Inlägg från: Miss Obsessive |Visa alla inlägg
  • Miss Obsessive

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Kojbe skrev 2011-02-05 18:19:21 följande:
    I nöd och lust inte bara i lust men tråkigt så många väljer sitt ego när det väl kommer till den situationen.....
    Jag förstår inte hur du resonerar, hur kan det vara egoistiskt att vilja vara lycklig de 10-20 år man har kvar? Alzheimer/demens brukar kallas för de anhörigas sjukdom och det finns en anledning till det. Det är en oerhört stor sorg och påfrestning att sakta men säkert se den person man älskat och känt en gång tyna bort fort och lämna kvar endast ett skal, en total främling som förutom utseendet inte har några likheter med den själ som en gång fanns där. I nöd och lust betyder inte att man inte kan finnas där för varandra även om man lever isär, precis som att kärlek är så mycket mer och större än att  älska varandra passionerat en hel livstid. 
    Kojbe skrev 2011-02-05 18:17:56 följande:
    Tror inte det skadar någon... Hmmmm jag håller inte med där.
    Barnen tar skada av det  och de själva tar skada av det. Jag kan inte se eg vad åldern el sjukdomen ska ha med det att göra att det liksom blir ok? Men det är ju jag det.
    För min del så har jag lovat tills döden skiljer oss och jag anser ju att även om hon är sjuk är hon inte död så jag tycker ju han bör skilja sig isf. För om hon ändå skulle vara så förvirrad är det ett begrepp som inte spelar någon roll för hennes del.

Men för honom o de andra efterlevande gör det STOR skillnad.
    Men det är min åsikt.

Jag håller med vad carbe skrev   jättesvår situation för honom ja men ärligt talat man vet ju den dagen kommer o jag tror inte han idag skulle vara så glad i tanken om det varit omvänd situation att hans fru sprang iväg till första bästa o lämnar honom åt sitt öde.

Så min åsikt är NEJ det är inte ok.. Ledsen men så känner jag det iaf....
    Varför tar du för givet att barnen tar skada av att pappan inleder ett nytt förhållande? Eller att pappan "springer iväg till första bästa"? När någon insjuknar i alzheimer/demens, så är det i första hand familjen som drabbas, inte den sjuka. Att pappan lever känslomässigt och fysiskt med en annan kvinna, betyder inte att han lämnar sin fru "åt sitt öde". Han kan fortfarande finnas där för henne och vara det stöd hon behöver, samt hjälpa till med alla praktiska detaljer kring fruns vård. Det ena utesluter inte det andra! 
  • Miss Obsessive
    Insatt skrev 2011-02-08 10:06:43 följande:
    Jo, det är precis vad det betyder! Bara för att folk nuförtiden tar väldigt lätt på "tills döden skiljer oss åt" betyder det inte att det inte fortfarande har den grundläggande betydelsen! Det är ju inte som att man lever isär för att man separerat när det handlar om sjukdom!
    Hur mycket jag än försöker, så förstår jag ändå inte hur man kan tycka att en människa har förbundit sig att leva i olycka resterande delen av sitt liv om ens partner drabbas av en olycka/sjukdom av sådan art att personen "inuti" inte längre finns kvar. Även om lusten försvunnit, så kan han ändå finnas för henne i nöden- att han träffat en ny kvinna som gör honom lycklig och hel betyder inte att han lämnar frun helt åt sitt öde. Att älska någon och känna ömhet, ansvar och omsorg för honom/henne är fullt möjligt även om kärleken inte längre finns kvar. 
  • Miss Obsessive
    Insatt skrev 2011-02-08 13:37:10 följande:
    Vad har det med skilsmässa att göra?
    Vad då vad det har med skilsmässa att göra? Det är min åsikt  kring det etiska och moraliska dilemmat i TS. 
    I mina ögon spelar det mindre roll om han väljer att fortsätta vara gift med frun, eller om han ansöker om skilsmässa. Dock kan jag tycka att det är en onödig process att ansöka om skilsmässa när hon ändå inte är medveten om innebörden av en sådan.  Sen förtäljer ju inte historien i TS om det nya förhållandet utvecklar sig som sådant att han vill gifta om sig, i en sådan situation så måste han ändå ansöka om skilsmässa. 
  • Miss Obsessive
    hervor skrev 2011-02-08 19:56:45 följande:
    Även om man kan tycka att kärlek ska hålla för evigt så är det inte alltid så

Finns ingen anledning att Axel ska leva ensam de år hans fru har kvar, bara för att vara snäll mot henne. Tack och lov har man RÄTT till skilsmässa eller RÄTT att träffa någon annan, ÄVEN om man har lovat att "älska varandra i nöd och lust!"

