Kicki86girl skrev 2011-02-12 15:05:40 följande:
Vi tittar lite på ny lägenhet nu och det har kommit en intressant som ligger i ett bra område men på bottenplan. Lägenheten vi bor i nu ligger på andra våningen och vi har trivts bra men den börjar bli lite för liten nu, det är ingen lägenhet som man kan skaffa familj i osv.
Vad säger ni som bor/har bott på bottenplan i ett lägenhetshus? Vad är fördelarna och nackdelarna som man kanske inte tänker på?
Tacksam för svar!
Min sambo står för nackdelarna: Han avskyr insynen och drar därmed ner persiennerna så vi bor i en jäkla grotta. Jag drar upp dem och han drar ner dem.
Jag: Jag tycker det är så skönt att vi har markplan, man slipper släpa tunga matkassar, barnvagn osv en massa trappor (har bott på fjärde våningen utan hiss, NEVER AGAIN), vi har balkong med en grind så vi kan ha cyklarna fastlåsta i balkongräcket och sedan är det bara att öppna grinden och kliva ner på den gräsplätt vi har som vi har ansvaret att ta hand om. Fördel igen. Egen gräsplätt!!! Är ju inte säkert det finns vid alla hus.
Jag älskar att bo på bottenvåningen och fasar för när vi ska flytta då jag misstänker starkt att de hus vi vill bo i inte har markplan utan det är en trapp upp. I och för sig är en trapp ingen fara. Det är när det blir fler, när man måste släpa allting som det blir jobbigt.
Är man rädd för insyn kan man ju skaffa såna där fönsterdekorationer som täcker nedre halvan av fönstren om man vill.