Inlägg från: uniMog |Visa alla inlägg
  • uniMog

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Jag tycker det är etiskt värre att skilja sig från en människa som är såpass sjuk som frun i trådstarten. Bra mycket värre än att vara otrogen mot en kvinna som inte förstår och därmed inte tar skada.

Om barnen tycker det är värre att Pappa är lycklig med en ny kvinna OCH tar sitt ansvar för frun (dvs inte skiljer sig och lämnar henne i sticket) så tycker jag barnen har en konstig syn på världen.

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

Kojbe, om du visste att den cancersjuka du levde med inte förstod skillnaden, skulle tillbringa resten av sitt liv på hem och långsamt bli sämre men leva i kanske tjugo år till, kanske lever längre än du tom.. Säger du ändå att man bör vänta?

• uniMog

Jag tycker man är egoistisk om man förväntar sig att ens partner ska lida i tjugo år innan hen får gå vidare.

Och jo, jag skulle gjort samma sak och hoppas att en eventuell partner gör samma sak.

• uniMog

Jag är lite fascinerad över hur mycket starka känslor det fanns i detta och har funderat på vad det beror på att vi verkar se det så olika.

För mig är det störta möjliga sveket i situaitionen att överge sin fru för att hon är sjuk. Och för tydlighets skull, överge i denna situationen innebär för MIG att skilja sig från henne och därmed ta ifrån henne ev. rättigheter och tryggheter man har som gift. Otroheten är för mig fullständigt sekundär. Betyder det att jag anser att otrohet är ok? Nej. Men jag skulle inte vilja att Axel skiljde sig från mig, ELLER att han "väntade" på mig i (eventuellt) resten av sitt liv. Ensam. Medan jag nästan garanterat inte fattar skillnaden.

Sen funderade jag på hur jag skulle reagera om det var mina föräldrar och jag tycker helt ärligt samma sak. Jag skulle inte vilja att Pappa levde ensam i 20 år om Mamma blev så sjuk och jag skulle bli vansinnig om han ville skilja sig från henne av samma anledning

• uniMog
    VojneVojne skrev 2011-02-12 16:07:50 följande:
    Skulle du tycka att det ok att han hade sidan om?
    Om valen var att han skulle
    1. leva ensam och olycklig (under förutsättning att han VAR olycklig med andra ord)
    2. skilja sig från min mamma
    3. Leva med en kvinna som respekterade att han fortfarande älskar mamma

Så väljer jag alla gånger nr 3 ja.  Jag anser inte ens att det är "vid sidan om".
  • uniMog
    VojneVojne skrev 2011-02-12 18:57:57 följande:
    ok... men varför nästan ingen tittar från den sjukas aspekt? jag verkligen jobbat med ahlzeimers sjuka personer i 10 år dagligen, jag vet hur de är ,de kanske inte känner igen ansiktet o dyl men de känner igen kännslor o de har fruktansvärt förmåga att känna av  va som händer.runt omkring sig...de har mkt stark sjättesinnet, om du tror att du  kommer undan utan att de märker nåt så tror du verkligen fel... men men alla har olika värderingar så är det bara respektera....
    Jag har inte alls samma uppfattning om Alzheimerssjuka som du och har dessutom svårt att tänka mig att de skulle föredra att bli övergivna och lämnade.
  • uniMog

Vem säger att han inte kan älska henne och ha känslor för henne ändå? Hans liv utanför hemmet är kanske vad som får honom orka fortsätta finnas där för sin fru?

Känns som att du blandar äpplen och päron här.

• uniMog

Åh jag respekterar din åsikt hur mycket som helst, men detta är ett diskussionsforum. I en diskussion ingår att ta del av andras åsikter, vilket jag tycker är jätteintressant.

Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?