Skaffa höns..
Om du inte vet något om höns så kan jag rekommendera att skaffa en bok om hönsskötsel.
En bok jag tycker är bra är "Höns" skriven av Karin Neuschutz, Kristina Oden och Tore Hagman.
Det finns säkert mycket att läsa på nätet också.
Höns är jättetrevliga djur.Jag har själv en liten flock på 6 hönor och 3 tuppar.Snart blir det 3 hönor till.
Jag har dom främst för att det är trevliga djur.Mina är ganska tama.Äter ur handen och är lite sällskapssjuka.Är jag ute i trädgården har jag ofta min lilla flock i närheten.
Höns är ganska lättskötta.Men lite krav behöver uppfyllas för att dom ska må bra.Hönshuset ska vara dragfritt och torrt.Fukt och drag gör dom sjuka.Städa regelbundet.Annars frodas löss o kvalster.
Höns håller fjäderdräkten i ordning bland annat genom att "bada" i sand eller jord eller dyl.Så det är viktigt att dom får möjlighet till det.
Hobbyhöns har en tendens att få så kallade "kalkben".Det är parasiter som kryper under fjällen på deras ben.Detta kan göra hönans liv till ett elände.Förmodligen gör det ont.Jag håller detta i schack på mina höns genom att regelbundet smörja in deras ben och fötter med vaselin.Vaselinet kväver parasiterna.
Hönsen tål en del kyla.Ner till 15 minusgrader har jag läst.Men det är rätt opraktiskt om det blir för kallt i hönshuset för då fryser deras vatten.Vi har både ljus och lite värme på vintertid.För lite ljus gör att dom värper dåligt.
Vill du ha höns som värper hela tiden så kan du ju köpa sk värphybrider.Själv har jag lite olika höns både blandrashöns och några rashöns.Jag har en värphybrid som jag fått från ett hönseri i närheten.Hon lägger stadigt ett ägg om dagen.
Lycka till med dina framtida höns !