Kejsarsnitt?
Jag har själv förlösts med akut kejsarsnitt, inget jag valde själv och jag har också funderat hur en vaginal förlossning skulle vara och självklart varit orolig. Men efter att ha pratat med vänner som gått igenom en vanlig förlossning så skulle jag nog föredra det.
Du är inte mindre naken när du gör kejsarsnitt, du är helt naken från bröstet och neråt och dessutom sätter dom kateter på dig och eftersom du är ryggmärgsbedövad så innebär det att det tar flera timmar innan du kan röra dig och under tiden så kan du inte göra något själv. Personalen kommer alltså och byter på dig i sängen.
Se inte kejsarsnitt som en enkel utväg, det är det absolut inte. Även fast mitt kejsarsnitt gick bra så är det ett stort ingrepp och kan innebära många komplikationer. Lyssna på dom som skriver i tråden att en vaginal förlossning innebär oftast snabbare återhämtning.
Du kan styra din egen förlossning väldigt mycket i jämförelse med ett kejsarsnitt.
Hoppas du kommer finna kraft att orka dig igenom, vilket alternativ du än väljer.