Frågan är dock om en skilsmässa, verkligen gagnar Axel och Birgitta, eller om den stjälper mer än den hjälper. Det kan bli byråkratiskt och juridiskt krångligt och om Axel vill fortsätta finnas där för Birgitta, den tid hon har kvar, men ha en särbo vid sidan om, ser jag inga som helst fel i det. Hade han gått bakom ryggen på någon av dem, hade det varit fel, men det gör han ju inte? Fast hur förklara för Birgitta, om hon inte är vid sina sinnes fulla bruk längre? 
    Å andra sidan så finns det ju heller ingen anledning att introducera nya kärleken för frun heller.. Så länge den nya kärleken är införstådd med att frun även i fortsättningen kommer att vara en viktig del i hans liv och att han kommer att finnas där för henne. Jag tror att många äldre som träffar nya partners har stor, eller åtminstone större förståelse för varandras historia och bagage än vad yngre har. Jag tror att man är alldeles för medveten om tiden och hur dyrbar den är för att slösa bort på onödiga dramautspel.. 
  • Miss Obsessive
    augustisten skrev 2011-02-09 13:54:16 följande:
    Men den nya är väl informerad om hur förhållandena ser ut och gör ett informerat val? Annars är det ju naturligtvis inte okej. Det finns gott om äldre damer som gärna vill ha sällskap men inte är intresserade av ett förhållande där man bor tillsammans.

Sedan tycker jag inte att man på något sätt kan jämföra en Alzheimerssjuk person med en cancersjuk. För mig finns det verkligen inga likheter. En person som insjuknar i Alzheimers som 62 åring kan leva i trettio år eller mer och vara frisk som en nötkärna fysiskt. Däremot är man inte "med" psykiskt och inte speciellt medveten om sin omgivning.

Och hur menar du att någon "bäddar" för att leva med en person som i allt väsentligt slutar att vara just den personen. Man kan ju fortfarande känna ett stort ansvar för sin sjuka anhöriga - lite på samma sätt som man skulle göra med ett sjukt barn. Det är ju tex väldigt svårt att ha sexuella känslor för en person som faktiskt befinner sig på ett barns mentala nivå. Men det gör ju inte att ens känslomässiga bindningar helt försvinner.
    Jag har jobbat några år med dementa när jag var yngre och det är en fruktansvärd sjukdom, som jag inte önskar någon. Det stämmer verkligen att det är en främling som flyttar in i det tomma skal som blir kvar när "själen flyttar ut". Självklart slutar man inte att älska eller bry sig om välmåendet hos en person man levt med och har en livshistoria med bara för att han/hon blir sjuk. Men kärlekslivet och de känslor man en gång haft förändras för många och i mina ögon är det fullkomligt mänskligt. Skulle min sambo, min kärlek och pappa till mitt barn vara med i en hemsk olycka och förvandlas till ett "vårdpaket", med de definitioner det innebär (då syftar jag på multihandikapp), så skulle jag inte sluta älska honom, men han skulle aldrig någonsin mer vara eller bli den man jag en gång känt och älskat och vid någon punkt skulle jag behöva gå vidare även om jag alltid skulle vilja vara en del av hans liv och se till att han har det så bra som det var möjligt. Det får helt enkelt nya bekantskaper acceptera. Man får bara en chans att leva och man är skyldig sig själv att göra vad man kan för att det blir ett så bra liv som möjligt. 
  • Miss Obsessive
    VojneVojne skrev 2011-02-12 18:57:57 följande:
    ok... men varför nästan ingen tittar från den sjukas aspekt? jag verkligen jobbat med ahlzeimers sjuka personer i 10 år dagligen, jag vet hur de är ,de kanske inte känner igen ansiktet o dyl men de känner igen kännslor o de har fruktansvärt förmåga att känna av  va som händer.runt omkring sig...de har mkt stark sjättesinnet, om du tror att du  kommer undan utan att de märker nåt så tror du verkligen fel... men men alla har olika värderingar så är det bara respektera....
    Jag har också arbetat med äldre som insjuknat i alzheimer/demens och även om det kan vara fantastiskt kul och givande att jobba med dessa personer, så går det aldrig någonsin att jämföra med att leva tillsammans med en person som drabbas av denna fruktansvärda sjukdom. En del klarar av det, andra orkar inte. Att tvingas se sin älskade livskamrat ersättas av en vilt främmande människa är straff nog, att dessutom behöva leva i ensamhet de sista åren av sitt liv för att "det borde vara så", det borde ingen utsättas för. Du får det att låta som att man vore en riktigt dålig och hemsk människa med vidriga värderingar för att man finner lyckan hos någon annan. 
Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?