• Lexis

Tips och råd till ung mamma!

Hej!
    Jag är 16år och har ganska nyligen(22dec) blivit mamma till en son.
    Jag undrar om det finns fler yngre föräldrar som kan komma med tips om hur det är att vara ung förälder! Självklart får föräldrar i alla åldrar skriva och komma med tips men vore intressant att få tips från någon som är i närmare min ålder.

Främst till dem yngre:
    Hur reagerade killen?
    Var ni tillsammans när du plussade?
    Bodde du hemma? Hur reagera föräldrarna?
    Försvann vännerna?

Och till er alla!
    Barnvagnar
    Sov och ät rutiner
    Få förhållandet att fungera

Det är vad jag kommer på för tillfället men kommenterar om det är något mer jag undrar.
    Ha en trevlig natt! Skrattande

• Svar på tråden Tips och råd till ung mamma!
  • Madelenn

Mitt bästa tips är att du inte ska haka upp dig på din ålder, mamma som mamma,skit i siffrorna. Så gjorde jag iallfall. Jag va 18 när jag fick mitt första barn. Ska försöka svara på dina frågor.

Pappan till flickan vart glad när han fick veta, det vart kanske inte hela släkten, men idag är alla glad:)
    Ja vi va tillsammansdå, vi hade vart tillsammans 6 månader då.
    Jag bodde hemma hos mig 40 mil från min pojkvän. Han flyttade tillmig när flickan föddes, Mina föräldrar vart väldigt bekymrade och funderade mycket på min framtid med barn och ingen utbildning. Men dom va inte arga eller så dom stöttade oss och vi bodde där tills flickan var över ett år. Då flyttade vi till egen lägenhet.
    Vänner försvann till viss del, umgänget iallfall, jag pratade ju med dom flesta, men jag umgick inte med nånoch med tiden, nu fem år senare har jag bara kontakt med en av dom.
    Nu har vi flyttat från den stan vi bodde då.
    Rutiner, vet jag inte riktigt vad jag ska säga, börja med att känna hur barnet vill ha sina rutiner, om barnet är trött runt 20 börja med en läggningsrutin runt 19 då. Min yngsta dotter är 6 månader och runt halv sju så smörjer jag in henne, leker i sängen och tar på pyamas, det räcker för henne förhon sover vid kvart över sju. alla barn är olika, mina barn har haft lätt att hitta rutiner.
    Hur man får förhållandet och fungera vet jag inte riktigt, idag är jag fick med pappan till första barnet och han är såklart pappa till andra med, Men viktigast är nog komunisera, prata med varandra, berätta hur allt känns, ta inte förgivet att den andra partnern vet vad du tänker, tycker och känner.

Lycka till med bebisen, och grattis förresten :)

• J N
    Lexis skrev 2011-02-12 03:39:59 följande:
    Hej!
    Jag är 16år och har ganska nyligen(22dec) blivit mamma till en son.
    Jag undrar om det finns fler yngre föräldrar som kan komma med tips om hur det är att vara ung förälder! Självklart får föräldrar i alla åldrar skriva och komma med tips men vore intressant att få tips från någon som är i närmare min ålder.

Främst till dem yngre:
    Hur reagerade killen?
    Var ni tillsammans när du plussade?
    Bodde du hemma? Hur reagera föräldrarna?
    Försvann vännerna?

Och till er alla!
    Barnvagnar
    Sov och ät rutiner
    Få förhållandet att fungera

Det är vad jag kommer på för tillfället men kommenterar om det är något mer jag undrar.
    Ha en trevlig natt! Skrattande
    Jag var 16 när jag blev gravid. Jag hann fylla 17 exakt en månad innan min dotter föddes. Ska försöka svara på frågorna :)

*Min kille reagerade bra. Ingen ångest inget tjat om abort, ingenting. Han blev förvånadsvärt glad. Kan tillägga att han då var 19 när vi fick reda på det. :)

*Ja vi var tillsammans när vi plussade. Vi hade varit tillsammans i 4 månader när vi blev gravida.

*Vi bodde hemma. Våra föräldrar var väldigt stöttande. Fick aldrig några dumma kommentarer eller att någon av dom gav förslag om abort osv.

