• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Pållan: Även om tråden benämns med oktober, så säger jag: välkommen

Blir nyfiken direkt om er historia, varför blev det ivf? Har ni en prins eller en prinsessa där hemma? 

• DreamBear
    pållan skrev 2012-02-26 18:07:42 följande:
    Tack DreamBear och besony

DreamBear: Vi har en liten tjej, en Laura.  Vi var oförklarligt barnlösa i över tre år, det enda fel som upptäcktes var att jag hade lite förhöjd TSH-värde. Jag fick levaxin och i väntan på att få ivf genom landstinget gjorde vi fyra misslyckade inseminationsförsök. Sedan lyckades vi på första ivf-försöket, korta metoden, och nu är vi världens lyckligaste föräldrar! 

Hur var det för er? Eller det står ju säkert redan här i tråden  
    Vi börja försöka bli gravid 2006. Men inget hände. 2009 påbörja vi utredning. Man hitta inget fel på oss. Sedan gjorde vi IVF, det blev först två färskförsök och ett frys utan att plussa. På det tredje och sista försöket fick vi fram ett enda befruktat ägg som vi fick tillbaka. Och med stöd av en hel del läkemedel stanna ägget kvar och blev vår lilla Elin. Ett ofattbart mirakel!!

• DreamBear

Drömmer om ett syskon till Elin. Så från och med denna månad har vi valt att inte skydda oss vid sex. Händer det att vi blir gravida är det verkligen ett mirakel. Vi kommer att försöka på egen hand tills årsskiftet. Där tar vi ett beslut om ett IVF försök eller inte. Lutar tyvärr åt att det inte blir fler försök pga ekonomin. 

• DreamBear

Det där med sköldkörtelvärdet känner jag igen. Jag har haft problem och fått kämpa för att få bra vård och rätt värden. Kring 1 på TSH var målet inför försöket vi plussa och det låg kring 1 under hela graviditeten. Har nu tur och fått en underbar läkare på värdcentralen som gör som jag säger

• DreamBear
    maria liam skrev 2012-03-01 15:35:11 följande:
    Varit på bvc idag Liam vägde 6640 g och var 63,8 cm lång och är 4 månader.

Vad väger era barn nu och hur långa har dom blivit ?
    Elin vägde 6850 g på sista kollen, och det var på hennes fyra månaders dag. Och hon är 63,5 cm lång. 

• DreamBear

Hur går det för er alla?

Här är det full fart. Dag som natt. Elin vänder sig nu både till rygg och mage, så det är ett evigt rullande här hemma. Hon har fått smaka lite potatis och banangröt. Och verka gilla det. Vi tar det extremt långsamt med smakisarna så magen får vänja sig försiktigt. Tyvärr sover hon urdålig både dag och natt. Tre pass under dagen på ca 45-60 minuter. Och på natten är hon jätteorolig. Gråter och vaken. Jobbigt! Men våren är på g och det gör allt lättare. 

• DreamBear

Elin är väldigt sparsam med skratt. Har bara lyckats få henne skratta en gång, då genom att blåsa under fötterna hennes. Men annars flinar hon bara. Längtar tills hon skrattar mera.

• DreamBear

En liten undran, när era små äter från flaska blir de kladdiga då? Vi använder haklapp på Elin men ändå hamnat hälften på kläderna. Vet inte om hon har svårt att svälja, för det rinner som sagt utanför munnen ofta och mycket. Har testat med en mindre napp, men inte blev det bättre.

• DreamBear

Nyfiken att höra hur det går för er alla med era små?
    Hur gamla är de nu?

Elin är 5 månader och en vecka. Och det är verkligen full fart här om dagarna. Hon rullar runt utan problem och utforskar rummen. Hon pratar mer och mer. Äter gröt och potatis. Har börjat vinka Fattar inte att tiden gått så fort.Känns fortfarande ofattbart att hon ÄR våran tös. Lycklig varje sekund!

• DreamBear

Hur ser era dagar ut?
    Här känns det just nu lite kaosartat, Elin är mycket orolig och den ena dagen är inte lik den andra.
    Mestadels ser dock en dag ut såhär:

6:00-7:00   
    Elin vaknar. Vi byter blöja och sätter på kläder.
    Frukost

9:00-11:00
    Elin sover. Sovstunden kan variera i längden. Allt från 45 minuter till två timmar.
    Beror på hur hon sover på natten.
    När hon vaknar får hon mat.

14:00
    Mat igen
    Kanske en kort sovstund. Beror på hur hon sov på förmiddagen.

16:30
    Mat igen. Hon äter både ersättning och något annat. Just nu gröt eller potatis.

17:30
    En kort sovstund

21:00 -22:00
    Hon lägger sig för natten och får mat. 

Mellan sovstunder och mat är det massor av bus och lek. Hon rullar runt på golvet och leker på egen hand med sina leksaker. Sitter i gåstolen (har inte förstått hur hon förflyttar sig än). Vi läser sagor, sjunger, tar promenader, träffar andra bebisar i föräldragruppen, badar m.m.

Hur ser era dagar ut?   

Vi försöker nu få henne att skippa sovstunden på kvällen och istället lägga sig vid 20-tiden. Detta för att jag känner att jag behöver få någon timme för mig själv för att orka med dagarna. Ta en dusch, titta på tv och bara vara en stund innan jag måste lägga mig.            

Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !