• Daria Anna Maria

Kejsarsnitt?

Hej alla glada!

Jag har problem allså jag är jätte rädd att födda barn på vanligt sätt. Jag få masse tankar att barn kommer dö, allt jag kommer skada den under förlossningen. :( Jag går till en psykolog och hade berättat det för henne. Hon hade pratat med min barnmorska om deta och vi kommer prata om deta vid nästa träff. Vad ska jag säga till dom att de ska förstå deta...? Jag hade innan problem med ryggen nu börjar den igen, så jag börja oroa mig att kanske jag kommer inte kunna gå eller nånting... ved ska jag göra??  Jag tror att de kommer säga att jag är ung och kommer klara deta.. ;( Hjälp, har ni några förslag hur kan jag övertala de??

MVH DARIA 

• Svar på tråden Kejsarsnitt?
  • 3 barns mamma84

Hur ung är du ?
    Jag var 20 år när dottern föddes jag var som du livrädd men jag slutade tänka på alt med förlossning.
    Jag är riktig glad att jag fått känna förlossningen och jag är så glad och allt gick så bra !
    Det gjorde inte ont för mig.
    Men det är något specielt jag lovar dig.
    När du väl ser att vattent gått och värkarna kommer precis som mensvärk men lite jobbigare men du kommer att klara detta din kropp kommer att hjälpa dig och fdu har barnmorsker som hjälper dig igenom detta.
    Du kommer vara så glad att du gjort detta.

Snitt det är också bra men varför inte föda vaginalt och testa hur det är ?
    Snitt är inte bättre än vaginalt det är jobbigare det tar längre tid att läka och smärta försvinner inte snabbare än vad det gör med vaginalt.

Du är ung testa dig du kommer att tacka mig då

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Maxbox

Jag förstår att du är rädd. Det är ju liksom så läskigt också att inte veta vad det innebär. Det känns mystiskt att ett barn som befinner sig i magen ska ut den vägen liksom. Sen denna smärta som alla pratar om. En smärta man inte varit med om men som tydligen ska vara den värsta av smärtor. Hur fixar man det?!

MEN det gör man. Många upplever smärtan som fullt hanterbar. Det finns även smärtlindring och proffsig personal som hjälper dig igenom detta äventyr! Det är ett fantastiskt äventyr att föda ett barn!!!

För min del var det värre med KS, för det påverkade mitt mående så mkt efteråt. Den vanliga förlossningen var så mkt enklare och jag mådde så mkt bättre efteråt.

Men är man helt galet rädd så tror jag det är alltför hämmande för att man ska kunna få en positiv förlossningsupplevelse. Så det är väl mitt råd - försök få hjälp för din rädsla. Försvinner den inte, så är det väl inget snack om saken att du måste få beviljas ett snitt.

• Daria Anna Maria

jag gillar inte vara naken, jag vill inte att nån ska kolla på mig... jag känner mig jätte konstigt :/

• FamilyC

Jag har själv förlösts med akut kejsarsnitt, inget jag valde själv och jag har också funderat hur en vaginal förlossning skulle vara och självklart varit orolig. Men efter att ha pratat med vänner som gått igenom en vanlig förlossning så skulle jag nog föredra det.

Du är inte mindre naken när du gör kejsarsnitt, du är helt naken från bröstet och neråt och dessutom sätter dom kateter på dig och eftersom du är ryggmärgsbedövad så innebär det att det tar flera timmar innan du kan röra dig och under tiden så kan du inte göra något själv. Personalen kommer alltså och byter på dig i sängen.

Se inte kejsarsnitt som en enkel utväg, det är det absolut inte. Även fast mitt kejsarsnitt gick bra så är det ett stort ingrepp och kan innebära många komplikationer. Lyssna på dom som skriver i tråden att en vaginal förlossning innebär oftast snabbare återhämtning. 

Du kan styra din egen förlossning väldigt mycket i jämförelse med ett kejsarsnitt.
    Hoppas du kommer finna kraft att orka dig igenom, vilket alternativ du än väljer.

• 3 barns mamma84
    Daria Anna Maria skrev 2011-02-16 20:39:06 följande:
    jag gillar inte vara naken, jag vill inte att nån ska kolla på mig... jag känner mig jätte konstigt :/
    Som FamilyC skrev du är inte mindre nacken nej nej utan du kommer ha BB rock och strumpor och nättrosa.
    När du åkte till Op rummet kommer dom ge dig spinalbedövning du blir helt bort i kroppem från bröst till tå och dom kommer inte känna något alls.
    Där kommer dom ge dig kateter i din vagina och sen kommer du ligga nacken ända fram till dom syr ihop dig.
    Sen sätter som en stor binda och det kommer dom ha koll på 1 dag eller dagar beror på när du kan gå osv ..

Jag har fått 2 planderade snitt och 1 vaginal förlossning.

Vaginal förlossningen var wow men jag fick oxå komplikationer jag blödde massa och dottern fasnade och hjärtat gick ner och nära akutsnitt men efter 24 timmar kommer hon ut med sugklocka och axel urled.
    Hon var stor.

Planeradsnitt 1 dagar över BF och han var så stor att jag var nära dö.
    Planeradsnitt nr 2 var wow jag var i himlen äntligen fick jag min drömförlossning.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Maddiss

Det där med att vara naken stämmer väl inte riktigt. Normalt täcker man noggrant alla kroppsdelar som inte ska opereras med operationsdukar innan operationen. Jag har svårt att tro att det fins undantag på det, annat än vanliga förlossningar då förstås men det är ju ingen operation.

• FamilyC
    Maddiss skrev 2011-02-17 12:38:34 följande:
    Det där med att vara naken stämmer väl inte riktigt. Normalt täcker man noggrant alla kroppsdelar som inte ska opereras med operationsdukar innan operationen. Jag har svårt att tro att det fins undantag på det, annat än vanliga förlossningar då förstås men det är ju ingen operation.
    Det har du faktiskt rätt i, jag fick dock känslan av att jag var naken. Det känns så när dom tvättar av en och även under operationen så känns det som att man slängs runt på operationsbordet. Efteråt tyckte jag att det var mest jobbigt att jag själv inte kunde göra något och behöva att personal kommer och byter på en i sängen. Katetersättning är ju inte heller något för den blyge. På mig satte dom den dessutom innan jag rullades iväg till operation.

Jag vill inte skrämma upp någon med att kejsarsnitt inte är ett alternativ, jag tycker bara inte att man ska se det som en enkel utväg för det är det verkligen inte.
  • MsMe

Jag var inte alls naken under mitt snitt. Jag hade på mig den fina "rocken" med knäppning.

• Liniz77

Jag var relativt naken vid mitt snitt, när det tvättade mig etc. Det är ju inget man reflekterar över direkt då det ska komma ett barn! Alla som är i en op sal är mkt proffsiga. Man är ju
    Naken på nederdelen där man har kateter etc o man skär i så fall ut barnet. Att man har lite opdukar innebär ju inte att man direkt har kläder på sig..

• Charlott29

Jag var inte naken varken under försök till vaginal förlossning eller kejsarsnitt... hade den fina sjukhusrocken på mig och sjukhusets trosor
    Naturligtvis måste man vara naken under själva utdrivningsskedet vid en vaginal förlossning, annars blir det ju svårt, men att säga att man ligger spritt språngande näck är ju helt överdrivet!

Vid mitt akuta kejsarsnitt var jag bedövad i två timmar efter ingreppet som skedde sent på kvällen. Dagen efter var jag uppe och duschade och gick.

Sedan tycker jag som så att har man inte provat på en vaginal förlossning så tycker jag du ska försöka den vägen. Prata med en aurorabarnmorska och även läkare. Ni kan tillsammans sätta ihop en förlossningsplanering att om det inte går din väg under förlossningen så kan de besluta om annan lösning eller t.ex. kejsarsnitt. En "plan B" som gör att du känner dig trygg och lugn när det komma skall.

Svar på tråden Kejsarsnitt?