Bluetingle skrev 2011-02-13 20:36:07 följande:
Gottelina: Tack för din berättelse! Det är alltid spännande att få veta hur det gått till för andra, även om det tycks vara lite olika från kommun till kommun, eller mellan olika familjerättssekreterare för den delen. Är lite orolig för vad de kommer att säga om min vikt och mitt blodtryck. Äter bt-mediciner som håller bt i chack, men jag kan slå vad om att det kommer vara förhöjt när jag ska göra läkarundersökningen för att få intyg. Pga av pco är jag dessutom lite för rund även jag. Jag försöker hålla diet och har faktiskt lyckats gå ner ett par kilo, men BMI ligger på 28 idag. Spännande att er utr. är på G att bli klar. Håller tummarna för er. Hoppas du vill berätta hur det går
Ditt BMI kommer inte att ställa till några problem så länge du håller dig under 30. Jag låg strax över. Jag har också PCO men dock inte högt blodtryck. Kanske du kan hävda att det är lite förhöjt av nervositet när du gör läkarundersökningen. Det är ju en speciell blankett som ska fyllas i vid denna läkarundersökning. Den finns på socialstyrelsens hemsida så där kan du kika på den i förväg. Den liknar dom man brukar fylla i vid företagshälsan. En massa ja- och nejfrågor. Faktiskt inte nån större grej. Min läkare tog iof blodtrycket och ett urinprov och ett HIVtest men sen ställde han bara frågorna i ett rasande tempo, avslutade med att fråga hur mycket jag vägde och hur lång jag var + att han kastade till mig ett måttband och bad mig mäta midjan. Rena skämtet egentligen för 1000:-
En av frågorna var om jag nyttjade droger. Jag frågade läkaren om han verkligen trodde att ngn skulle säga ja på det...
Självklart kommer jag att berätta hur det går! Jag tror jag kommer skrika ut det över hela världen faktiskt! Jag följer gärna med på din resa också och läser gärna uppdateringar om hur det går. Vi är ju på ganska så samma ställe i processen! Kul att följas åt en bit på vägen.