• Bluetingle

Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning

Ska i dagarna påbörja medgivandeutredning. Fick vid telefonsamtalet när vi skulle boka in en tid för första möte även kort information om det kommande hembesöket, där de vill att vi ska ha 10-12 personer ur vårt sociala kontaktnät närvarande (referenter + övriga vänner och familj). Har någon erfarenhet av detta och vad det innebär?

• Svar på tråden Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning
  • gottelina

Japp! Här kallade de det för nätverksträff. Vi hade bara den närmaste familjen med och det skulle inte vara referenter. Referenterna skulle vara andra prsoner i vår närhet.

Jag tycker att träffen var toppenbra! Vår utredare informerade en massa som var viktigt för de närmaste att veta men som kan vara svårt att framföra själva, T ex hur viktigt det är att det är vi som är experter på vårt barn och på anknytning. Dessutom fick ju de anhöriga chansen att ställa frågor som kanske är svåra att svara på själva. Ibland känner man kanske att hela utredningen ifrågasätts. Varför en sån utredning när kreti och pleti skaffar barn som kaniner t ex...

Vår "Prussiluska" hade en liten kul grej, hon skickade runt ett block till dem som var med där de fick skriva en liten hälsning till barnet och där de skulle beskriva vilken roll de skulle spela i barnets liv. Detta ska sedan sparas i barnets akt så att det kan läsas i framtiden. Det var ganska hjärtevärmande för oss blivande föräldrar att läsa...

Lycka till!

• Bluetingle

Det låter ju jättebra! Jag fick vid samtalet en känsla av att de skulle höra sig för med våra vänner och familj hur de ser på oss som eventuella föräldrar och fråga ut dem om oss. Kanske jag bara missuppfattade utredaren. 

• gottelina

Du har nog inte fattat helt fel ändå men det handlar inte om ett förhör utan mer i samtalsform. Det är ju detta referenterna är till för. Det är ju du som bestämmer vilka som ska bjudas in och tar så klart bara med dem som har insett er förträfflighet som föräldrar. Flört 

Men det är inte ert nätverk som ska av avgöra om ni är lämpliga som adoptivföräldrar. Det har dom inte kompetens till. Vår utredare ville mer se vårt samspel med egna ögon och som sagt hjälpa oss att informera om vad som händer under en utredning och varför.

Jag tror faktiskt att du kan slappna av helt. Min erfarenhet av utredningen är att allt låter mycket värre än vad det är. Och då har jag verkligen lyckats stressa upp mig för både det ena och det andra men sen har det visat sig helt obefogat....

• Bluetingle
    Glad Jag tycker att jag har känt mig väldigt samlad och lugn hela vägen fram tills nu när beskedet kom att vi får börja. Är helpirrig, fast glad såklart. Det här har vi väntat på i evigheter. Nu när vi äntligen passerat flaskhalsen, så får man hoppas att bli godkänd... Är ni klara med er utredning?
  • Bluetingle

Både jag och min man tyckte förresten att hälsningarna till barnet som er fam.rättssekr. samlade in var väldigt fint :) 

• Miss TN

Oj, så många människor på plats samtidigt. För oss räckte det med att de ringde upp våra referenter en stund på telefon. Jag har aldrig hört talas om att så många ska vara med, men det verkar ju förekomma.

Hoppas det går bra för er

• gottelina

Vår utredning är klar och hon håller på att renskriva den nu. Vi har fått läsa första delen som handlar om bakgrund, familj, arbete, utbildning och ekonomi. Vi lät även dem på AC läsa och dom sa att det var fint och respektfullt skrivet. Vi kommer att åka till Asien på semester den 23:e och tills dess ska renskrivandet vara klart. Sedan skriver hon sitt utlåtande och sin rekomendation medan vi är iväg. Detta får vi läsa direkt när vi kommer hem och sen ett par dagar senare ska det vara inlämnat till arbetsutskottet och så fattas beslut den 29:e mars på Sau´s sammanträde.

