• Kalinka

Omföderska med sekundär förlossningsrädsla?

Jag lider av sk sekundär förlossningsrädsla, dvs jag var inte rädd för att föda (bara normalt orolig) innan första barnet föddes, men pga en väldigt svår och traumatisk första förlossning så har jag i långa perioder inte ens klarat av att prata om eller höra andra berätta om förlossningar.

Jag har gått hos Aurorabm den här graviditeten, och det har hjälpt väldigt mycket (tillsammans med att jag själv försökt bearbeta det hela hemma), men jag är fortfarande väldigt rädd, och tycker att det känns skitjobbigt att jag ska gå igenom en till förlossning snart (jag är ännu mer rädd för snitt, så det är inte ett alternativ, om jag inte måste).

Är i v33, och har lite svårt att känna igen mig i böcker som "Rädd att föda" etc, eftersom de lägger så mycket fokus på primär förlossningsrädsla, och den rädsla jag känner är inte så diffus som vid primär förlossningsrädsla. Jag har något väldigt konkret att vara rädd för.

Finns det fler som jag, som också har ett behov av att prata av sig?

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Svar på tråden Omföderska med sekundär förlossningsrädsla?
  • Superflugan

Jag..
    Är nästan panikslagen, i v21, men vill ha snitt, för tror mig kunna förbereda mig bättre om jag iaf vet när och precis vad som händer. 
    Här i Finland får man först kring v30 remiss till något som heter 'pelkopoli' rakt översatt rädslopolikliniken , låter det inte trevligt!
    Min BM försöker iaf hjälpa mig, och  försöker intala mig själv att det nog går bra denna gång.
    Har inget intresse för att  höra att vaginalt är det naturliga, det går så bra så. Tjohej det behöver det inte alls göra. 
    Kämpa på! 

• Flisan79

Skriver inte så mycket nu då jag sitter vid mobilen men jag hade som du inför förlossning nr 2. Tyvärr så blev inte den heller speciellt bra (trots att jag gick hela grav på psykosociala enhet på SÖS' och hade en förlossningsplan därifrån men som lästes försent!?)
    Är nu gravid med nr 3 och kommer få göra samma prosidur igen. Är dock bara i v12

• karet

Jag har precis som dig. Visste bara inte att det kallades sekundär förslossningsrädsla.
    Jag såg enormt mkt fram emot min första förslossning men den slutade med vad som gör mig kändes som ett enda långt övergrepp. Gynekologundersökning är inte att tänka på alls längre.

Är gravid igen nu och vet inte alls hur jag ska klara en till förslossning. Vill inte ha snitt men vill heller inte föda vaginalt. Ska gå i klaragruppen här och jag hoppas de kan hjälpa mig.

• Gasolina

Jag är inte gravid än men vi jobbar på det. Dock är jag nervös redan nu.. inte bara över förlossningen men jag blev sydd efteråt och barnmorskan sa inte till innan hon bedövade vilken blev en chock då jag låg och gresade med min nyfödde son i famnen. 6 månader senare gick jag på efterkontroll som slutade med att jag samma dag fick sys om... jag ryser bara jag tänker på det :/

www.bokig.blogg.se - sanna böcker!
  • Kalinka

Det var några veckor sedan jag skrev trådstarten. Är nu i 38+0 och har gått på Aurorasamtal och även till läkare på spec-MVC. Kommer att sättas igång senast nästa vecka, och känner mig faktiskt ganska lugn och fokuserad, tack vare Aurora-bm och läkaren.

För mig känns en planerad vaginal förlossning, som en bra lösning, även om jag är beredd på att en igångsättning kan bli tuffare. Men det känns värre för mig att komma in mitt i natten till förlossningen och ingen är förberedd på att jag kommer. I mitt fall är det så att läkaren också helst vill ha mig där på dagtid, pga den tidigare förlossningen.

• broglo

Jag känner igen mig! Är i vecka 16 nu och har fått kallelse till aurora-BM i april för ett inledande samtal. Än så länge håller jag det hela lite ifrån mig, men är beredd på att det kommer att "blossa upp" minnen och rädsla i samband med att jag börjar bearbeta och förbereda mig. I mitt fall ser jag inte heller kejsarsnitt som någon självklar utväg, utan hoppas på att kunna landa i en planerad, vaginal förlossning (med igångsättning och samtidig epidural). Min "vanliga" BM nämnde dock kejsarsnitt som en möjlig tanke (fast då mest utifrån att jag sprack så mycket sist och av omtanke om min sfinkter). Men... jag tycker den tanken känns rätt obehaglig just nu. Vi får väl se.

