Inlägg från: Faile |Visa alla inlägg
  • Faile

Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?

Beror på många saker men jag har svårt att se att det skulle vara fel.

En vän till mig har en mamma som har just alzheimers nu och hon säger att hennes mamma har egentligen redan dött och det som finns kvar är någon annan, eller ett skal.
    Så jag förstår om partnern faktiskt träffar någon annan. Man kan inte förvänta sig att någon ska leva i kanske 20 år till och vara ensam, bara för att det som en gång var hans fru finns kvar som ett skal.

I normala fall är det ju naturligt att man ska/bör skilja sig innan man inleder ett nytt förhållande, men här handlar det ju även om juridiska saker. Att personen har någon som ser till dens bästa gällande medicinska beslut, boende och annat och då kan det vara av omtanke man fortsätter vara gift.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Pejgan skrev 2011-02-12 10:30:22 följande:
    Jag är lite fascinerad över hur mycket starka känslor det fanns i detta och har funderat på vad det beror på att vi verkar se det så olika.

För mig är det störta möjliga sveket i situaitionen att överge sin fru för att hon är sjuk. Och för tydlighets skull, överge i denna situationen innebär för MIG att skilja sig från henne och därmed ta ifrån henne ev. rättigheter och tryggheter man har som gift. Otroheten är för mig fullständigt sekundär. Betyder det att jag anser att otrohet är ok? Nej. Men jag skulle inte vilja att Axel skiljde sig från mig, ELLER att han "väntade" på mig i (eventuellt) resten av sitt liv. Ensam. Medan jag nästan garanterat inte fattar skillnaden.

Sen funderade jag på hur jag skulle reagera om det var mina föräldrar och jag tycker helt ärligt samma sak. Jag skulle inte vilja att Pappa levde ensam i 20 år om Mamma blev så sjuk och jag skulle bli vansinnig om han ville skilja sig från henne av samma anledning
    Håller med dig fullständigt!
    Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Bör man skilja sig från sin Alzheimersjuka hustru om man vill leva i ett nytt förhållande?