Ett litet barn kan drunkna i så lite som 5 cm vatten, så att man inte fyller upp badkaret är ingen garanti. Räcker ju att näsan och munnen täcks och att barnet inte kan kravla sig upp.
Men jag läste för ett bra tag sen om hur barn kan "drunkna i efterhand". Alltså få en kallsup, klara sig, och sen dö efter ett antal timmar i ex sömnen. Jag vill inte skrämmas, men jag läste detta på FL när första dottern var bebis och sen dess är jag jättenogrann med att hålla koll på henne om hon får en kallsup och ser till att hon hostar ordentligt och inte låter rosslig... Man kan ju inte skydda dem från allt tyvärr, och det är nog inte så vanligt men såhär står det på wikipedia:
"Secondary drowning - Inhaled fluid can act as an irritant inside the lungs. Physiological responses to even small quantities include the extrusion of liquid into the lungs (pulmonary edema) over the following hours, but this reduces the ability to exchange air and can lead to a person "drowning in their own body fluid". Certain poisonous vapors or gases (as for example in chemical warfare), or vomit can have a similar effect. The reaction can take place up to 72 hours after a near drowning incident, and may lead to a serious condition or death."
http://en.wikipedia.org/wiki/Drowning