• DreamBear

Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !

Tillbaks från hälsosamtalet med barnmorskan.
    Frågade om min smärta och fick ett svar som inte gjorde mig klokare eller lugnare,
    men som jag samtidigt har full förståelse inför.
    Hon sa att smärta kan vara helt normalt då livmoderna växer, men smärta kan även vara ett tecken på ett missfall eller att något annat är fel.

Fick jag ondare eller om jag började blöda skulle jag kontakta gynmottagningen.

Känns inte helt okej, men samtidigt har jag ingen aning om vad som är normal smärta vid en graviditet. Hoppas bara att smärtan inte förvärras och att jag inte börjar blöda.

• DreamBear
    strössel skrev 2011-02-16 13:01:20 följande:
    Kenai: Nej man vet ju inte vad en normal smärta är vid en graviditet alla upplever den så olika. Ta det lugnt och vila så kanske det känns bättre sen.

Hur var hälsosamtalet annars ?
    Hon fråga om jag rökte/snusa, vilket jag inte gör. Så nämnde hon om läkemedel, att det var okej att ta Panodil och Alvedon men att man skulle låta bli ex. Ipren. Fick info om att man inte ska dricka alkohol och varför. Kändes som jag visste allt redan.

Hon skrev även in när jag skulle på VUL och vilka mediciner jag gå på.
    Fick sen en inskrivningstid, blir när jag är i vecka 8+6 redan.
    Hon sa i normala fall hade man inskrivningen kring vecka 12, men eftersom det var IVF och en massa mediciner inblandade fick jag en tidigare tid.

Nu håller jag bara tummarna att jag tar mig till inskrivningen och att inte drömmen släcks innan!
  • DreamBear

Måste säga att detta med att vara nojjig över att något ska gå fel är vad som gör att jag inte riktigt känner mig hemma i "vanliga" bf-trådar. Många där har inställningen att blir det ett missfall så blir det, det är bara att försöka igen. Inget mer med det. Har man gått igenom en eller flera IVF så har man en annan syn. Det är inte "bara".

• DreamBear

Angående Progesteron. Jag skulle sluta med dem dagen innan TD. Gjort IVF genom Falun. Men jag kände inte riktigt att jag våga det, man har ju hört så många som får till vecka 12. Så jag fråga en sköterska som svara att de ordinerar fram till dagen före testdagen. Om kvinnan är över 40 år får hon fortsätta med dem fram till VUL. Hon sa även att det fanns inget negativt med att ta dem.

Så jag kommer att fortsätta ta dem fram till vecka 12. Känns som det är tryggast för mig.

Jag tar även Prednisolon (kortison) som jag ska sluta med den 9 mars, och sedan tar jag Fragminsprutor som jag ska fortsätta med fram till vecka 12 också.

• DreamBear
    Dramaprincess skrev 2011-02-17 10:32:03 följande:

Det låter väl som att jag får försöka trappa ner med dem och sluta helt nästa vecka.

Hjärtat i halsgropen här... Är det någon som haft någon form av blödning under sin graviditet? Jag har haft en ljusrosa flytning under två tillfällen och tidigt imorgon kom en lite blödning. Klart blod och mycket lite, men ändå en blödning. Ingen smärta och nu är det inget blod alls. Jag är livrädd och barnmorskan svarar ju aldrig i telefon heller...

Har ingen egen erfarenhet, men jag har ju sökt för att jag haft ont i magen nu under början av graviditeten. Läkare och barnmorska har sagt att om jag börjar blöda ska jag kontakta gynmottagningen för att kolla med VUL hur det ser ut. Det har även sagt att många blöder utan att det är något som är fel och att det då beror på känsliga slemhinnor därnere. Tydligen är det mer vanligt att man blöder utan att något är fel när man gjort IVF. Fortsätt ring tycker jag och jag håller tummarna för att de svarar!

Vilken vecka är du i?
  • DreamBear

Strössel: Kanske kan du starta en ny tråd där vi har vår BF lista? Och sedan uppdatera denna tråds första inlägg med en länk till denna BF-tråd?

Kanske är lättare att ha en separat BF tråd än att ha den i denna, lätt att den försvinner efter ett tag.

*svammel*

• DreamBear
    strössel skrev 2011-02-17 10:40:50 följande:
    Idag har jag en riktig deppdag , allt känns hopplöst. Har varit så sjuk förkylning hostat nu fick jag en vagel i ögat igår man undrar hur mycket ska den lilla orka i magen ? Och varför råkar jag ut för allt just nu ?

Är orolig över att jag inte har så mycket symtom, bröstvårtorna började ömma i går och magen är svullen och jag har molvärk men räcker det ? Är det bra i magen eller kan det vara nåt fel ? Ibland känner jag mig inte ens gravid. Tog ett gravtest igår och mitt streck var jättestarkt starkast hittills, men ändå.

Förlåt att jag är så negativ idag !
    Att du råkar ut för förkylning och vagel har nog med att göra att du är gravid. Enligt läkaren så har man lägre immunförsvar och drabbas lättare av allt. Ingen tröst kanske. Men den lilla i magen klarar sig, den har det varmt och ombonat därinne

Jag har inte heller mycket symtom. Eller jag har nästan inga. Jag mår lite illa, men kan äta utan problem och spyr inte som många andra verkar göra i vecka 7. Jag har bara ont i magen till och från, och det känns ju inte som ett symtom utan bara som ett orosmoln för mig.

Men kanske ångrar vi våra ord imorgon, att vi inte har några symtom och är oroliga över det, när vi helt plötsigt inte kan lämna hemmet och toaletten. Det verkar ju kunna ändra sig fort. Så kanske ska man vara tacksam att man mår bra? Hur svårt det än är.
  • DreamBear
    strössel skrev 2011-02-17 11:05:14 följande:
    Fixat en BF lista  Solig den ligger längst upp här i den här tråden !
    Kanon
  • DreamBear
    strössel skrev 2011-02-17 12:36:57 följande:
    Till alla:

Tänker ni på vad ni äter ? Har ni ändrat eran kost eller äter ni desamma ? Jag har ätit LCHF under ivf men nu har jag börjat lägga in lite kolhydrater. Läste vad man skulle äta tex  frukt och varierat men mindre socker. Lchf är ju ingen frukt och det går inte att variera på så många sett. Så jag har lagt in lite frukt youghurt blåbärssoppa och lite bröd och potatis.
    Jag försöker tänka på vad jag äter. Fisk två gånger i veckan, mycket frukt och grönt och en massa vatten. Slutat med vanligt kaffe och dricker bara en kopp koffeinfritt om dagen. Har känt avsmak för sötsaker ett tag, så det är lätt att undvika, men äter gärna läskande frukter
    Har haft svårt att dricka mjölk tidigare pga magproblem, men är inte laktosintolerant. Men eftersom man behöver kalcium nu så har jag köpt hem laktosfri mjölk och havremjölk.

Var in på Livsmedelsverket och läste råden till gravida. Något att utgår ifrån.
  • DreamBear
    strössel skrev 2011-02-17 12:33:40 följande:
    Jag väntar med att skriva in mig där tills efter mitt vul så vet jag exakt när jag har BF och vilken vecka jag är i Solig
    Du kan ju skriva in dig med vad du tror nu, och sedan ändra. Tror nog vi är många som kanske får ändrade datum längs vägen.
Svar på tråden Vi som blivit gravida via IVF Bf Oktober 2011 !