• imsel

"anonyma" vagnmissbrukare

s07 skrev 2011-11-10 13:00:47 följande:
    Var kan man bäst annonsera om byte av vagn? Har en baby jogger city mini 2 mån gammal m 4 hjul men vill byta till en rejäl bra
    Sittsulky m liggläge typ emmaljunga, kronan.

Har ni inte nån lokal köp och bytessida där du bor?
    Här i Kiruna har vi kiruna.cc där nästan alla lägger sina annonser ist för tex Blocket. Annars skulle jag väl säga Blocket. 
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Jo, hjulen ska man sätta på ett visst sätt.
    Det ska finnas färgluttar på själva vagnen där hjulen ska sitta.
    Fast bara det går att sätta i bromsen ordentligt så tror jag inte det ska vara så noga.
    Har inte sett nån skillnad på hjulen iaf.

Fjädringen kanske inte är superbra, men det tycker jag inte heller behövs på en sittvagn som används av lite större barn.
    En pluttebebis skulle jag nog vilja ha lite mer fjädring till.
    Jag älskar våran sulky Hjärta
    Skulle inte vilja ha nån annan vagn att ha på vintern. Men på sommaren däremot skulle det suttit fint med en vagn med svängbara hjul, men det hade jag inte riktigt ekonomi till, och nästa sommar hoppas jag att vi inte behöver ha vagn så jätteofta.         

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-10 23:14:30 följande:
    nej jag har inte märkt någon skillnad på hjulen heller, enda jag såg var att de förra ägarna hade satt på däcket på ena hjulet åt fel håll, men det är lätt åtgärdat. 

Vi kommer behålla nitron så då kan jag växla mellan 4 fasta och 2 svängbara, fast en nitro med lufthjul skulle vara häftigt. :)

Får se om jag kan övertala sambon senare i vår om att sälja den här och köpa en helt ny, var en bra affär ändå tycker jag med vagn, terränghjul, dyna, fångstrem, hjulskydd och regnskydd för 2000kr. För den är i fint skick. 

Är det sånadär jättestora terränghjul eller duovagnshjul?
    Jag skulle gärna ha duovagnshjul till sulkyn, tror det skulle gå ännu lättare att köra på vintern.
    Men terränghjul måste ju se helt sjukt ut att ha på vagnen??
    Har du nån bild med terränghjulen på?   
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Fast jag tycker att kronan kunde gjort så man kan pumpa däcken med vanlig cykelpump!
    Jag får antingen låna kompisens kronanpump eller promenera till OKq8 med punka och pumpa..

Skulle beställa pump när jag beställde nya innerslangar, men då var den givetvis slut.
    Samma nu när vi hade ganska gott om pengar, då var den också slut.
    Frakten är ju så hila dyr om man bara ska ha nåt billigt.     

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-13 09:19:29 följande:
    japp, men det är så trångt vid ventilen den står inte ut utan pekar rakt upp så man måste ha en med ett litet munstycke eller med mjuk spets. Jag stannade på en mack påväg hem när vi hade köpt vagnen för att pumpa. Testade sen när jag kom hem men det gick inte med våra pumpar. 

Men här finns en som borde fungera www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164... tänkte åka och köpa vajerlås och sätta på vagnen, kan se om pumpen kan passa också. 

köpte en sån för några veckor sen men den passar inte..
    och att det ska finnas överallt?
    jag har letat på mackar och claes o, men hittar inte en enda..  
    april 09 kom min bebbe
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-13 15:12:01 följande:
    Skruvade du fast delen på slangen på ventilen? Jag köpte en idag eftersom det passade och man får skruva fast änden på slangen på ventilen och se till så det är hårt åtdraget då gick det finfint att få i luft. Jag provade på de små standardhjulen för att se om det gick och det var inga problem. 

Har du kvar pumpen så testa igen.  

Vilken del har du i då?
    Slangen hade jag i men..sen då?
    Det måste ju liksom vara en "pigg" inne i pumpdelen..  
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Sen vågar jag inte pumpa ifall det inte går för då åker luften ur och vad gör jag då?

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Jag skulle prova det, men det är för trångt för att jag ska kunna skruva dit den. Åh så irriterande.. Går säkert om jag lyckas böja ventilen på hjulet, men jag hade så dåligt tålamod när jag höll på så jag gav upp Flört
    men då vet jag att det funkar när jag väl får punka iaf. TackGlad 

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Nä för ventilen pekar rakt mot mittengrejen på hjulet Obestämd

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    t0va skrev 2011-11-13 23:30:09 följande:
    måste testa imorgon, minns inte om den jag pumpade var sned. Det är riktigt trångt i alla fall, man borde ha någon som är vriden. 

Men kronans pump ser väl likadan ut med en snabel eller är den lättare att få fast?  

