Nigeria
Jag har en son som är adopterad från Nigeria och är tillika administratör samt moderator för en Facebook-grupp som samlar familjer i Sverige som har adopterat från landet.
Det bromsade upp under förra året och har nu tagit ny fart. Vi har fått flera nya medlemmar och flera förfrågningar från familjer som är på väg att skicka ansökan. Nigeria är ett mycket vackert med väldigt vackra och trevliga invånare. Vistelsetiden är mellan 1-2 månader där flertalet i vår grupp stannat en månad. Hur man bor beror på vilken delstat barnet kommer ifrån. Men självfallet är levnadsstandarden betydligt lägre än härhemma och då bor man ändå väldigt lyxigt i jämförelse med nigerianerna själva. Man blir väl omhändertagen av adopt.org. men får inte välja själv var man vill bo och man blir körd av chaufför överallt då det ofta är riskfyllt att röra på sig själv ute. Vår son var 10 månader när vi fick BB, det kommer fler små flickor än pojkar, syskonparen har varit i varierande åldrar där jag tror det äldsta varit 4 eller 5. När man är i landet får man ge upp mycket av sin egen kontroll för det är mycket man inte förstår men som har med samhället att göra vilket inte är ngn idé att ödsla energi på. Det mest positiva med att stanna en månad är att barnet har knytit an ordentligt när det är dags att åka hem. Både jag och andra familjer har upplevt det som ganska smärtfritt att komma hem med barnen. Det finns massor med trevliga utflykter att göra. Fråga gärna mer om ni vill-