• Anonym (Undrar)

FSH och AMH- fertilitet?

Om man är 42 år och har ett FSH på 14 och ett AMH hormon på 0,86 hur stor (liten!) är chansen att bli gravid naturligt eller genom IVF. Vad jag hört så är ett FSH på 14 "värre" om man dessutom är gammal som jag. Någon som vet något om hur man ska tolka provsvaren? Vad är det egentligen AMH visar?

• Svar på tråden FSH och AMH- fertilitet?
  • Pimpinellan

FSH visar äggreserven och AMH äggkvaliteten. IVF efter 42 är ovanligt eftersom oddsen är låga och med FSH på 14 görs det inte alls. Men det betyder inte att det är omöjligt att bli spontant gravid,man får fortsätta kämpa.

• Anonym (undrar också)
    Pimpinellan skrev 2011-02-11 14:34:11 följande:
    FSH visar äggreserven och AMH äggkvaliteten. IVF efter 42 är ovanligt eftersom oddsen är låga och med FSH på 14 görs det inte alls. Men det betyder inte att det är omöjligt att bli spontant gravid,man får fortsätta kämpa.
    Men om FSH är äggreserven, varför försöker somliga då få ner värdet med akupunktur och liknande? Man kan ju inte få fler ägg?
    Jag har aldrig  blivit klok på det här värdet vad det egentligen visar.
    Och varför skulle det vara bättre med IVF om man har dålig äggreserv/dåliga ägg? Som jag har förstått det gör ju IVF bara att man plockar ut fler ägg samtidigt, men dessa ägg hade väl troligen släppt ändå naturligt fast under ett längre förlopp? Men "slösar" man inte då på äggen om man tar ut flera samtidigt?

Hoppas jag inte stal din tråd nu TS, men tycker det är så svårt att få ett vettigt svar på vad det verkligen betyder.
  • Anonym (undrar också)

Pimpinellan, menade för övrigt inte att ifrågasätta ditt svar, försöker bara få fram en mer nyanserad bild och du verkar insatt.

• Ankaja
    Pimpinellan skrev 2011-02-11 14:34:11 följande:
    Detta är tyvärr felaktigt.

AMH-värde anger äggreserven och den ska vara över 0,7. Så AMH-värdet bör inte vara ett hinder i detta fall. (Har själv ett AMH-värde på 0,529 dvs dålig äggreserv men har ändå fått möjlighet att genomgå IVF-behandling, sprutstart i mars för mig)

FSH-värdet ska inte vara över 10. Vad jag förstår så innebär ett värde på 14 inte att det är helt omöjligt att bli gravid men att det är svårare. FSH-värdet är jag dock inte lika beläst på som AMH-värdet

Lycka till!
  • Pimpinellan
    Anonym (undrar också) skrev 2011-02-11 14:38:05 följande:
    Men om FSH är äggreserven, varför försöker somliga då få ner värdet med akupunktur och liknande? Man kan ju inte få fler ägg?
    Jag har aldrig  blivit klok på det här värdet vad det egentligen visar.
    Och varför skulle det vara bättre med IVF om man har dålig äggreserv/dåliga ägg? Som jag har förstått det gör ju IVF bara att man plockar ut fler ägg samtidigt, men dessa ägg hade väl troligen släppt ändå naturligt fast under ett längre förlopp? Men "slösar" man inte då på äggen om man tar ut flera samtidigt?

Hoppas jag inte stal din tråd nu TS, men tycker det är så svårt att få ett vettigt svar på vad det verkligen betyder.
    FSH varierar ofta naturligt så egentligen är det fel att döma ut nån grundat på ett värde tagit en enda gång. Men har man flera gånger testat och fått högt FSH är oddsen tyvärr dåliga vid IVF. Lägre FSH betyder fler ägg kvar,men jag tycker som du att om man har ett visst antal har man ju så i praktiken blir det ju att man får lättare att bli gravid om man får ner värdet,man får även ut fler ägg vid IVF och får därmed större chans. De ägg man tar ut vid IVF hade ändå gått till spillo den månaden eftersom alla kvinnor har ett visst antal äggblåsor på g s.a.s varje månad. Man förlorar inga ägg man skulle lossat senare. Min läkare hakar aldrig upp sig vare sig på FSH eller AMH för han säger att det visar ingenting om vem som i slutändan ändå blir gravid. Han hade en kvinna som gjort 6 IVF:er,aldrig varit gravid,fyllt 43 och sen fick barn spontant! Allt är möjligt så länge man ägglossar. Till slut kan guldägget komma-det är mitt hopp i vart fall.
  • Pimpinellan
    Ankaja skrev 2011-02-11 14:46:36 följande:
    Detta är tyvärr felaktigt.

AMH-värde anger äggreserven och den ska vara över 0,7. Så AMH-värdet bör inte vara ett hinder i detta fall. (Har själv ett AMH-värde på 0,529 dvs dålig äggreserv men har ändå fått möjlighet att genomgå IVF-behandling, sprutstart i mars för mig)

FSH-värdet ska inte vara över 10. Vad jag förstår så innebär ett värde på 14 inte att det är helt omöjligt att bli gravid men att det är svårare. FSH-värdet är jag dock inte lika beläst på som AMH-värdet

Lycka till!
    Jag har fått lära mig tvärtom: FSG ägg kvar och AMH kvaliteten. Skit detsamma,jag tror inte på siffror och statistik för jag har sett massor med exempel på att det inte funkar så i praktiken. Kan man få tvillingar vid 48 utan att ha barn innan är allt möjligt,likaså om man får barn efter 21 års försök.
  • Anonym (undrar också)

Ja länge leve hoppet och miraklen! Jag blev trots mitt FSH på 16 gravid spontant i somras, men detta slutade tyvärr i ett MF.
    Hoppas på fler mirakel.

• Pimpinellan
    Anonym (undrar också) skrev 2011-02-11 14:57:34 följande:
    Ja länge leve hoppet och miraklen! Jag blev trots mitt FSH på 16 gravid spontant i somras, men detta slutade tyvärr i ett MF.
    Hoppas på fler mirakel.
    Fler barn åt folket (folket= vi över 40,speciellt vi utan barn)!!
  • Anonym (Undrar)

Tack för svar. Någon som har något att tillägga?

• Castor1

Hej!
    Jag har Amh 0,1 (superlågt!) och FSH 13. Född 1975. Spontant gravid i okt/nov, dock missfall v.5. Jag får göra IVF via landstinget, så jag tycker att du definivt ska prova!
    Gör ultraljud och kolla antal folliklar, det ger en mer dynamisk bild då FSH kan variera (som är äggkvalitén) och AMH-värdet är nytt och inte så mycket forskat på ännu. Dessutom betyder inte lågt amh (äggreserven) alltid att kvaliteten är dålig... Jag har mellan 4-10 folliklar varje menscykel så därför har de inte dömt ut mig (ännu...). Påbörjar IVF i mars.

Lycka till! 

Svar på tråden FSH och AMH- fertilitet?