dom sitter bara blixtstilla stackarna!

Så du menar att det är helt ok att ta upp dom och klappa och försöka locka lite med en grönsak en liten stund? (rönsaken får ju självklart följa med dom ned i buren efter).

Ja jag tycker det låter så mycket när barnen 1,5 år och 3,5år leker men det kanske inte gör så mycket? Just nu står ju buren lite avsides men jag går dit med jämna mellan rum och hälsar med lugn röst. Kanske vågar jag flytta buren lite närmare centrum av hemmet ialla fall?
  • Näbbmusen

Tack för alla super bra svar! {#emotions_dlg.flower}

Jag funderade på om man kanske kunde ta upp dom i en handduk och göra en liten grotta runt dom i knät så kanske dom känner sig lite tryggare?

Stora killen förstår ju att han ska va lugn i närheten av dom men lillkillen blir ju så väldans glad åt att se dom =)
    Jag kommer nog att flytta dom lite närmare lite senare idag då barnen är i ett lugnare stadium!

Tyvärr har vi bara ett hus änsålänge (dock stort nog för två vuxna marsvin) men vi ska köpa ett till.. änsålänge samsas dom eller så gömmer sig ena (alltid samma) i höet!

• Näbbmusen
    Ireth skrev 2011-02-18 12:11:48 följande:

#56 En handduk är en bra idé :) Flytta dem närmare centrum du, det tar de inte skada av. När det gäller huset så är det ingen fara att bara ha ett om båda får plats i det, de brukar ju gärna vara nära varandra ändå.

Att få marsvin tama tar ibland lite tid, men när man väl har nått sitt mål så är det underbart :) Jag har ett större gäng marsvin hemma, och samtliga hänger på burkanten och skriker när jag kommer in i rummet med mat, det är härligt att se. Ett annat tips framöver när tjejerna har börjat lita på dig och är lite äldre, är att lära dem att komma och hämta maten från handen.

Tusen tack för alla svar!!
Svar på tråden Köpa marsvin - vad är viktigast att tänka på?