Den ser likadan ut, men jag tror att metalldelen som är runt slangen är lite kortare.
    Inte mycket för jag minns att det var lite knepigt med den men, men inte så trångt som med denna pumpen.
    Alltså att delen mot ventilen blir kortare när man böjer än på den pumpen.
    Om det är nån som förstår hur jag menar    
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Hallåj! Vet inte om jag ställt frågan här.. Har frågar i Fb-gruppen för längesen men jag minns inte om jag fick något bra svar.. Är det någon som vet vilka slags hjul som passar Brio sitty? Ev så kommer vi köpa en ny eller beg sitty, men jag skulle helst vilja hitta andra hjul till den. Helst gummihjul men det är ganska svårt att få tag på va? Men om jag vet vilka hjul, både nya och gamla, som kan passa på en sitty så skulle det bli enklare att hitta, eller så jag vet vad jag ska titta efter.

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    yodi skrev 2013-03-17 15:49:22 följande:
    någon här som har eller har haft en brio spin och vill dela med sig av lite erfarenheter?

Vi har en, köpte beg för ca ett år sen, men har inte använt den så mycket.
    Men jag tyckte den var lite smidigare än våran kronan sulky, om man tex går på stan, alltså mer inne än ute.
    På gräs och sånt tyckte jag inte alls att det gick bra, fast det bara var tex genvägar som tog en halv minut, då gick jag hellre runt.
    Och så tyckte varken jag eller sonen om att det var så trångt under bygeln, skorna fastnade jämt.
    Men då var han också 3 år när vi köpte den, och vägde nog 15-16kg då, så till mindre barn funkar den nog bättre.
    Gillade dock det sköna gunget den har, det har inte Kronan.     
    april 09 kom min bebbe
  • imsel

Nu håller jag på å glor vagnar halva dagarna igen Skäms

Ja, våran son är precis fyllda 4 år, och väger ca 18kg, men vagn behöver vi.
    Så lite tips från er tar jag gärna emot Glad

Vi har inte bil/körkort.
    Så vi promenerar mest, och åker buss. Får skjuts ibland.
    Samt att sonen fortfarande behöver sova en stund på dagen. (oftast bara 15-30min)

Vi har ju en Kronan sulky som vi alla älskar. (och en spin men den kändes inte lika smidig när han väger så mycket, och att vi inte orkar med att skorna fastnar när han ska i och ur vagnen. Så den ska vi sälja)
    Men det vore skönt med nån annan, smidigare och lättare vagn.

Helst en som man kan bära ibland. Så man slipper vänta på nästa buss om det redan är fullt med vagnar i bussen.
    Men det verkar inte finnas så mycket att välja bland om barnet väger mer än 15 kg..
    (Om man dessutom vill ha en lätt vagn)

(jag länkar till recensioner av vagnarna i barnvagnsbloggen)
    Har dock kollat på tex Babyzen yoyo , Quinny yezz
    Men de har båda en maxvikt på 15kg, och yoyo har väldigt kort ryggstöd (hittar dock ingenstans mått!) och yezz har ingen varukorg.

Sen har jag även kollat på bla Babyjogger city mini 3 hjul/ 4 hjul / GT, de väger något kg mindre än våran kronan, men de blir ungeför lika stora ihopfällda, men de har högre maxvikt.

Finns det ingen bra lätt vagn som klarar mer än 15 kg, som inte är för dyr?
    (Har kollat bugaboo bee+, men den är för dyr, och det finns inga såna beg. här)      

april 09 kom min bebbe
  • imsel

Så frågan till er är alltså vilken vagn ni skulle köpt?
    Skulle ni ens köpt någon vagn?

Sonen kan ju gå, även om han helst sitter i vagn om vi har med en, och det har vi ju nästan jämt.
    (Tänker att om vi kan fälla ihop den så kanske han börjar promenera mer)
    Men samtidigt måste vi alltid ha med den, så att han kan vila, samt när man går längre sträcker, vilket vi ju gör om vi tex ska handla eller hälsa på någon.     

april 09 kom min bebbe
  • imsel
    Genuin skrev 2013-05-20 22:15:08 följande:
    Vet att du skrev att Bugaboo Bee är för dyr, men det är den ultimata vagnen, tål hur mycket som helst. Vi brukade köra bägge två i den när vi är på semester.. plus att jag har suttit i den på tex fotbollsträningar etc. Kanske du kan köpa en på blocket och få den skickad till er? Min nu 7-åring satt i den nyligen när vi var på semester, inte ens särskilt tung att köra (vi hade med vagnen till lillasyster innan alla börjar undra...)

Jaså :) Har hört så många säga att den känns så himla klen.. Har ju ingen butik här, hade annars klämt och provat vagnar. Jättesvårt att veta vilken man ska köpa när man inte kan kolla på den först..
    april 09 kom min bebbe
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare