• Catox9

Skaffa höns..

Hej!
    Jag och min man har bestämt oss för att skaffa lite höns, för husbehov eller vad man kallar det..
    Vi har aldrig haft egna hönor förut och undrar lite grann vad som behövs?! Vi bor ute på landet!
    På vår lilla gård har vi en byggnad (mindre lada typ) som vi just nu använder som förråd och vi har vår vedbod i ena kortändan.
    Den är inte isolerad och det finns inte el indragen men det har funnits djur tidigare där inne, gamla boxar eller vad man kan kalla det finns kvar..Kanske får eller ett par kor, vem vet :)
    Vi har planerat att i andra kortändan ha hönsgården och låta kanske halva utrymmet inne bli hönsterritorium oxå, kanske 10-12m2.. låter det lite?! Våra drömmar är väl kanske max 10 hönor, behöver man ha tupp? Vilken nytta gör han eg?
    Vilka sorter värper bra och är samtidigt trevliga att ha å göra med?
    Kan man blanda flera olika sorter för att få dem att värpa bättre?!

Hoppas det finns någon här på familjeliv som har bra koll på höns :D
    Och att tråden hamnade någotsånär rätt, hihi!

//Cato

• Svar på tråden Skaffa höns..
  • Kontra

Kan inte så jättemycket om det här, men nån tupp behöver ni inte om ni inte vill ha kycklingar. Men istället behövs en dominant höna osm kan "styra" flocket istället för tuppen, detta brukar inte vara några problem. Sen berättade grannen i går att hönorna värper bättre på vintern om de har en lampa tänd hos sig, kan var bra att veta
    Sen behöver det vara isolerat och värme på vintern, hur varmt vet jag inte dock.

• Catox9

Ah, OK :)
    Kycklingar har vi tänkt skippa.. visst borde väl en av hönorna steppa up och ta rollen som ledare automatiskt?!
    Ja det med lampan har jag googlat på och man förlänger visst säsongen eller vad man kan kalla det :) Jättebra att veta! Tack så mycket!

//Cato

• Kontra

Ja oftast så brukar en höna ta den rollen automatiskt. Finns det ingen i närheten som har höns? Isf kan ni kanske göra ett "studiebesök" där och få svar på alla frågor samt bra tips î?.

• MammaTillDomFinaste

jag hade några hönor när jag var yngre, vi flyttade till ett hus emd en ladugård och då fick jag några av min moster älskar fortfarande höns! Vi fick en tupp också, för att skydda hönorna. 

Våra gick lösa på gården. Och tuppen höll stenkoll, han lät på ett speciellt sätt och hönorna skenade iväg in i ladugården. Då kunde man efter en stund upptäcka en rovfågel högt upp på himlen. Och tuppen blev även tagen av en hund, han skrek till åt hönorna, dom skenade in i ladugården, själv skyddade han dom med sitt liv, sprang på hunden som var på väg mot hönorna. Ingen bra utväg, men bara tuppen dog, hönsen klarade sej pga han skyddade dom. Så han skötte sitt jobb!!

Detta var vanliga bruna bondhöns, 3 stycken å en tupp, men så mysiga! (jag var kanske 12-13 år när jag fick dom, min moster hade bondgård så hon valde ut några äldre sociala hönor åt mej) när dom dog skaffade vi rashöns,  Bielefelderhöns, dom värpe (hos oss iAF) sämre. Bondhönsen värpte varje dag, 3 veckors uppehåll per år typ. 

googlade för att få fram rasnamnet på hönsen vi hade, kom in hit http://fbgrashonsklubb.dinstudio.se/html alla län har säkert en egen, kontakta dom så får du säkert veta mycket om olika raser osv!! Lycka till, älskar höns!! 

• tomtenisse

Höns är jättemysiga! Såg att någon redan tipsat om alternativ- där kan du lära dig mycket! :)

• sahara

Om du inte vet något om höns så kan jag rekommendera att skaffa en bok om hönsskötsel.
    En bok jag tycker är bra är "Höns" skriven av  Karin Neuschutz, Kristina Oden och Tore Hagman.

Det finns säkert mycket att läsa på nätet också.

Höns är jättetrevliga djur.Jag har själv en liten flock på 6 hönor och 3 tuppar.Snart blir det 3 hönor till.
    Jag har dom främst för att det är trevliga djur.Mina är ganska tama.Äter ur handen och är lite sällskapssjuka.Är jag ute i trädgården har jag ofta min lilla flock i närheten.
    Höns är ganska lättskötta.Men lite krav behöver uppfyllas för att dom ska må bra.Hönshuset ska vara dragfritt och torrt.Fukt och drag gör dom sjuka.Städa regelbundet.Annars frodas löss o kvalster.
    Höns håller fjäderdräkten i ordning bland annat genom att "bada" i sand eller jord eller dyl.Så det är viktigt att dom får möjlighet till det.
    Hobbyhöns har en tendens att få så kallade "kalkben".Det är parasiter som kryper under fjällen på deras ben.Detta kan göra hönans liv till ett elände.Förmodligen gör det ont.Jag håller detta i schack på mina höns genom att regelbundet smörja in deras ben och fötter med vaselin.Vaselinet kväver parasiterna.

Hönsen tål en del kyla.Ner till 15 minusgrader har jag läst.Men det är rätt opraktiskt om det blir för kallt i hönshuset för då fryser deras vatten.Vi har både ljus och lite värme på vintertid.För lite ljus gör att dom värper dåligt.
    Vill du ha höns som värper hela tiden så kan du ju köpa sk värphybrider.Själv har jag lite olika höns både blandrashöns och några rashöns.Jag har en värphybrid som jag fått från ett hönseri i närheten.Hon lägger stadigt ett ägg om dagen.

Lycka till med dina framtida höns !

• Pimpinellan

Kan man bygga om ett gammalt -med betoning på gammalt!- stall i lagård till hönsutrymme? Vi har funderat sen vi flyttat hit,men tror kanske det är för mycket jobb. Inte med hönsen då utan förarbetet. Finns det inga minimikrav enligt lag då? Vi har inte ens el eller rättare sagt,den som finns är för gammal. Halva golvet är jordgolv och resten sten. Timmerväggar med plankad utsida,tre gamla små fönster med englas. Vad tror ni? Skulle det funka att göra om? Synd om man inte kan utnyttja åtminstone en del av alla byggnader vi har.

Svar på tråden Skaffa höns..