*Vännerna försvann inte direkt. Dom jag hade. Men med tiden så känner man själv att man inte har något gemensamt med dom längre. Mina kompisar tex. Festade mycket osv. I början så träffades vi ofta men sen såg jag inget nöje i det. Då dom sov på dagarna och var ute på nätterna. Och mina kpmpisar var inga som sitter inne en fredag med god mat och en film :p Jag skaffade mig nya vänner med tiden och man lär sig otroligt mycket om personer i ens omgivning.

Och ang barnvagnar! Jag har haft sammanlagt 17 vagnmodeller genom åren. haha. Jag var beroende ett tag. Jag tyckte mest om urban jungle (nu finns en bättre version som jag ska köpa till nästa bebis som heter swift) sittvagn när barnet blir äldre rekommenderar jag brio sitty. :)

Ang rutinerna så är ju det helt olika. Speciellt i början med bebis man ska vänja sig och i början har barnet inte speciellt tiden den sover äter osv. MAn märker ganska foirt vilka rutiner som passar en själv och sitt barn.

Och sista.. förhållandet. Jaa vi gjorde mycket saker tillsammans. Promenerade, gick ut och åt, vi gjorde så mycket som möjligt. Och väldigt viktigt att man lyssnar på varandra och visar varandra respekt. Då småbarnstiden kan vara frustrerande och påfrestande.

Hoppas du fick ut något från mig :)
    Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • Lexis
    J N skrev 2011-02-12 08:25:48 följande:
    Jag var 16 när jag blev gravid. Jag hann fylla 17 exakt en månad innan min dotter föddes. Ska försöka svara på frågorna :)

*Min kille reagerade bra. Ingen ångest inget tjat om abort, ingenting. Han blev förvånadsvärt glad. Kan tillägga att han då var 19 när vi fick reda på det. :)

*Ja vi var tillsammans när vi plussade. Vi hade varit tillsammans i 4 månader när vi blev gravida.

*Vi bodde hemma. Våra föräldrar var väldigt stöttande. Fick aldrig några dumma kommentarer eller att någon av dom gav förslag om abort osv.

*Vännerna försvann inte direkt. Dom jag hade. Men med tiden så känner man själv att man inte har något gemensamt med dom längre. Mina kompisar tex. Festade mycket osv. I början så träffades vi ofta men sen såg jag inget nöje i det. Då dom sov på dagarna och var ute på nätterna. Och mina kpmpisar var inga som sitter inne en fredag med god mat och en film :p Jag skaffade mig nya vänner med tiden och man lär sig otroligt mycket om personer i ens omgivning.

Och ang barnvagnar! Jag har haft sammanlagt 17 vagnmodeller genom åren. haha. Jag var beroende ett tag. Jag tyckte mest om urban jungle (nu finns en bättre version som jag ska köpa till nästa bebis som heter swift) sittvagn när barnet blir äldre rekommenderar jag brio sitty. :)

Ang rutinerna så är ju det helt olika. Speciellt i början med bebis man ska vänja sig och i början har barnet inte speciellt tiden den sover äter osv. MAn märker ganska foirt vilka rutiner som passar en själv och sitt barn.

Och sista.. förhållandet. Jaa vi gjorde mycket saker tillsammans. Promenerade, gick ut och åt, vi gjorde så mycket som möjligt. Och väldigt viktigt att man lyssnar på varandra och visar varandra respekt. Då småbarnstiden kan vara frustrerande och påfrestande.

Hoppas du fick ut något från mig :)
    Kul att du var i nästan samma ålder som mig! :)
    Jag hann fylla 16 i sep och min son kom i dec så det var nästan på håret haha. :)

Tack för alla svar på frågorna!!
    Men ang barnvagnar, vad ska jag ha till min lille kille? Jag har en tillfällig vagn tills jag köpt min egna då det blev massa strul med första vagnen jag beställde... Så rekommenderar du? :)
  • J N
    Lexis skrev 2011-02-12 16:33:50 följande:
    Kul att du var i nästan samma ålder som mig! :)
    Jag hann fylla 16 i sep och min son kom i dec så det var nästan på håret haha. :)

