• Madelenn

Tips och råd till ung mamma!

Mitt bästa tips är att du inte ska haka upp dig på din ålder, mamma som mamma,skit i siffrorna. Så gjorde jag iallfall. Jag va 18 när jag fick mitt första barn. Ska försöka svara på dina frågor.

Pappan till flickan vart glad när han fick veta, det vart kanske inte hela släkten, men idag är alla glad:)
    Ja vi va tillsammansdå, vi hade vart tillsammans 6 månader då.
    Jag bodde hemma hos mig 40 mil från min pojkvän. Han flyttade tillmig när flickan föddes, Mina föräldrar vart väldigt bekymrade och funderade mycket på min framtid med barn och ingen utbildning. Men dom va inte arga eller så dom stöttade oss och vi bodde där tills flickan var över ett år. Då flyttade vi till egen lägenhet.
    Vänner försvann till viss del, umgänget iallfall, jag pratade ju med dom flesta, men jag umgick inte med nånoch med tiden, nu fem år senare har jag bara kontakt med en av dom.
    Nu har vi flyttat från den stan vi bodde då.
    Rutiner, vet jag inte riktigt vad jag ska säga, börja med att känna hur barnet vill ha sina rutiner, om barnet är trött runt 20 börja med en läggningsrutin runt 19 då. Min yngsta dotter är 6 månader och runt halv sju så smörjer jag in henne, leker i sängen och tar på pyamas, det räcker för henne förhon sover vid kvart över sju. alla barn är olika, mina barn har haft lätt att hitta rutiner.
    Hur man får förhållandet och fungera vet jag inte riktigt, idag är jag fick med pappan till första barnet och han är såklart pappa till andra med, Men viktigast är nog komunisera, prata med varandra, berätta hur allt känns, ta inte förgivet att den andra partnern vet vad du tänker, tycker och känner.

Lycka till med bebisen, och grattis förresten :)

Svar på tråden Tips och råd till ung mamma!