• MammaG

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Jag har eftergymnasial utbildning och läser varje kväll för min son, plus dagtid på helgerna, mer än sju gånger i veckan alltså. Jag tror dock att jag gjort det även om jag saknat den utbildning jag har, eftersom jag inte tror att det är den det handlar om. Jag tror förr det handlar om vad man är van vid från sin egen uppväxt.
    Min mamma hade bara sexårig folkskola och klättrade sedan högt i yrkeslivet genom internutbildningar (det såg ju lite annorlunda ut i yrkeslivet på -50 och 60-talet), och sin bristande utbildning till trots läste hon varje kväll för mig under min barndom, även ibland efter att jag själv lärt mig läsa eftersom det är en otroligt mysig samvaro med högläsning.

Så, som sagt, jag tror att mer handlar om vad man växt upp med för relation till böcker än vad man har för utbildning. Har flera exempel på att vad jag säger stämmer.
    Kanske är det till och med så att de som blivit vana vid att läsa som små är mer benägna att plugga vidare, så att kopplingen helt enkelt är "tvärt om". Man läser vidare för att man sedan barnsben är van vid litteratur.

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!