Inlägg från: mia1980 |Visa alla inlägg
  • mia1980
    Danitra skrev 2011-02-10 11:16:25 följande:
    Så du tar inte redan på könet efter förlossningen heller?
    Men det är ju ingen skillnad på mina känslor för bebisen eller hur jag kommer att behandlar bebisen om det är en flicka eller pojke. Behöver inte ha reda på det så länge bebisen är i magen. Så det är bara skillnad på vilka namn bebisen ska få och sen vad släkten kommer köpa för saker. Jag kommer att uppfostra mitt barn på det individuella sätt det kräver ändå, inte som flicka eller pojke...
    mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • mia1980
    Augustiblomman skrev 2011-02-10 11:28:56 följande:
    Inget kön är bättre eller sämre än det andra, så på det sättet spelar det ju ingen roll. Men när jag var gravid ville jag veta ALLT om mitt barn! Ingen kunde säga ett dyft om ögonfärg eller musikalitet eller om någonting annat, som ju inte heller är viktigt, men som gör mitt barn till just MITT BARN, en unik person som jag längtade efter och ville lära känna!  (Hoppas ni förstår vad jag menar!)
    Men det är ju just allt det som är unikt som är det spännande i att lära känna den nya individen sen när den väl kommit ut. Om det är en flicka eller pojke kvittar ju egentligen, för en pojke kan gilla dockor och flicka bilar eller tvärrt om... eller varför inte musik eller sport, hästar eller fotboll, rött eller grönt, rock eller pop, finns mycket man vill veta men inte kan ta reda på innan och egentligen är det allt detta som gör barnet till just det barn det är, inte vilket kön det har.
    Att få reda på att det är en flicka och bara ha rosa saker i bebisrummet skulle göra mig tokig, här kommer sakerna vara VÄLDIGT blandade i färg och form. Eller blått om det skulle vara en pojke i magen.
  • mia1980
    Danitra skrev 2011-02-10 12:25:23 följande:
    Jo, men varför ta reda på könet överhuvudtaget då? Vad är skillnaden på att ta reda på det i v. 18 eller efter förlossningen?

men varför ta reda på något innan som syns väldigt tydligt när bebis är ute??

hälsan är det viktigaste för mig och jag vet redan nu att det kommer bli 4 UL till för mig denna gången så möjlighet att se det har jag, men jag MÅSTE inte veta innan.

• mia1980
    Danitra skrev 2011-02-10 13:50:53 följande:
    För att man vill?

Måste, måste man ju inte men man kan ju verkligen tycka om att kunna benämna barnet "han" eller "hon", kanske använda ett namn och dessutom reflektera över hur det kommer vara att ha en son resp. en dotter redan innan. 
    Men jag har inte sagt att andra inte SKA göra det men JAG har inte det behovet. För MIG kvittar det.
    DU eller andra får göra precis hur NI själva vill. I don´t care...
    För MIG kvittar det om det är en han eller hon där inne, det är min Bebis. Sonen var en Plutt och jag tog inte reda på könet då heller. Jag tycker att det är spännande att jag ska få lära känna allt om min Bebis när den väl kommer och innan dess bryr jag mig bara om att Bebis mår bra och gör allt i min makt för att den ska det.
  • mia1980
    Janna84 skrev 2011-02-10 17:09:48 följande:
    Jag förstår inte alls ditt inlägg/resonemang. Jag avskyr allt som är uppdelat i pojk- och flicksaker och blandar både kläder och leksaker hej vilt vilket uppskattas av min son som nyligen valde ut en lila tröja på lindex (han är 3 ½ år). Vi tog reda på könet och det handlade inte alls om hur barnrummet skulle inredas (som för övrigt har alla möjliga klara färger, även rosa) eller vilka kläder som skulle inhandlas. Självklart blev det lättare att planera namn men det var inte därför vi ville veta. Tror du verkligen att man vill ta reda på könet när bebisen ligger i magen för att börja planera hur barnet ska bli pojke eller flicka när det kommer ut? Här var det ren nyfikenhet som gjorde att vi ville veta och vi kommer även ta reda på könet den här gången. Respektera andras val att ta reda på könet innan förlossningen och döm inte föräldrarna utifrån det valet.
    Jag avskyr också att allt ska vara så indelat, det är ju upp till barnet vad det tycker om. Jag själv letade halva Sverige runt för en rosa tröja till grabben när han var 3 som inte hade flickigt mönster på sig utan var enfärgat men DÅ fanns det ingen alls. Fick även vänner och bekanta att kolla efter en sån till honom, för han VILLE ha en sån. NU finns det men nu vill han inte ha.
    Jag har sett trådar här på FL där mammor är rädda att dom inte ska kunna knyta an till barnen bara för att dom är pojkar, som om det är lättare bara för att det är en flicka... Man måste ju jobba för det.
    Jag har en sett de som tar reda på det för att de ska kunna köpa saker i en viss färg eller om dom vill ha en barnvagn i en viss färg.
    Själv tycker jag att man ska vara glad för att man överhuvudtaget kan få barn. Inte för att man får ett visst kön.
    Jag har nämligen även sett trådar som handlar om att dom skulle bli besvikna om dom fick ett visst kön...
    Jag dömmer inte heller föräldrar som tar reda på könet innan. Dom får göra som DOM vill.
    Jag är också nyfiken på om det är en flicka eller pojke som ligger där inne, men det är något jag vill spara tills jag får reda på det, precis som att få reda på om bebis gillar att lyssna på rock eller pop... Jag väntar tills det dyker upp.
    Men att kolla upp det av ren nyfikenhet är ju helt okej om man vill, men förldrarna ska då inte bli besvikna för att det inte är det könet som dom vill ha... 
    Hoppas jag har gjort mig förstådd lite tydligare nu...
Svar på tråden Ta reda på kön eller inte