Inlägg från: VojneVojne |Visa alla inlägg
  • VojneVojne

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Axel är en egostisk gubbjävel som sviker sin fru, det äktenskapet är redan över den stunden han har träffat cecilia så han kan lika gärna strunta i sin fru o skilja sig! Jag jobbar med sådana personer och de förtjänar respekt lika mkt som friska personer! Blev riktigt förbannat när jag läste detta, det är ganska typiskt män, en kvinna skulle aldrig göra så mot sin man! ish! varför kan han inte vänta tills hon dör om han inte vill ha henne i sjukdom vilket han har svorit inför gud att han skulle göra det? Han gör absolut moraliskt fel tycker jag! Från min egen erfaranhet hur kännsliga dessa personer är så de kan känna av allt som pågår dock  kan inte  uttrycka fram det....

• VojneVojne

Rätt ska vara rätt, va det ok om kvinnan hade kancer o han gjorde detta dock hon visste inget? Va har ni för moral? Varför tänker man i detta land enbart friskas välbefinnande? Varför tar man ingen hänsyn o respekt för den sårbaras rättigheter som inte kan säga ifrån? Så länge säger man ifrån så kan man få sina rättigheter då är det ok men är du dement kör på du fattar inget ändå(!) jag menar då kan vi väl säga att det ok att bedra sina partner så länge du kan dölja? Jag bli mörkräd av det här egoistiska tankar! Jag ville absolut skilja mig med en gång om jag va i Cecilias stuation! Och om Axel älskade henne en gång o har ej ork nu skilj dig pga respekt för henne o sig själv! Vill helsa påbsom vän nån gång då o då är fine me inte bakom henne bara för att hon inte "fattar" är så ful så jag avskyr iden öht! Ish!

• VojneVojne
    Pejgan skrev 2011-02-12 10:30:22 följande:
    Sen funderade jag på hur jag skulle reagera om det var mina föräldrar och jag tycker helt ärligt samma sak. Jag skulle inte vilja att Pappa levde ensam i 20 år om Mamma blev så sjuk och jag skulle bli vansinnig om han ville skilja sig från henne av samma anledning
    Skulle du tycka att det ok att han hade sidan om?
  • VojneVojne
    Pejgan skrev 2011-02-12 16:14:03 följande:
    Om valen var att han skulle
    1. leva ensam och olycklig (under förutsättning att han VAR olycklig med andra ord)
    2. skilja sig från min mamma
    3. Leva med en kvinna som respekterade att han fortfarande älskar mamma

Så väljer jag alla gånger nr 3 ja.  Jag anser inte ens att det är "vid sidan om".
    ok... men varför nästan ingen tittar från den sjukas aspekt? jag verkligen jobbat med ahlzeimers sjuka personer i 10 år dagligen, jag vet hur de är ,de kanske inte känner igen ansiktet o dyl men de känner igen kännslor o de har fruktansvärt förmåga att känna av  va som händer.runt omkring sig...de har mkt stark sjättesinnet, om du tror att du  kommer undan utan att de märker nåt så tror du verkligen fel... men men alla har olika värderingar så är det bara respektera....
  • VojneVojne
    Miss Obsessive skrev 2011-02-13 18:45:21 följande:
    Jag har också arbetat med äldre som insjuknat i alzheimer/demens och även om det kan vara fantastiskt kul och givande att jobba med dessa personer, så går det aldrig någonsin att jämföra med att leva tillsammans med en person som drabbas av denna fruktansvärda sjukdom. En del klarar av det, andra orkar inte. Att tvingas se sin älskade livskamrat ersättas av en vilt främmande människa är straff nog, att dessutom behöva leva i ensamhet de sista åren av sitt liv för att "det borde vara så", det borde ingen utsättas för. Du får det att låta som att man vore en riktigt dålig och hemsk människa med vidriga värderingar för att man finner lyckan hos någon annan. 
    Nej missförstånd det inte så men att gå bakom ryggen tycker jag är vidrigt att man tror att hon ska inte begripa nåt så får väl tänka min egen glädje hon är ändå sjuk  o fattar inget...Känner man inget för den sjuka då går man vidare det ok! men att som han skulle skänka sin "kärlek" för hon behöver... jag tycker hela grejen är  bara dubbel moral, varken  skulle ville min mamma eller pappa skulle hålle på sånt, hade förstått mer om pappa sa att jag klarar inte att se din mamma så här jag skiljer mig än att ha en vid sidan om o ibland hälsa på mamma o vara "tjust" för min mammas skull! sorry jag är för ärlig för det! vem sa att livet är dans på roser?
    det är tufft för alla båda för henne och för honom.... så tänker jag...
  • VojneVojne

Genom att ha en annan är ju en indikation av övergivandet, vad ska han tillföra när han kommer dit? Ska han mata henne och gå på toa? Har man ingen känslor så kommer man sitter 2 timmar kanske några gånger i veckan tillför inget kan lika gärna kvitta! Jag jobbar utredning av såna har jobbat 10 år har varit med om en hel del och jag verkligen kräver respekt och omtanke för dessa personer! Även de är sjuka så de känner av kan lova er! En man va total borta men kände av min sorg och verkligen tittade på mig en sådant sätt att sa typ "va inte ledsen" o hade handen på min axel... Jag visste med en gång att han visste, är du orolig de känner av är du nervös, rädd, glad, tomt allt jag lovar er de känner av och beroende på din tillvaro formar dem sina! Tror ni verkligen att hon inte märker nåt om ni går bakom henne? Då tror ni fel! Jag klara inte det men alla får göra som de vill men jag tyker som det sägs i Sverige "ärlighet varar länge"

• VojneVojne

Ja ja det blir bra men om du skulle acceptera det så det fint men jag gör inte det så respektera detta tack!

• VojneVojne
    enny signatur skrev 2011-02-17 20:44:24 följande:
    Jag är nyfiken på varför det är fel. Kan du precisera dig?
    Det som sagts i tråden är att frun inte skulle förstå det och det inte heller skulle gå att få henne att göra och därför är det inte fel. 
    Fel för att det är oärligt, fel för att man försummar bort en dement person pga dennes sjukdom, dubbel moral om det va nån som va canser hade man inte gjort... Jag bara klara inte av att tro att demente fattar inget så kan man göra som vi känner så blir de lyckliga... Många tror att man gör en tjänst till kvinnan genom att dölja va han gör samt att gynna honom... jag begriper verkligen inte hur kan man tycka det ok? Sjilja och va med den andra o han ex frun som vän o hälsa på är det så svårt?
Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?