Lexis skrev 2011-02-12 03:39:59 följande:
Hej!
Jag är 16år och har ganska nyligen(22dec) blivit mamma till en son.
Jag undrar om det finns fler yngre föräldrar som kan komma med tips om hur det är att vara ung förälder! Självklart får föräldrar i alla åldrar skriva och komma med tips men vore intressant att få tips från någon som är i närmare min ålder.
Främst till dem yngre:
Hur reagerade killen?
Var ni tillsammans när du plussade?
Bodde du hemma? Hur reagera föräldrarna?
Försvann vännerna?
Och till er alla!
Barnvagnar
Sov och ät rutiner
Få förhållandet att fungera
Det är vad jag kommer på för tillfället men kommenterar om det är något mer jag undrar.
Ha en trevlig natt!

Jag var 16 när jag blev gravid. Jag hann fylla 17 exakt en månad innan min dotter föddes. Ska försöka svara på frågorna :)
*Min kille reagerade bra. Ingen ångest inget tjat om abort, ingenting. Han blev förvånadsvärt glad. Kan tillägga att han då var 19 när vi fick reda på det. :)
*Ja vi var tillsammans när vi plussade. Vi hade varit tillsammans i 4 månader när vi blev gravida.
*Vi bodde hemma. Våra föräldrar var väldigt stöttande. Fick aldrig några dumma kommentarer eller att någon av dom gav förslag om abort osv.
*Vännerna försvann inte direkt. Dom jag hade. Men med tiden så känner man själv att man inte har något gemensamt med dom längre. Mina kompisar tex. Festade mycket osv. I början så träffades vi ofta men sen såg jag inget nöje i det. Då dom sov på dagarna och var ute på nätterna. Och mina kpmpisar var inga som sitter inne en fredag med god mat och en film :p Jag skaffade mig nya vänner med tiden och man lär sig otroligt mycket om personer i ens omgivning.
Och ang barnvagnar! Jag har haft sammanlagt 17 vagnmodeller genom åren. haha. Jag var beroende ett tag. Jag tyckte mest om urban jungle (nu finns en bättre version som jag ska köpa till nästa bebis som heter swift) sittvagn när barnet blir äldre rekommenderar jag brio sitty. :)
Ang rutinerna så är ju det helt olika. Speciellt i början med bebis man ska vänja sig och i början har barnet inte speciellt tiden den sover äter osv. MAn märker ganska foirt vilka rutiner som passar en själv och sitt barn.
Och sista.. förhållandet. Jaa vi gjorde mycket saker tillsammans. Promenerade, gick ut och åt, vi gjorde så mycket som möjligt. Och väldigt viktigt att man lyssnar på varandra och visar varandra respekt. Då småbarnstiden kan vara frustrerande och påfrestande.
Hoppas du fick ut något från mig :)