Inlägg från: Amlin |Visa alla inlägg
  • Amlin

Ta reda på kön eller inte

Vi har inte tagit reda på kön, även om det nu börjar vara lite lurigt för barnen är stora och jag gör ultraljud ganska ofta.

I grund och botten handar det om att vi inte tycker att könet är så viktigt. Barnen har de kön de har och vi kommer inte förbereda oss på något annorlunda sätt, handla annorlunda eller göra något annat beroende på o mdet är en av varje, pojkar eller flickor. Dessutom tycker jag att det är roligt och spännande att gissa och spekulera kring vad de har för kön, vilka de är, hur de ser ut, vad de kan passa att heta, om de är lika storasyster och alt sånt som man inte vet innan de kommer ut.

Det enda jag nog verkligen hade tyckt var svårt hade varit om vi fick veta könet, började tänkta på barnen som ett bestämt kön och om det sen hade visat sig inte stämma. Det hade rört till det i skallen på mig. Så vi väntar.

• Amlin
    Janna84 skrev 2011-02-10 17:09:48 följande:
    Tror du verkligen att man vill ta reda på könet när bebisen ligger i magen för att börja planera hur barnet ska bli pojke eller flicka när det kommer ut? Här var det ren nyfikenhet som gjorde att vi ville veta och vi kommer även ta reda på könet den här gången. Respektera andras val att ta reda på könet innan förlossningen och döm inte föräldrarna utifrån det valet.
    Nu var det inte mig du ställde frågan till men jag skrive ändå.

Det jag tycker är otroligt svårt att förhålla mig till är att just det du kommenterar tas upp så otroligt ofta, många säger "Ja nu ska vi få veta könet och då blir det så mycket lättare att handla och fixa rummet." Så ja, väldigt många verkar ta reda på könet just för att kunna förbereda de praktiska sakerna och då skapar man ju ett kön.

Sen kan jag tänka mig att det finns massa andra anledningar till att ta reda på könet utöver detta, men det är tveklöst det vanligaste argumentet jag har hört om varför man tar reda på kön.
  • Amlin
    Janna84 skrev 2011-02-10 17:38:23 följande:
    Jag brukar fråga om blivande föräldrar tagit reda på könet men jag har aldrig frågat varför. De flesta svarar dock att de valt att inte ta reda på könet men ändå kommer de med ett barn i babyrosa eller babyblått några veckor efter förlossningen...
    Hihi, ja så kan det ju också vara. Handla kan man ju göra både innan och efter förlossningen.
Svar på tråden Ta reda på kön eller inte