Inlägg från: Insatt |Visa alla inlägg
  • Insatt

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Jag hade fortsatt vara gift. Det är dumt att dra igång en skilsmässa när ens partner ändå står vid dödens port. Hade min nya partner tyckt att jag skulle skiljas från min sjuka make hade jag tyckt att vederbörande var regält empatistörd och hade gjort slut.

• Insatt
    Miss Obsessive skrev 2011-02-08 09:53:41 följande:
     I nöd och lust betyder inte att man inte kan finnas där för varandra även om man lever isär, precis som att kärlek är så mycket mer och större än att  älska varandra passionerat en hel livstid. 
    Jo, det är precis vad det betyder! Bara för att folk nuförtiden tar väldigt lätt på "tills döden skiljer oss åt" betyder det inte att det inte fortfarande har den grundläggande betydelsen! Det är ju inte som att man lever isär för att man separerat när det handlar om sjukdom!
  • Insatt
    Pejgan skrev 2011-02-08 10:18:05 följande:
    Jag tycker det är etiskt värre att skilja sig från en människa som är såpass sjuk som frun i trådstarten. Bra mycket värre än att vara otrogen mot en kvinna som inte förstår och därmed inte tar skada.

Om barnen tycker det är värre att Pappa är lycklig med en ny kvinna OCH tar sitt ansvar för frun (dvs inte skiljer sig och lämnar henne i sticket) så tycker jag barnen har en konstig syn på världen.
  • Insatt
    Miss Obsessive skrev 2011-02-08 13:31:41 följande:
    Hur mycket jag än försöker, så förstår jag ändå inte hur man kan tycka att en människa har förbundit sig att leva i olycka resterande delen av sitt liv om ens partner drabbas av en olycka/sjukdom av sådan art att personen "inuti" inte längre finns kvar. Även om lusten försvunnit, så kan han ändå finnas för henne i nöden- att han träffat en ny kvinna som gör honom lycklig och hel betyder inte att han lämnar frun helt åt sitt öde. Att älska någon och känna ömhet, ansvar och omsorg för honom/henne är fullt möjligt även om kärleken inte längre finns kvar. 
    Vad har det med skilsmässa att göra?
Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?