Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Hur ger ni protoviten och Järnet?

Ett smart sätt är att blanda protovit, järn och lite lagom varm ersättning i en liten kopp (tex skyddslocket som brukar följa med flaskorna). Montera dinappen på kragen, men skruva inte på flaskan! Sätt sedan nappen i barnets mun i matningsposition, häll koppens innehåll ner i dinappen. När den lilla koppen är tömd sätter man nappen på flaskan och matar som vanligt.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 22:29:51 följande:
    Smart, men man ska inte ta järnet i sammanband med mat.
    Vi som matade varannan timme fick gärna ge i samband med mat, eftersom sonen inte öppnade munnen för NÅGOT annat än flaskan på långt över ett år Effekten är inte lika bra om man tar järn i samband med mjölkrik kost, men det är spädbarn vi pratar om här, alltså de är så små att de förmodligen inte äter något annat än mjölkkost...
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 22:29:51 följande:
    Smart, men man ska inte ta järnet i sammanband med mat.
    Och så lärde vi oss att göra på neo, alltså blanda ut i lite ersättning och ge i nappen, eftersom att barnet då slipper känna smaken, funkar finfint för kräsna barn. Man kan ju inte blanda ut i apelsinjuice direkt
  • cloudberry79
    oOMayaOo skrev 2011-02-10 23:18:50 följande:
    Jag skulle inte våga ge protivit på sked, det blir såna sjuka fläckar om man spiller.
    Niferexen också, jag fick slänga otaliga kläder med protovitspyor och niferexkräks på, det är som att det aldrig går bort, oavsett vilka superrengöringsmedel man använder!
  • cloudberry79

Protoviten fick vi ge tre veckor efter hemgång, då var sonen två veckor korr, då bytte vi till AD-droppar (jag tror att det normala är att man går över till D-droppar vid ungefär fullgången tid, någon får gärna rätta mig här!) Niferex skulle vi ge tills sonen var sex månader okorr, det verkar också vara rätt vanligt. Kontakta den neoavdelning ni låg på om du vill veta hur ni ska göra! Sonen är född 28+3.

Svar på tråden Hur ger ni protoviten och Järnet?