• Lillstoran

FSH och AMH- fertilitet?

Denna tråden var intressant, vill gärna läsa mer om detta. AMH värdet kan variera månad för månad samt beroende på cykeldag. Jag fyller 40 år inom ett par månader och ska precis starta IVF.

• Lillstoran

Nope, har tagit det 2 månader på raken, helt olika cykeldagar. Enda skillnaden var att första gången hade jag ätit Pergotime undr flera månader. Det var anmärkningsvärda variationer i provsvaren. Har även haft det så med TSH värde, 1,3 och nästa månad 3,0! Nu kan det naturligtvis vara så att någon råkat förväxla mina provsvar. Det är nästan så jag börjar undra, även läkaren reagerade för att det var så stor variation i samma prov månad till månad. Dock ville han inte ta om provet igen. Dock såg jag själv hur klisterettiketten fästes på röret. Progesteronvärdet var vid 38 år 32 och nu vid strax 40 år så var det 45. Styr om ägglossning inträffat. Mitt FSH var 2,1 och AMH - värdet var 2,9. Läkaren tog nyligen om proverna jag tog i feb-2011. Fastän jag blivit äldre har vissa värden förbättrats. Sedan kan olika lab mäta olika. Men får man för dåliga värden försök få läkaren att ta om provet vid 3 månader vid olika dagar om det gäller AMH. Jag litar inte riktigt på prover eftersom jag fått så storan variationer.

• Lillstoran

Det är säkerligen riktigt, dock så har mitt AMH värde verkligen varierat. Pergotime, mediciner etc. kan påverka värdet. Så det är lustigt nästan så jag tror att de förväxlat mina prover med någonannans. Såg ju dock hur klisterlappen sattes på provröret så det är i så fall väldigt märkligt.

Svar på tråden FSH och AMH- fertilitet?