FSH och AMH- fertilitet?
FSH visar äggreserven och AMH äggkvaliteten. IVF efter 42 är ovanligt eftersom oddsen är låga och med FSH på 14 görs det inte alls. Men det betyder inte att det är omöjligt att bli spontant gravid,man får fortsätta kämpa.
FSH visar äggreserven och AMH äggkvaliteten. IVF efter 42 är ovanligt eftersom oddsen är låga och med FSH på 14 görs det inte alls. Men det betyder inte att det är omöjligt att bli spontant gravid,man får fortsätta kämpa.
Jag säger som min läkare ofta sagt: ingen vet vem som i slutänden får barn av alla dessa "utdömda" fall. Man ska aldrig säga aldrig! Han har inte en gång på tre år antytt att jag borde testa FSH eller AMH för det säger inget om min chans egentligen. Kanske är siffrorna dåliga,jag har inte gått till ET tre av fem ÄP,men likafullt blivit spontant gravid några gånger,bl.a alldeles nyligen. Har regelbunden mens och jättetydlig äl och så länge man har det finns det en chans. Det finns ju de med jättebra värden som inte lyckas ens med flera IVF:er så jag tror det beror på så mycket mer än några värden som inte ens läkarna är ense om betydelsen av. Också börjat tänka ännu mer på vad jag äter. Feta mejeriprodukter t.e.x ger bevisligen bättre äl. Vi ger då aldrig upp!