• Alexi

Att komma under ytan - drunkningsolyckor

Läste om den oerhört tragiska olyckan när en bebis drunknade i badkaret igår. Jag som redan är så nojig över allt kring vatten, skulle vilja veta hur det är. Klarar inte en bebis/småbarn att komma under ytan ens några sekunder om det sker oväntat? Jag har liksom alltid tänkt att om man bara sitter bredvid och drar upp barnet direkt om det tex halkar och kommer under ytan så ska det inte vara någon fara, men nu får jag ju intryck att det inte ens räcker?

• Svar på tråden Att komma under ytan - drunkningsolyckor
  • IsDimma

Några sekunder klarar dom :) men visst kan det hända att dom blir rädda.

• Lena

Riktigt små har dykreflek och klarar några sekunder då de då stnger munnen och håller andan.

• Strumpan08

Några sekunder tror jag går, men det beror nog på om de i panik drar in vatten i lungorna direkt eller om de håller andan reflexmässigt. Jag tror mycket på babysim med bebisarna, att de lär sig hur man reagerar om man hamnar under vatten. Särskilt fortsättningskurserna och när man har ett större barn.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
  • vittra

Alltså personligen fattar jag iofs inte ens hur och varför man ens ska ha en liten bebis lös i badet, utan att sitta med eller hålla i? Jag har alltid suttit med mina barn när de varit så små, alternativt att man håller i hela tiden medan man tvättar av. Så jag ser inte ens hur det skulle kunna hända att de kom under ytan, så till vida man inte tappar dem eller något...

Ser heller inte någon nödvändighet i babysim, tycker det bara är helt onödigt eftersom man ändå måste träna detta regelbundet om de ska kunna behålla kunskaperna innan de blir tillräckligt utvecklade för att minnas och medvetet agera på ett visst sätt i vatten. Då blir det dyrt I mina ögon är det bara ytterligare ett sätt för folk att tjäna pengar på småbarnsföräldrar. Jag är övertygad om att bebisar i första hand behöver lugn och ro, inte lära sig hur man klarar sig under vatten. Det har de gott om tid att lära sig när de blir äldre och börjar simma riktigt.

• vittra

Hittade artikeln nu som jag antar att du menar?
    kvp.expressen.se/nyheter/1.2326694/baby-i-kalmar-dog-i-badkaret-pappa-vittne-till-tragedin

Men tycker inte riktigt storyn stämmer, låter ju helkonstigt om pappan suttit där inne hela tiden och en 1-åring lyckas ändå vara under vattnet så länge att han tappar medvetandet?! Och sedan inte ens går att återuppliva. Då ska han ha legat under vatten bra mycket längre än bara någon sek. En kallsup kan ju vilken unge som helst överleva... man tappar inte medvetandet efter någon sek under vatten.

• Cia o krabaten
    vittra skrev 2011-02-12 12:42:34 följande:
    kvp.expressen.se/nyheter/1.2326694/baby-i-kal...

Men tycker inte riktigt storyn stämmer, låter ju helkonstigt om pappan suttit där inne hela tiden och en 1-åring lyckas ändå vara under vattnet så länge att han tappar medvetandet?! Och sedan inte ens går att återuppliva. Då ska han ha legat under vatten bra mycket längre än bara någon sek. En kallsup kan ju vilken unge som helst överleva... man tappar inte medvetandet efter någon sek under vatten.
    Funderade också på hur det kunde ha gått till, mendet såklart, allt är ju helt sant som står i tidningarna...
  • Jordgubbssmak

Jag har inga kunskaper i det här, men menar ni alltså att ett barn inte har samma kriterier som en vuxen för att drunkna? Man måste väl vara under vatten så länge att man blir medvetslös? Bara för de får huvudet under ytan dör de väl inte??
    Jag har aldrig  badat mina barn utan att vara närvarande brevid badkaret men nog måste det ha hänt någongång med någon av dom (har tre) att de glidit till och fått ansiktet i vatten.
    Sen funderar jag med på mångden vatten i badkaret. Jag har bara vattenså det går upp över benen när de sitter ner, då måste de  ju i princip ligga ner helt för att komma under med hela huvudet. Det märker man väl innan barnet blir medvetslöst?
    ja, det var ruggig läsning, kanske bäst man duschar i fortsättningen.

• vittra

Ett barn har ju visserligen mindre lungor än vuxna och fyller dem snabbare med vatten, allra helst om de blir panikslagna och försöker andas häftigt. Men inte ens ett barn blir ju medvetslöst så fort de får huvudet under vatten någon sek, och steget från medvetslöshet till död är ju även det ganska stort... är man på plats och gör återupplivningsförsök så kan ju naturligtvis även ett barn hosta upp vattnet! Min pappa blev medvetslös under vattnet när han var liten, i en pool. Blev islängd (på bus?!) och kunde inte simma ännu, men han lever än idag!

Dottern på 3 år har också fått "kallsup" någon gång ibland, men hon hostar ju bara lite och svimmar ju inte av det

• Alexi
    vittra skrev 2011-02-12 12:42:34 följande:
    kvp.expressen.se/nyheter/1.2326694/baby-i-kal...

det var ju därför jag blev så nervös, det känns som att barnet inte kan varit under mer än extremt kort stund om föräldern var i badrummet och då ändå dör av det. Jag är som sagt supernojig med vattnet och lämnar aldrig badrummet men det skulle ju tex kunna hända något som gör att man tappar taget om den lilla bebisen och den glider under vattnet eller det lite större barnet hoppar lite eller vad som helst och hamnar under ytan. Och sånt trodde jag inte var någon fara om man bara drog upp dem direkt men artiklarna skrämde upp mig.
  • Alexi
    Jordgubbssmak skrev 2011-02-12 12:49:44 följande:
    Jag har inga kunskaper i det här, men menar ni alltså att ett barn inte har samma kriterier som en vuxen för att drunkna? Man måste väl vara under vatten så länge att man blir medvetslös? Bara för de får huvudet under ytan dör de väl inte??
    Jag har aldrig  badat mina barn utan att vara närvarande brevid badkaret men nog måste det ha hänt någongång med någon av dom (har tre) att de glidit till och fått ansiktet i vatten.
    Sen funderar jag med på mångden vatten i badkaret. Jag har bara vattenså det går upp över benen när de sitter ner, då måste de  ju i princip ligga ner helt för att komma under med hela huvudet. Det märker man väl innan barnet blir medvetslöst?
    ja, det var ruggig läsning, kanske bäst man duschar i fortsättningen.
    Ja, det är ju det jag trott också, att man måste vara under en stund för att drunkna men artiklarna fick mig att börja undra, och starta tråden.
Svar på tråden Att komma under ytan - drunkningsolyckor