• Idoli

Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning

Hej!

Vad spännande att ni har fått datum för utredning... Vi har fått en hint om att våran kommer att starta någon gång i mars men inte mycket mera... Jag är också ganska så nervös...:)

• Idoli
    Bluetingle skrev 2011-02-13 20:36:07 följande:
    Gottelina: Tack för din berättelse! Det är alltid spännande att få veta hur det gått till för andra, även om det tycks vara lite olika från kommun till kommun, eller mellan olika familjerättssekreterare för den delen. Är lite orolig för vad de kommer att säga om min vikt och mitt blodtryck. Äter bt-mediciner som håller bt i chack, men jag kan slå vad om att det kommer vara förhöjt när jag ska göra läkarundersökningen för att få intyg. Pga av pco är jag dessutom lite för rund även jag. Jag försöker hålla diet och har faktiskt lyckats gå ner ett par kilo, men BMI ligger på 28 idag. Spännande att er utr. är på G att bli klar. Håller tummarna för er. Hoppas du vill berätta hur det går Glad

Miss TN: Verkligen! Jag höll på att få en chock, men efter Gottelinas fina svar tidigare i den här tråden så känner jag mig vid gott mod. 

Idoli: Håller tummarna att även ni får komma igång snart! Har ni fått vänta länge? Det skulle vara spännande att höra hur ert uppägg blir med fam.rätten.
    Hej igen!

Ja det känns spännande... Vi var klar med utbildningen strax innan jul och skickade in papper på detta och ansökan i samma veva :) Ni då?
  • Idoli
    Bluetingle skrev 2011-02-14 21:55:47 följande:
    Gottelina: Ja, jag följer gärna dig också, på er väg i processen. Jättespännande! Glad Ser fram emot det där första mötet och att få lite mer kläm på upplägget. I den här stan tycks det vara väldigt olika från en stadsdel till en annan, så det är svårt att vet i förväg hur det kommer att se ut. (Den fantastiska pappersexercisen är väl dock densamma). Är det något man får lära sig genom detta är det byråkrati och tålamod.

Idoli: Vi hade ett informationsmöte med familjerätten för 11 månader sedan, ställde oss omgående i kö till föräldrautbildning som vi gick i maj-juni, skickade in intyg om godkänt utbildning i mitten av juni, och har väntat på att få påbörja hemturedningen fram till nu. från början trodde de att vi skulle få vänta i ca 3 månader, men det har tydligen uppkommit mer akuta fall för dem att handlägga och som har gjort att hemutredningarna för adoption har fått stryka på foten.  Idag är kön 8 månader men det går visst lite upp och ner. Får se hur lång handläggningstid de kommer att ha för själva utredningen, de verkar ha mycket att göra. Håller tummarna att er väntan blir kortare.

GreenGal: Vad skönt för er att veta så mycket redan nu. Här tycks det hela tiden komma så mycket annat emellan, att de har svårt att tala om när man ska få börja, och hur lång tid det kommer att ta när man väl har börjat. 
    Oj då fick ni vänta ett ganska bra tag då... Hm. Vi samtalade med familijerätten för ca en vecka sedan och de sa då att det var endast ett par/ensamstående före oss i kön och som utreddes i nuläget. Hon trodde att vi skulle få starta upp i mars, men vem vet, mycket verkar kunna ske och förändras!
  • Idoli
    leia83 skrev 2011-02-16 01:44:28 följande:
    hej på er.
    jag undrar øver en sak Vad ær det før papper som ska skickas från førsækringskassan? Jag har varit sjukskriven två ggr. Hur ser dom på det? ena gången før depression men det var några år sedan nu. Av vilka anledningar kan man få avslag i sin ansøkan?
    Din tidigare depression kommer troligtvis komma upp under utredningen, som jag har förstått det. Var det många år sedan? Jag tror inte att behöver leda till ett avslag! Vad tror ni andra?

Andra orsaker som tycks kunna ge avslag är: Ostadig ekonomi, vissa kroniska sjukdomar, för högt bmi och hälsa i övrigt, för hög ålder, ostadig relation, mm.
Svar på tråden Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning