Inlägg från: Kojbe |Visa alla inlägg
  • Kojbe

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Tror inte det skadar någon... Hmmmm jag håller inte med där.
    Barnen tar skada av det  och de själva tar skada av det. Jag kan inte se eg vad åldern el sjukdomen ska ha med det att göra att det liksom blir ok? Men det är ju jag det.
    För min del så har jag lovat tills döden skiljer oss och jag anser ju att även om hon är sjuk är hon inte död så jag tycker ju han bör skilja sig isf. För om hon ändå skulle vara så förvirrad är det ett begrepp som inte spelar någon roll för hennes del.

Men för honom o de andra efterlevande gör det STOR skillnad.
    Men det är min åsikt.

Jag håller med vad carbe skrev   jättesvår situation för honom ja men ärligt talat man vet ju den dagen kommer o jag tror inte han idag skulle vara så glad i tanken om det varit omvänd situation att hans fru sprang iväg till första bästa o lämnar honom åt sitt öde.

Så min åsikt är NEJ det är inte ok.. Ledsen men så känner jag det iaf....

• Kojbe

I nöd och lust inte bara i lust men tråkigt så många väljer sitt ego när det väl kommer till den situationen.....

• Kojbe
    Miss Obsessive skrev 2011-02-08 13:31:41 följande:
    Hur mycket jag än försöker, så förstår jag ändå inte hur man kan tycka att en människa har förbundit sig att leva i olycka resterande delen av sitt liv om ens partner drabbas av en olycka/sjukdom av sådan art att personen "inuti" inte längre finns kvar. Även om lusten försvunnit, så kan han ändå finnas för henne i nöden- att han träffat en ny kvinna som gör honom lycklig och hel betyder inte att han lämnar frun helt åt sitt öde. Att älska någon och känna ömhet, ansvar och omsorg för honom/henne är fullt möjligt även om kärleken inte längre finns kvar. 
    hmmm men med ditt resonemang så får den *nya* han lever med bara delvis ju och är det rätt mot henne? Förtjänar hon inte ett *fullt* förhållande?
    Ja jag kanske är konstig men jag tycker man lever med den man lever till 100% inte bara i de goda stunderna och är det så olyckligt att partnern får en så pass illa sjukdom så får man väl isf hoppas för bådas skull att de *försvinner* snabbt ist. Jag förstår inte varför man så lättvindigt går vidare? Men det är ju jag det o jag precis som ni får ju ha min åsikt.
    Leoella skrev 2011-02-08 22:55:35 följande:
    Jag har hört talas om liknande fall IRL. Och jag tycker Axel gör helt rätt som INTE skiljer sig från sin hustru. Att han i någon slags "teoretisk mening" skulle kunna sägas vara otrogen är skitsamma när hustrun är så dålig. Hon kommer ju heller inte bli friskare. Hans agerande är respektfullt och hänsynsfullt! Att ställa kravet att han skulle leva i monogam relation med en hustru med alzheimers är orimligt.
    En sak är att gå ut o tillfredställa sina *behov* om det nu skulle var det vad det handlar om vilket ändå i mina ögon är otrohet oavsett
    Men att kalla det respektfullt och hänsynsfullt att ha ett förhållande med en annan kvinna? Hur tänker ni?
    Nej hon kanske inte blir friskare men oavsett så är det inte rätt att inte säga saker vid deras rätta namn.
    Ni får tycka det är ok men jag o säkert fler med mig gör det INTE.
    Har tidigare levt med en mycket svårt cancersjuk man o inte tyckte jag då heller det var ok att gå ut o vara med någon annan under tiden?!

Som man bäddar får man ligga o om man har det minsta ärliga känslor för den man var/är gift med så ligger väl ändå respekten i att OM man inte kan/vill leva under de förutsättningarna så bör man ju gå vidare då.
  • Kojbe

Ja alltså jag tycker det men jag är ju också gammalmodig av mig och har som sagt levt med en dödsjuk och haft vänner som varit i samma sits (fast med yngre män/kvinnordå)
    Det ÄR en jättesvår fråga o det finns kanske inga *rätt el fel* eg utan var o en får ju ta det utifrån sin egen situation.
    Jag kanske är lite väl ego också för jag skulle inte vilja min make *gick vidare* utan isf hade jag velat han skilde sig från mig.
    Detta är ju något vi diskuterat flera ggr då jag är 9 år äldre än min make.
    Fast å andra sidan så har jag sagt (på skoj) att Om jag börjar bli så sjuk får jag väl se till han går hädan först

Obs! Skämt!

Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?