Tack för alla svar på frågorna!!
    Men ang barnvagnar, vad ska jag ha till min lille kille? Jag har en tillfällig vagn tills jag köpt min egna då det blev massa strul med första vagnen jag beställde... Så rekommenderar du? :)
    Jag skulle köra på en urban jungle swift. Otroligt smidig och mindre än andra vagnar. Den kostar ju vart efter men finns billigare alternativ. Som babytravel jogger. Den har jag också haft och älskar den med. Jag är mycket för smidighet. :)
  • Lexis
    J N skrev 2011-02-13 10:29:51 följande:
    Jag skulle köra på en urban jungle swift. Otroligt smidig och mindre än andra vagnar. Den kostar ju vart efter men finns billigare alternativ. Som babytravel jogger. Den har jag också haft och älskar den med. Jag är mycket för smidighet. :)
    Men det är väl 3-hjulingar?
    Jag vill ha en med fyra stadiga hjul.
  • J N
    Lexis skrev 2011-02-13 15:44:06 följande:
    Men det är väl 3-hjulingar?
    Jag vill ha en med fyra stadiga hjul.
    Ja det är trehjulingar. Älskar dom. Jag hade en emmaljunga i helsvart som var riktigt bra också.

www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl&artgrp=201&artnr=12022170902r&visa=1-30&Sort=Pris&Visn=Std

Också superbra vagn! :)
  • Lexis

Haha jag kollade på den igår faktiskt!
    Men jag funderar på bugaboon, men vet inte om den är värd sisådär 7tusen beg. :-/

• J N
    Lexis skrev 2011-02-13 16:01:42 följande:
    Haha jag kollade på den igår faktiskt!
    Men jag funderar på bugaboon, men vet inte om den är värd sisådär 7tusen beg. :-/
    Jag gillar inte bugaboon faktiskt. Min kompis har den och hon är jättenöjd. Men när hon provkörde våran så märkte hon att liggdelen är mycket lägre på hennes vagn. Vilket kan bli jobbigt i längden när man ska upp och ner. Plus att hon tyckte det var jobbigt att behöva ha vinterdäcken då dom är snurrar. Då blir vagnen tydligen jobbig att dra. Men alla tycker olika och i det stora hela så är hon ju nöjd :)
    Men håller med ang priset. Det positiva är väl att när det sen blir dags för dig att sälja kan ju du få ett bra pris för den :)
  • Lexis
    J N skrev 2011-02-13 17:08:24 följande:
    Jag gillar inte bugaboon faktiskt. Min kompis har den och hon är jättenöjd. Men när hon provkörde våran så märkte hon att liggdelen är mycket lägre på hennes vagn. Vilket kan bli jobbigt i längden när man ska upp och ner. Plus att hon tyckte det var jobbigt att behöva ha vinterdäcken då dom är snurrar. Då blir vagnen tydligen jobbig att dra. Men alla tycker olika och i det stora hela så är hon ju nöjd :)
    Men håller med ang priset. Det positiva är väl att när det sen blir dags för dig att sälja kan ju du få ett bra pris för den :)
    Jo där har vi det stora problemet. Den är låg och jag har ryggproblem, behöver en relativt hög vagn så inte ryggen blir alltför ansträngd när jag ska lyfta och lägga ner lillfisen.
  • J N
    Lexis skrev 2011-02-13 17:12:48 följande:
    Jo där har vi det stora problemet. Den är låg och jag har ryggproblem, behöver en relativt hög vagn så inte ryggen blir alltför ansträngd när jag ska lyfta och lägga ner lillfisen.
    Åh som jag.. Har också ryggproblem. Otroligt jobbigt. Jag hoppas jag inte blir allt för stor den här graviditeten :p haha.
    Har du varit till någon butik och kollat och testat vagnar? Brukar faktiskt vara kul och lärande. Vet inte var du bor men i solentuna där jag bor finns det en butik som heter big baby. Underbar affär!!
  • Lexis

Haha jag håller tummarna för att du slipper.
    Jag bor i söderort så det är andra sidan stan, men jag testade en Brio Sing för ett tag sen men är inte helt 100 på den, visst är den hög och så men tycker den är så j*kla ful med sittdelen! Haha

• J N
    Lexis skrev 2011-02-13 17:20:15 följande:
    Haha jag håller tummarna för att du slipper.
    Jag bor i söderort så det är andra sidan stan, men jag testade en Brio Sing för ett tag sen men är inte helt 100 på den, visst är den hög och så men tycker den är så j*kla ful med sittdelen! Haha
    Haha ja det är det värsta med vissa vagnar. Fina med liggdel och hemska med sittdelen. Som man ändå använder mest
Svar på tråden Tips och råd till ung mamma!