När vi började vår utredning hade vi 2 utredare och dom sa att dom ville vara klara i December för sen skulle den ene vara föräldrarledig. Sen kom dom på att mitt BMI var för högt så jag blev tvungen att banta och skaffa mig ett nytt läkarintyg. Detta fick jag nu i januari så då tog det fart igen. Nu med bara en utredare. Vi kunde få en till men ville inte blanda in nån ny. Det var rätt hårt när de satte allt på paus och då kändes allt rätt hopplöst. Jag menar banta över jul?!! Men det gick!

Nu ska du nog inte låta dig skrämmas av vår historia. Vår kommun är känd för att vara krångliga och fyrkantiga. Jag har kontakt med 3 par från vår utbildning och deras utredningar har gått väldigt mycket mer smärtfritt än vår. Det är 3 olika kommuner!

Ni har en spännande tid framför er!

• Idoli

Hej!

Vad spännande att ni har fått datum för utredning... Vi har fått en hint om att våran kommer att starta någon gång i mars men inte mycket mera... Jag är också ganska så nervös...:)

• Bluetingle

Gottelina: Tack för din berättelse! Det är alltid spännande att få veta hur det gått till för andra, även om det tycks vara lite olika från kommun till kommun, eller mellan olika familjerättssekreterare för den delen. Är lite orolig för vad de kommer att säga om min vikt och mitt blodtryck. Äter bt-mediciner som håller bt i chack, men jag kan slå vad om att det kommer vara förhöjt när jag ska göra läkarundersökningen för att få intyg. Pga av pco är jag dessutom lite för rund även jag. Jag försöker hålla diet och har faktiskt lyckats gå ner ett par kilo, men BMI ligger på 28 idag. Spännande att er utr. är på G att bli klar. Håller tummarna för er. Hoppas du vill berätta hur det går Glad

Miss TN: Verkligen! Jag höll på att få en chock, men efter Gottelinas fina svar tidigare i den här tråden så känner jag mig vid gott mod. 

Idoli: Håller tummarna att även ni får komma igång snart! Har ni fått vänta länge? Det skulle vara spännande att höra hur ert uppägg blir med fam.rätten.

• gottelina
    Bluetingle skrev 2011-02-13 20:36:07 följande:
    Gottelina: Tack för din berättelse! Det är alltid spännande att få veta hur det gått till för andra, även om det tycks vara lite olika från kommun till kommun, eller mellan olika familjerättssekreterare för den delen. Är lite orolig för vad de kommer att säga om min vikt och mitt blodtryck. Äter bt-mediciner som håller bt i chack, men jag kan slå vad om att det kommer vara förhöjt när jag ska göra läkarundersökningen för att få intyg. Pga av pco är jag dessutom lite för rund även jag. Jag försöker hålla diet och har faktiskt lyckats gå ner ett par kilo, men BMI ligger på 28 idag. Spännande att er utr. är på G att bli klar. Håller tummarna för er. Hoppas du vill berätta hur det går Glad
    Ditt BMI kommer inte att ställa till några problem så länge du håller dig under 30. Jag låg strax över. Jag har också PCO men dock inte högt blodtryck. Kanske du kan hävda att det är lite förhöjt av nervositet när du gör läkarundersökningen. Det är ju en speciell blankett som ska fyllas i vid denna läkarundersökning. Den finns på socialstyrelsens hemsida så där kan du kika på den i förväg. Den liknar dom man brukar fylla i vid företagshälsan. En massa ja- och nejfrågor. Faktiskt inte nån större grej. Min läkare tog iof blodtrycket och ett urinprov och ett HIVtest men sen ställde han bara frågorna i ett rasande tempo, avslutade med att fråga hur mycket jag vägde och hur lång jag var + att han kastade till mig ett måttband och bad mig mäta midjan. Rena skämtet egentligen för 1000:-
    En av frågorna var om jag nyttjade droger. Jag frågade läkaren om han verkligen trodde att ngn skulle säga ja på det... Flört

Självklart kommer jag att berätta hur det går! Jag tror jag kommer skrika ut det över hela världen faktiskt! Jag följer gärna med på din resa också och läser gärna uppdateringar om hur det går. Vi är ju på ganska så samma ställe i processen! Kul att följas åt en bit på vägen.
Svar på tråden Erfarenheter av hembesök/medgivandeutredning