Har du några tips inför aurorakontakten? 

• Aprilmamma83

Kalinka: jag ska också sättas igång nästa vecka. Jag har bara gått hos spec mvc och är i v.37 och haft massor med komplikationer. Detta är mitt andra barn.
    Är du mogen för att sättas igång?
    Jag kommer inte att vara det och jag är jätte nervös.

• Kalinka

Jag fick en son förra veckan, efter igångsättning där de tog hinnorna direkt. Jag tyckte faktiskt att förlossningen just nu känns som en positiv upplevelse, även om det går upp och ner. Det gjorde fruktansvärt ont, och de sista 5 cm öppnade jag mig på 1,5 timme utan någon smärtpaus, och sedan var själva krystningen fruktansvärt jobbig och plågsam, men tog ändå bara 20 min. Mitt i krystningen så tänkte jag "jag klarar inte det här, barnet kommer bli kvar här, på väg ut, och de kommer få avliva mig", men sen fick jag tillbaka lite krafter, och lyckades faktiskt slutföra det hela.

Trots att det smärtmässigt snarare var värre än förra gången, så tyckte jag att hela förlossningen kändes på ett helt annat sätt. Jag hade tät kontakt med Aurorabm på slutet, och hade mobilnumret till läkare på Spec-MVC, så att jag kunde ringa honom. Väl på förlossningen så hade jag en bm inne hos mig hela tiden som jag kände att jag behövde det, och på slutet var de tom 2 bm. Jag kände att jag fick stöd och även om allting inte blev precis som jag hade tänkt mig, så kändes det ändå ok, för de komplikationerna som jag var mest rädd för (som hände förra gången) lyckades de undvika, och jag behövde inte skiljas från barnet den här gången.

Jag skulle gärna vilja ha 3 barn, och känner att det nog faktiskt skulle vara möjligt för mig att föda en gång till, kanske inte snart, men om några år. Förlossningsrädslan är inte borta, och jag kommer nog behöva en liknande plan även nästa gång, om det blir någon, men rädslan är ändå hanterbar nu, något den inte var tidigare.

• broglo

Vad fint att läsa!
    Vad hade du för smärtlindring? (Ifall du vill och orkar berätta mer, strunta i det annars!) 

• Kalinka
    broglo skrev 2011-04-02 21:08:39 följande:
    Vad fint att läsa!
    Vad hade du för smärtlindring? (Ifall du vill och orkar berätta mer, strunta i det annars!) 
    Jag fick själv välja om jag ville ha en EDA från början, och valde bort det, eftersom jag ville prova om det gick utan. (förra gången fick jag en EDA väldigt tidigt, som fungerade jättebra) Jag fick en partiell sfinkterruptur förra gången, och var rädd att inte känna krystningen ordentligt, så jag ville helst pröva utan.

Jag klarade mig med profylaxandning ganska länge, men sen smällde det till, och det gick väldigt snabbt från det att jag började med lustgasen tills att bm föreslog EDA. Sen gick de sista 5 cm så fort, att narkosläkaren var färdig med EDA:n lagom tills att jag fick krystvärkar, så den var rätt poänglös.

Jag ångrar inte att jag valde bort EDA:n, trots att det gjorde så innihelsikes ont den här gången. För mig var inte själva smärtan det som skrämde mest, men om var det som kändes värst så skulle jag absolut velat ha en tidig EDA.

För mig är de största rädslorna att känna sig övergiven av personalen, och att behöva skiljas från min man och barnet, och det togs verkligen på allvar.

Om jag ska ge tips inför Aurorakontakten, så är det att verkligen försöka fundera igenom (gärna tillsammans med partnern), vad som är de absolut största rädslorna, och att försöka fokusera mest på dom. Oavsett hur man gör kommer alla önskemål inte att kunna uppfyllas, och då är det viktigt att personalen vet vad som är viktigast för dig. Sen kan man nämna mindre viktiga saker också, men man måste vara beredd på att allt kanske inte kommer att bli som man tänkt sig.
Svar på tråden Omföderska med sekundär förlossningsrädsla?