Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Stressad av BVC

Din bvc-sköterska måste ha missuppfattat de milstolpar som finns kring motorisk utveckling. De "ska" nämligen inte alls ha börjat krypa vid 7 månader och börjat resa sig upp. Det är rent ut sagt förjävligt att utbildad personal inte ens kan något så konkret som detta!

Precis som frösöblomster skriver är det (vanligast) mellan 7-10 månader som de börjar krypa, dvs om de alls kryper! Krypandet i sig är inget krav för en normal utveckling! De kan lika gärna åla, eller hasa sig fram på andra sätt innan de börjar ställa sig upp och det räknas som lika normalt. Vår första började krypa vid 8 mån. Vår andra är dock mycket tidig motoriskt och började åla vid 4 mån.

Här är riktlinjer för de kontroller som bvc gör:
    www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp

"6 månader: Vänder sig från mage till rygg och från rygg till mage. Barnet hjälper till om man drar i armarna upp mot sittande. Sitter med stöd. Balanserar huvudet. Griper aktivt. Följer föremål med blicken."

"10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller."

• vittra
    ELLEoClara skrev 2011-02-05 20:47:58 följande:
    Min dotter kröp/ålade INTE på 10 mån kollen och de sa INGET om det bara att alla är olika.( Kröp vid 11 mån)

Kunde inte resa sig mot möbler före 12 1/2 mån, gick lite längs möbler vid 13 1/2 mån  = att hon inte kunde det på 1 års kontrollen och det var också NORMALT.

Det behöver ju inte betyda att det är något fel, men de kontrollerar utvecklingen vid dessa åldrar.
  • vittra
    Alexi skrev 2011-02-06 15:32:33 följande:
    "Andra som din son", ja det är nog majoriteten det. Jag vill nog vända på det och säga att de som kryper vid sju månader är väldigt tidiga. Min dotter kröp vid 8 mån och det kändes tidigare än många andra. Tycker du ska fråga din bvc hur hon menade egentligen.
    Håller med dig, det är i tidigaste laget att krypa redan vid 7 mån eller innan. Skulle vara intressant att veta vad bcc-sköterskan egentligen menade...
Svar på tråden Stressad av BVC